Stel je vraag over werk en inkomen

Terwijl de roep om loonsverhoging overal klinkt, kan ABN AMRO dit naar eigen zeggen niet bieden. Wat vind jij daarvan?

Zelfs premier Rutte zei het op Prinsjesdag: de lonen kunnen in Nederland omhoog. Daarmee ondersteunt de premier de loonvraag die vanuit alle hoeken van de maatschappij al weerklinkt.
Zie ook: nos.nl/.../2193769-rutte-de-lonen-kunnen-omhoog.html

Reacties (19)
  • Voorgesteld antwoord
    Antwoord
    Belachelijk! Het voorstel van de bank staat vooral vol van maatregelen om haar medewerkers minder te bieden. Daarnaast wil ze wel steeds meer van ons. Waardering is ver te zoeken. Dat blijkt al uit de domme maatregel om geen jubileum-uitkeringen meer te willen doen. wie haalt tegenwoordig uberhaupt nog een jubileum bij de bank? Dat handjevol mensen verdient een medaille omdat het ze gelukt is om alle reorganisaties te ontwijken. Kennelijk is de bank blij met deze medewerkers, anders waren ze toch al wegbezuinigd?

    Geen loonsverhoging is in mijn ogen onaanvaardbaar. Zeker niet uitruilen tegen enige vorm van verlof.

    Laten ze een voorbeeld nemen aan de ING! Dat is pas een mooie nieuwe CAO.
    • Voorgesteld antwoord
      Antwoord

      Jullie moeten in geen geval uitruilen. De werkdruk neemt alleen maar toe, laat dat eindelijk maar eens in geld beloont worden. Verlofregelingen en opleidingen zijn al prima, hoeft niet beter. Dat is gewoon een wassen neus

    • Voorgesteld antwoord
      Antwoord
      Helemaal eens. Schandalig dat je denkt te mieten en te kunnen bezuinigen oo de jubileum uitkeringen. Zoals jij ook al schrijft juist deze mensen blijken heel goed meegegaan tezijn met alle veranderingen en reorganisaties. De bank zou juist trots op ze moeten zijn en ze als voorbeeld moeten stellen.
      Het vet is nu er wel uitgesneden en heel veel nieuw en goedkoop personeel is aangenomen. Nu mogen we wel eens een echte salarisverhoging krijgen. En niet te veel weer in vrije tijd geven, want die tijd kan toch niet eens opgenomen worden omdat heel veel kennis en ervaring weggesneden is. Gevolg is dan dat je je uren weer moet verkopen maar dat is ook al niet meer mogelijk.....
  • Voorgesteld antwoord
    Antwoord
    Medewerkers zijn toch een asset. Dan ook zo behandelen en belonen. Zeker geen uitruil voor zaken die al goed geregeld zijn. Of aantrekkelijk zijn voor een kleine groep. Iedereen werkt keihard mee aan de gigantische winst die er wordt gehaald. Iedereen verdient een beloning.
  • Voorgesteld antwoord
    Antwoord
    belachelijk
    • Voorgesteld antwoord
      Antwoord
      Loonsverhoging is de basis voor veel andere regelingen, dus als er primair op loonsverhoging wordt ingezet dan komen veel andere zaken vanzelf wel goed. Als de kosten niet mogen stijgen dan lijkt mij een eerlijker verdeling van de opbrengsten onder de stakeholders een mooi alternatief. De winsten groeien al jaren gestaag en komen vooral bij de aandeelhouders terecht. Wat mij wel opvalt in de reactie van CNV is dat naar de overheid, minister, etc. wordt verwezen om loonsverhoging te verdedigen maar ook hier opnieuw de medewerker niet wordt genoemd. Ik zou zeggen: neem een voorbeeld aan RvM die een hele mooie blog hebben geplaatst.
  • Voorgesteld antwoord
    Antwoord
    Met de mooie winsten van de afgelopen tijd lijkt het me verstandig om de medewerkers daar ook van te laten profiteren. Door de voortdurende reorganisaties en het verdwijnen van veel vakmensen is de werkdruk enorm verhoogd. De medewerker is geen kostenpost, maar een bron om inkomsten te genereren. Laat dat dan ook blijken in een verhoging van het salaris na jaren van stilstand.
  • Voorgesteld antwoord
    Antwoord
    Als medewerkers hebben we de afgelopen jaren al heel veel moeten inleveren. Inmiddels is ons salaris echt wel markt conform. We hebben immers maar standaard 20 dagen en in veel cao's is dit meer. We kunnen bijkopen maar dan verdien je dus een stuk minder.
    De lease regeling is vorig jaar veranderd van 12.000 km naar 15.000 km. Dit was zogenaamd omdat ING dit ook had ingevoerd. Laar ze nu ook de loonsverhoging geven die ING heeft gegeven. Generatieverlof is leuk maar in veel functies niet wenselijk. Opleiding is belangrijk maar het is geen recht. Je manager beslist en die geeft vaak aan we moeten bezuinigen dus we doen het niet. Daarom nu eens echt geld zodat ik zelf kan weten waar ik het aan uit kan geven. Als we echt zo op de kleintjes letten moeten ook de oud top managers verdwijnen zoals ook bij de normale medewerkers gebeurd. Maar de heer Ruud Meijer loopt nog gewoon rond.
    Geef ons eindelijk weer eens wat extra geld heel veel medewerkers zitten niet in schaal 10 en hoger en die kunnen de centen goed gebruiken.
  • Voorgesteld antwoord
    Antwoord
    Niks uitruilen! We zitten al jaren op de 0-lijn. Het gaat economisch stukken beter in Nederland. Wordt wel weer eens tijd om dat te delen met de medewerkers!
  • Voorgesteld antwoord
    Antwoord
    Ik heb er geen goed woord voor over. Winst stijgt en koers van het aandeel ook behoorlijk. Terug naar 120 kantoren. Leiding is straks niet meer nodig? We kriigen zelfsturende teams en alles gaat steeds verder digitaal. De leiding van de bank heeft maar één belang voor ogen en dat is visie 2020 en daar past een loonsverhoging zeker niet in. Dit kun je toch niet met droge ogen de medewerkers wijs maken?
  • Voorgesteld antwoord
    Antwoord
    Ik vind dat de lonen aangepast moeten worden ten minste met het inflatiepercentage
  • Voorgesteld antwoord
    Antwoord
    Geen uitruil voor verlof! De werkdruk neemt alleen maar toe en personeel moet steeds meer inleveren om bij te blijven met de huidige situatie. Als je verlof wilt doen ze al moeilijk/of wijzen het af, ook al vraag je het 3 maanden van te voren aan. Salarisverhoging is een beetje meer waardering voor wat men allemaal moet doen. Ook de prestatiepremie kan beter in het salaris ingecalculeerd worden. Geen willekeur wie er iets extra's krijgt.
  • Voorgesteld antwoord
    Antwoord
    De bank legt medewerkers zeer ambitieuze doelstellingen op, denk hierbij aan een hoge NPS score. Echter, voor zichzelf is de bank zeer mild voor wat de uitkomst hoe medewerkers het pakket arbeidsvoorwaarden waardeert (gemiddeld een 7,4). Met het aanbod zonder een fatsoenlijke verhoging en financiële compensatie voor het afschaffen van de prestatiebeloning (wat overigens een sigaar uit eigen doos was) prijst ABN AMRO zichzelf uit de markt.

