Stel je vraag over werk en inkomen

Financiële regeling voor medewerkers Contact Center

Toen de werktijden van het Contact Center (CC) van ABN AMRO werden aangepast, leek het erop dat de medewerkers inkomen zouden verliezen. Gelukkig is daar nu - door inzet van CNV Vakmensen - een betere financiële regeling voor.

Gewenningsuitkering geldt pas vanaf 1 januari 2021

In de cao staat in artikel 3.5.4, de ‘gewenningsuitkering’. Die regeling zou ingaan vanaf 5 oktober 2020. ABN AMRO besloot dat de regeling ingaat op 1 januari 2021. Dat betekent dat je als medewerker dan pas achteruit gaat qua inkomen. Ook duurt het vangnet dan nog tot die tijd.

Voor mensen die meer dan 5% onregelmatigheidstoeslag verliezen

De gewenningsuitkering die vanaf 1 januari 2021 wordt uitbetaald, geldt alleen voor mensen die meer dan 5% onregelmatigheidstoeslag (ORT) verliezen. Dat is volgens de regels in de cao. Hoe lang je recht hebt op de uitkering, hangt af van de periode waarin je de hogere toeslag hebt gehad. Dit staat ook in artikel 3.5.4. van de cao.

Extra uitkering in oktober, november en december voor alle CC-medewerkers in roosterdienst

In de maanden oktober, november en december 2020 geeft de bank aan alle medewerkers met roosterdiensten binnen het Contact Center een extra uitkering. Dus ook voor degenen die minder dan 5% roostertoeslag kregen, wordt iedere maand 90% van hun voormalige roostertoeslag uitbetaald.

Hier komt de roostertoeslag bij, die zij in die drie maanden verdienen door de diensten die zij draaien. Met andere woorden: er wordt tijdens de drie maanden, oktober, november én december 90% roostertoeslag doorbetaald zonder dat de medewerkers daarvoor ‘roostertoeslagdiensten’ werken.

In gesprek blijven

De nieuwe werktijden hebben veel gevolgen voor de roosters en beschikbaarheid van de medewerkers. CNV Vakmensen heeft de afspraak met ABN AMRO om hierover in gesprek te blijven. Loop je als medewerker tegen problemen met arbeidsvoorwaarden aan? Laat het weten in een reactie onder dit bericht.