Stel je vraag over werk en inkomen

Update wijziging openingstijden klantcontactcenter

Een paar weken geleden wilde CNV Vakmensen weten welke vragen jij hebt over de aankondiging van de nieuwe openingstijden van het klantcontactcenter. Samen met FNV is met de Raad gesproken naar aanleiding van de reacties. Daarna is om toelichting gevraagd aan de leiding van ABN AMRO. In dit blog geven we je een nieuwe update.

Financiële gevolgen

Zo’n 600 van de 932 medewerkers van het contactcenter (CC) hebben een ORT (onregelmatigheidstoeslag) gekregen van 5% of meer. Minder werken op inconveniënte uren betekent een lagere ORT. In jouw cao staat een regeling onder het kopje ‘Gewenningsuitkering’, waardoor je langzaam kunt afbouwen. Maar in alle gevallen geldt: bij minder of geen recht op ORT, lever je hoe dan ook na 2 jaar (een deel van) je ORT in. Volgens CNV Vakmensen geeft de gewenningsuitkering in deze situatie niet genoeg verlichting voor de medewerkers die hierdoor snel op hun inkomen moeten inleveren.

Beschikbaarheid

Als je door de nieuwe openingstijden op minder dagen en uren je beschikbaarheid kunt aangeven, is het moeilijker om aan de 125% of 130% beschikbaarheid te komen. Vooral parttimers worden min of meer gedwongen om hun beschikbaarheid op bepaalde dagen te zetten. Of ze dat nu willen of niet, want ze moeten aan de vereiste beschikbaarheid komen. Het is nu de vraag of de medewerkers die hebben aangegeven dat zij 130% beschikbaar zijn, het redden met de ene verplichte avond. Of moeten ze op meer avonden beschikbaar zijn?

Daarnaast is de roostersystematiek kortgeleden veranderd. En nu wordt weer om flexibiliteit gevraagd. Dit terwijl de medewerkers van het CC met een lagere ORT geconfronteerd worden. Dat moet anders.

Werk-privébalans

Veel medewerkers combineren hun werk met bijvoorbeeld de opvoeding van kinderen, de zorg voor naasten of een studie. Door de wijzigingen wordt het lastiger om werk- en privé-afspraken te combineren. Volgens CNV Vakmensen hebben de medewerkers recht op meer dan de nu geboden drie maanden om hun (privé)leven aan te passen aan de nieuwe omstandigheden.

Noodnummerdiensten en beschikbaarheid

Wil je je ORT terugverdienen door je in te schrijven op de noodnummerdiensten? Dan krijg je daarvoor geen extra punten voor je beschikbaarheid en moet je nog steeds ‘gewoon’ 125% of 130% beschikbaar zijn. Je raakt dus een deel van je inkomen kwijt, en je moet meer beschikbaar zijn. Wij vragen ons af in hoeverre de belangen van de bank en die van de medewerker op deze manier nog in evenwicht zijn.

Volgend overleg met ABN AMRO

Op dinsdag 18 augustus heeft CNV Vakmensen overleg met ABN AMRO. Dan hebben we het ook over de plannen met de openingstijden van het CC. We hopen dat we dan een luisterend oor vinden, om een oplossing te vinden voor de belangen van alle partijen. Na deze afspraak brengen we je op de hoogte.

Heb je vragen?

Laat een bericht achter onder dit blog. We reageren zo snel mogelijk.