    Het zou de bank sieren om zichzelf ten doel te stellen om in de top 100 van beste werkgevers te verwerven. Daarvoor zal ABN AMRO nog een paar flinke stappen voor moeten maken. Zou de bank het lef hebben om ING te overtreffen zoals zij de prestatiebeloning hebben gecompenseerd?
  • Voorgesteld antwoord
    Antwoord
    Zeer teleurstellend! Het enige dat lijkt te tellen is de CI-ratio. Mijn medewerkerstevredenheid daalt sterk de laatste tijd.
  • Voorgesteld antwoord
    Antwoord
    De bank wil dat er meer gebruik wordt gemaakt van verlofregelingen en dat er meer tijd wordt geinvesteerd in het jezelf ontwikkelen. Helaas werkt dit op het contact center niet. De studie-uren zoals nu in de CAO staan geven al een probleem. (ondanks aanvragen ruim tevoren) Ik ben heel benieuwd hoe de bank dit ziet.
    • Voorgesteld antwoord
      Antwoord
      Ik citeer uit de Rvm
      Quote

      Kees van Dijkhuizen: Medewerkers zijn onze belangrijkste asset

      Kees stelt het desgevraagd zo: “Op het hoogste abstractieniveau bestaat onze organisatie uit slechts 2 kernelementen. Aan de ene kant zaken als systemen en processen en aan de andere kant mensen. En die laatste zie ik als ons echte kapitaal.

      Unquote

      En kapitaal waarbij je niet alleen investeert in kennis en kunde en alle faciliteiten daarvoor, maar ook in beloning. De "gewone" medewerker die alle stormen van de afgelopen jaren hebben doorstaan en de klant hierbij meeneemt verdienen toch zeker een loonsverhoging ?
    • Voorgesteld antwoord
      Antwoord
      Ik vind dat ABN AMRO Bank gelijk heeft; bankemployees verdienen nog altijd te veel en daarvoor is geen enkele reden (meer). Waarom wil niemand weg bij de bank na een reorganisatie en solliciteert men zich suf om "intern" geplaatst te worden: vanwege het geld. Buiten de bank betalen ze veel minder, toch? En al die mooie secundaire en tertiaire arbeidvoorwaarden. Al dat geklaag over de beloning: zorg ervoor dat je zo goed wordt, dat de bank je vanzelf meer gaat betalen "anders ga ik weg". En daar ben ik het weer helemaal eens met de CNV en ABN AMRO Bank voorstellen: ontwikkel je zelf voortdurend en investeer in jezelf, niet alleen in de baas zijn tijd, maar ook in je eigen tijd. Vraag jezelf af of de ABN AMRO Bank in 2030 jou nog nodig heeft in je huidige functie. En ga ervanuit dat dat niet het geval is; niet afwachten "ik zie wel", maar investeer in jezelf. En hou op over dat geklaag van de 40 jaar beloning; niet meer van deze tijd, inderdaad!
    • Voorgesteld antwoord
      Antwoord

      Als antwoord op Sander S.:

      Ben enorm benieuwd waarom jij bij de bank werkt?
Terug