Stel je vraag over werk en inkomen

Stelling UTA: Compensatie voor overwerk en reistijd zijn al in mijn loon verwerkt, daar hoeven geen extra afspraken over gemaakt te worden in de cao.

Werkgevers willen in de nieuwe cao geen afspraken vastleggen over compensatie voor overwerk en reistijd, omdat dit volgens hen is opgenomen in jouw individuele arbeidsovereenkomst. Hoe denk jij hierover?

Reacties (10)
  • Voorgesteld antwoord
    Antwoord
    Als ik een beetje om mij heen kijk qua lonen dan moet een bouwvakker aanzienlijk veel reisuren maken om aan de hoogte van het loon te komen van bijv een leraar, dit terwijl wij fysiek een zwaar beroep hebben en echt lange werkdagen maken, ik ben van mening dit een bouwvakker best iets meer betaald mag worden want het moet wel aantrekkelijk blijven om te werken in de bouw, de werkzaamheden zijn in de jaren veranderd en de werkdruk ook, daarbij komt dat juist de bouwvakker enorm heeft moeten inleveren de afgelopen jaren, dat mag nu wel een keer rechtgezet worden.
    • Voorgesteld antwoord
      Antwoord
      Dit gaat niet over bouwvakkers, maar over kantoorpersoneel voor grotere projecten die soms 2 jaar langere afstanden moeten reizen. Mijn eigen ervaring is dat dit een grote belasting kan zijn. Ik ben nooit gedwongen. Waar ik werk is het in een hotel verblijven bespreekbaar. Maar privé is dat niet optimaal.

      Persoonlijk vind ik woon-werkverkeer langer dat een uur enkele reis (zonder files) niet inbegrepen in het loon. De bouw had goede lonen maar is sinds de crisis blijven stilstaan en begint achter te lopen met b.v. de industrie. Dus nee, niet alle reistijd is in het loon inbegrepen.
  • Voorgesteld antwoord
    Antwoord
    Ik ben benieuwd hoeveel uren per week de werkgevers zien als 'in het salaris inbegrepen'
    Ik ben zelf bouwplaatsmanager op grote utilitaire projecten en heb echt geen probleem met wat extra uren, als je plezier heb in je werk compenseert dat veel. Wij hebben met de vakgroep alle werkzaamheden van een hoofduitvoerder waarvan onze werkgever van mening is dat die binnen het takenpakket valt eens op een rij gezet en zijn uitgegaan van een gemiddeld groot project met een 'normale' planning en onafhankelijk ingevuld hoeveel tijd per week dat we kwijt zijn aan die taken. Wij kwamen zonder overleg met elkaar op een gemiddelde tijd van 51 MU/week, dit hebben wij aan onze directie voorgelegd die van mening was dat dit veel te veel was. Wij hebben ze vervolgens gevraagd de lijst in te vullen.
    Het resultaat was dat onze directie uitkwam op gemiddeld 55 MU/week. Dit alles staat los van de reisuren van woon- werk, gemiddeld per week is dat ongeveer 10 uur. Ruimschoots naar beneden afgerond kom ik nog steeds uit op 60 uur per week.
    Als ik dat terug sla op mijn salaris dan kan ik beter 60 uur gaan schoffelen en heb ik net zoveel met geen verantwoording.
    Conclusie: De werkgevers gebruiken smoesjes om niet meer te hoeven betalen.
    • Voorgesteld antwoord
      Antwoord
      Met bovenstaande geheel eens . de werkgever gaat er vanuit dat er door het UTA personeel overgewerkt wordt . Dat is bij ons standaard , het wordt zelfs verondersteld dat je het doet omdat anders de projecten uit de financiele pas gaan lopen . 20 tot 30 overuren zijn aan de orde van de dag / week . Dus mag er best een regelgeving komen waarbij er iets geregd wordt .
  • Voorgesteld antwoord
    Antwoord
    Het wordt maar gewoon gevonden dat we steeds meer reisuren maken. Het wordt drukker op de weg. Waarom krijgt een timmerman reisuren en bijvoorbeeld een werkvoorbereider niet. Vaak moeten zij naar dezelfde bouwplaats.
    Overwerk zit niet meer in je loon, de laatste jaren hebben we er bijna niets bij gekregen en moesten we inschikken omdat de bedrijven er slecht voor stonden. Nu het weer goed gaat mag daar ook wel wat aan gedaan worden. Zie ook dat veel werkvoorbereiders al extra uren maken waar niets tegenover staat. De druk neemt alleen maar toe nu er bijna geen mensen meer zijn die werkzaamheden kunnen uitvoeren. En de aangeleverde stukken worden ook niet beter van onderaannemers/architecten e.d.
  • Voorgesteld antwoord
    Antwoord
    Helaas; overwerk en nachtwerk behoort niet tot de het basis loon. Jammer dat ik daar achter moet komen na een aantal nachtelijke klussen. Zelf de uitslaap dagen worden al niet meer betaald. Smoes werkgever (klinkt bekend nu...) "zit bij je loon in." Terwijl de bouwplaatsmedewerkers alles krijgen betaald. Dus ik ben het niet met de stelling eens!
  • Voorgesteld antwoord
    Antwoord
    help mensen met het opstellen van een individuele arbeidsovereenkomst. Beter is een goed Algemeen Cao waar dit soort zaken goed en duidelijk beschreven staat
  • Voorgesteld antwoord
    Antwoord
    In deze tijd van werken in de bouw kan het niet op. Er is volop drukte. En met de nieuwe aanstaande cao onderhandelingen komen er vast een paar procentjes bij. Maar om nou te stellen dat al het overwerk en reistijd in het individuele loon verweven is gaat te ver. De UTA-medewerker, al eerder omschreven als zijnde werknemers met een meer dan gemiddeld verantwoordelijkheidsgevoel, staat midden in een periode waarbij de werkdruk niet als normaal kan worden beschouwd. Mijn opmerking is: voordat het woord 'overwerk' valt, eerst maar eens kijken wat daar aan te doen is. De inzet van deze bovenstaande vraag kan leiden naar de vraag hoe de werkgevers denken de sector aantrekkelijk te gaan maken voor nieuwe vakmensen.
  • Voorgesteld antwoord
    Antwoord
    Het moet niet gekker worden
    Voor niks gaat de zon op
    De werkgevers zeggen toch altijd
    Tijd is geld
    Dat geld anders om ook hoooor.
  • Voorgesteld antwoord
    Antwoord
    Peter Visscher heeft het heel goed verwoord, daar ben ik het helemaal mee eens.
    Dit geldt voor alle UTA medewerkers.
Terug