Stel je vraag over werk en inkomen

Custom Connect wil feestdagen niet meer doorbetalen

Zonder met jullie of de vakbonden te overleggen, heeft Custom Connect besloten dat zij de feestdagen niet meer doorbetalen. De reden hiervan ligt bij de coronacrisis: er moet bespaard worden. Maar dit kan natuurlijk niet van een kant bepaald worden door de directie. Daarom komt er een meldpunt voor als je het er niet mee eens bent of de dupe bent van dit besluit. Ook betrekken we de ondernemingsraad hierbij.

Hoe is Custom Connect tot dit besluit gekomen?

In het personeelshandboek van CC stond in ieder geval tot september 2018 dat feestdagen werden uitbetaald. In 2019 werd dat uit het handboek gehaald, maar de feestdagen werden nog wel betaald. Nu bepaalt CC dat het financieel niet meer mogelijk is.

Geldt dit voor iedereen?

Nee. Het hangt er vanaf wanneer jij in dienst bent gekomen en wanneer je hebt getekend voor het personeelshandboek.

  • Was je in 2012 al in dienst, dan geldt voor jou die toen voor jou inging. Jij hebt wel recht op doorbetaling tijdens de feestdagen.
  • Kwam je tussen 2012 en september 2018 in dienst, en je hebt getekend voor het handboek waarin wel stond dat je de dagen betaald zou krijgen, dan geldt het alsnog voor jou.
  • Let op: als je bijvoorbeeld in 2017 in dienst bent getreden met een bepaalde tijd-contract, maar later een verlenging of een onbepaalde tijd-contract tekende, geldt het handboek waar je als laatst voor getekend hebt.
  • Heb je getekend voor het handboek met de regel in 2019, dan kan het zijn dat je geen recht hebt. In dat handboek staat namelijk niet dat de dagen betaald werden, maar dat gebeurde in de praktijk wel. Wat je dan kunt doen, is je ‘beroepen op gewoonte’. Dat is minder sterk, maar je kunt wel bepleiten dat je recht hebt.

Mag Custom Connect dit zomaar doen?

Juridisch gezien mag CC de doorbetaling van de feestdagen niet zomaar eenzijdig intrekken. In het gesprek dat ik met CC had, gaven zij aan dat ze niet van plan zijn de maatregel op alle werknemers toe te passen. Het gaat met name om de besparing die nodig is voor het bedrijf.

Meld het als je hier last van hebt!

Eerst wil ik van jullie weten of je het ermee eens bent of niet en of je benadeeld bent. Stuur dan een mailtje naar r.mol@cnvvakmensen.nl. Ik ga dan namens jullie in gesprek met de directie. We kunnen niet iedereen helpen, alleen degenen die lid zijn of lid worden. Ben je geen lid, dan kun je mij mailen en vragen naar de voorwaarden.

Wat moet er in de mail staan?

  • Jouw verhaal
  • Als bijlage jouw laatste contract
  • Als bijlage het handboek (als je dat hebt) waar je voor getekend hebt
  • Precies welke dagen en uren je gemist hebt incl. loonstroken waar dat uit blijkt

Vragen of reageren?

Laat het weten in een reactie onder deze blog!