Stel je vraag over werk en inkomen

Krijg jij als beveiliger op Schiphol een nieuwe werkgever?

Veel beveiligers op Schiphol krijgen nu een andere werkgever. Dat zorgt natuurlijk voor veel vragen. Er zijn veel vragen over de arbeidsvoorwaarden, roosters en het splitsen van teams die al jaren samenwerken. Zodra er meer duidelijk is over hoe die verdeling van de mensen verloopt, gaat CNV Vakmensen ermee aan de slag. Maar eerst geven we antwoord op veel gestelde vragen.

Waarom krijgen beveiligers op Schiphol een nieuwe werkgever?

In de particuliere beveiliging huurt een bedrijf beveiligers meestal in voor een paar jaar (meestal vijf). Dit heten aanbestedingen. IS die periode voorbij, dan kijkt het bedrijf dat de beveiligers inhuurt of er een nieuw beter of (meestal) goedkoper bedrijf is dat die beveiliging kan leveren. Deze aanbestedingen zie je niet alleen in de beveiliging, maar ook in de schoonmaak, groenonderhoud en het openbaar vervoer. Dat dit gebeurt, is een politieke beslissing: het is wettelijk verplicht.

Wat zijn de gevolgen voor werknemers?

Een slecht geregelde aanbesteding zorgt vaak dat er een wisseling van contract is. Bedrijf A heeft vijf jaar lang diensten geleverd, maar daarna gaat bedrijf B deze diensten leveren. Dit levert twee problemen op.

  • Probleem één: bedrijf A heeft geen werk meer voor de medewerkers waardoor zij hun baan kwijt kunnen raken.
  • Probleem twee: bedrijf B heeft te weinig medewerkers om de diensten te leveren. Bedrijf B kan medewerkers van bedrijf A tegen slechtere arbeidsvoorwaarden in dienst nemen.

Dit soort slecht geregelde aanbestedingen zorgen dat de arbeidsvoorwaarden van werknemers slechter worden.

Wat staat hierover in de cao?

Om ervoor te zorgen dat de arbeidsvoorwaarden niet te ver achteruit gaan, of om dit helemaal te voorkomen, staat er artikel 95 b in de cao Particuliere Beveiliging. De afspraak is dat bij een contractwisseling medewerkers van bedrijf A worden overgenomen door bedrijf B, waarbij ze hun arbeidsvoorwaarden behouden. In de cao G4S Aviation Security staat een zelfde soort artikel, namelijk artikel 91. In de contractwisselingen die nu bij Schiphol aan de gang zijn, moeten alle partijen zich aan artikel 95 b houden, ook al werken ze onder een andere cao.

Wat doet CNV Vakmensen voor de werknemers?

CNV Vakmensen beantwoord de vragen van haar leden voor zover zij kunnen. Waar problemen zijn, overlegt CNV met haar kaderleden en gaan daarna met goede voorstellen naar de werkgevers om over een oplossing te onderhandelen. Dat doet CNV nadat de verdeling van nieuwe werkgevers bij alle bedrijven bekend is. Dan pas is duidelijk wat de gevolgen zijn en kan CNV met de werkgevers onderhandelen.

Wat als je geen lid bent van CNV?

Beveiligers van G4S Aviation, CTSN of I-Sec op Schiphol die nog geen lid zijn van vakbond CNV, kunnen tot uiterlijk vrijdag 23 oktober lid worden zonder wachttijd. Voor deze groep is een 'collectieve actie' aangevraagd.

Het betekent dat je direct gebruik kunt maken van de hulp van CNV Vakmensen als het gaat om de gevolgen van de contractwisseling. Lid worden kan hier. Dit is belangrijk omdat we met meer leden betere afspraken kunnen maken voor jullie.

> Lees de rest van de vragen en antwoorden