Stel je vraag over werk en inkomen

Callcenters moeten extra werktijd netjes betalen

Callcenters die van hun werknemers eisen dat ze 10 tot 20 minuten eerder starten met werken, moeten die extra werktijd gaan uitbetalen. Dat vindt CNV Vakmensen, net als de uitspraak van de rechtbank in Roermond.

Extra werktijd

De rechter vindt in een ontslagkwestie dat een bedrijf die van zijn werknemers eist om standaard 10 minuten voor de begintijd te starten, die extra werktijd ook moet uitbetalen. De rechtbank in Alkmaar oordeelde kort geleden al hetzelfde maar dan over afrondende werk- of wachttijd na sluitingstijd.

Op de minuut

De uitspraken zijn in het voordeel van werknemers in de facilitaire contactcenters, maar bijvoorbeeld ook voor winkelpersoneel. De bedrijven waar werknemers écht tot op de minuut worden gevolgd en beoordeeld zijn callcenters. Dan zeggen wij: wij gaat nu ook op die minuten letten en dat die uitbetaald worden. Als een callcenter van werknemers eist om 10 tot 20 minuten eerder te starten met werken, dan is dat gewoon werktijd.

Verplicht eerder beginnen is gewoon werktijd

De meeste werknemers werken nu thuis. Een werknemer die bijvoorbeeld een begintijd heeft van 9.00 uur, moet al 10 tot 20 minuten van tevoren inloggen in de systemen, zodat hij precies om 9.00 uur klaar zit voor het eerste telefoongesprek. Die tijd daarvoor ben je bezig met opstarten van allerlei systemen en is dus gewoon werktijd, vinden wij. Ook de tijd dat het niet lukt om in te loggen in de systemen is gewoon werktijd. Als het zo belangrijk is dat werknemers 10 tot 20 minuten eerder beginnen, dan moet die tijd ook gewoon netjes worden uitbetaald. Het liefst regelen we dit in de cao. Maar als bedrijven dat niet doen, is dat een volgende stap.

Vragen of opmerkingen?

Laat een reactie achter als je ook vindt dat de extra tijd vóór je vaste werktijd gewoon moet worden uitbetaald.