Stel je vraag over werk en inkomen

Extra regels om personeel op Schiphol tegen corona te beschermen

Anderhalve meter afstand houden terwijl je de taak hebt om mensen te fouilleren. Dat kan toch niet? Beveiligers op Schiphol zijn ongerust over hun eigen gezondheid. Daarom dringt CNV Vakmensen er bij Schiphol en beveiligingsbedrijven op aan extra maatregelen te nemen.

Russisch roulette

De afstandsregel van anderhalve meter is niet te doen voor de beveiligers van Schiphol die moeten fouilleren. De beveiligers komen dichtbij passagiers, maar weten niet of die reizigers het coronavirus met zich meedragen. Het is een soort Russisch roulette.

Wat wordt er al gedaan om het risico te verkleinen?

Gelukkig worden er al wel wat regels toegepast om beveiligers meer persoonlijke ruimte te geven. Zo werken zij minder dicht op elkaar en komt er bij de bagagecontrole meer afstand tussen de afzonderlijke rijen. Ook worden er overal strepen op de grond gezet, zodat passagiers beter kunnen zien hoeveel afstand zij moeten houden. Beveiligers die zelf in een risicogroep zitten, hoeven niet te komen werken.

Extra maatregelen

Inmiddels heeft CNV Vakmensen contact gehad met Schiphol en de beveiligingsbedrijven om hen te vragen om extra maatregelen. Het gaat om de volgende ideeën:

Minder fouilleren 

Het aantal fysieke contactmomenten met passagiers moeten zo worden beperkt dat het alleen op de meest belangrijke situaties aankomt. Ook moet dat dan heel voorzichtig gebeuren.

Grijze bagagebakken schoonmaken

Beveiligers maken zich ook zorgen om de hygiëne van de grijze bagagebakken. Iedereen legt daar zijn persoonlijke spullen in, zoals telefoons, horloges en portemonnees. Die worden veel aangeraakt en een bron van besmetting. De bakken worden niet vaak genoeg en goed genoeg schoongemaakt. Schiphol heeft nu wel beloofd om hier meer aandacht aan te besteden. Ook om de bakken tussendoor vaker schoon te maken, niet achteraf aan het einde van de dag.  

Groeiend besmettingsrisico Schiphol

Tegelijkertijd verdient iedereen die op Schiphol werkt, maximale aandacht en bescherming tegen besmetting. Als vakbond maken we ons daar nog steeds zorgen over. Vanwege de hoeveelheid reizigers - die van allerlei plekken in de wereld komen - is het risico op besmetting groot. 

Hoe ga jij hiermee om?

Hoe denk jij over de extra maatregelen? Ben je zelf beveiliger, en maak jij je ook zorgen? Hoe wordt het bij jullie geregeld? Laat een reactie achter onder dit blog!

  • Vaker door de bodyscan laten gaan wanneer er iets wordt aan getroffen zakken goed laten legen en weer op nieuw door de bodyscan tot dat het goed is dan hoef je ook niet te fouilleren en minder vaak. Dan maar wat vaker door de scan er zijn toch minder passagiers..

  • Jen Min Lau

    3 uur ·

    ECHT GESTOORD DUS ! nb Paar weken geleden werden passagiers uit oa Z Korea op Schiphol NIET getest...op Corona !! Onlangs ook NIET uit New York ! En waarschijnlijk ook NIET uit andere Landen ! En hoe dan degenen die met Trein-Bus of met Auto uit oa N Italie-Spanje etc etc...in oa NEDERLAND de Grens passeren ????? Hoor IK NIETS OVER ?? Verder kwam Ik gisteren in AH en NU werden de handvat hengsels van de mandjes pas schoongemaakt ! En hoe dan eerder ? Met besmettings gevaar ?? En hoe dan aanraken van de metalen deuren ?? Hoe dan reizen met Trein-Tram-Bussen & Vliegtuigen nogsteeds ! ... 1.5 M afstand ?? GAAT NOOIT EASY LUKKEN ! DUS VELE NIEUWE BESMETTINGEN NOGSTEEDS...!!