Stel je vraag over werk en inkomen

Geen investering in mensen, ga eens in een andere sector kijken

De Callcenter branche experimenteert met robots. Algoritmes die vragen beantwoorden van klanten in plaats van werknemers. Dat is efficiënter, goedkoper en 24/7 zonder problemen.

De kans is dus aanwezig dat er veel gaat veranderen in de komende jaren in de branche. In andere branches zie je dan dat werkgevers veel investeren in ontwikkeling van mensen. Scholing en training zodat mensen ander werk kunnen gaan doen als het werk geautomatiseerd wordt.

In de Callcenter branche lijkt dat anders. Op basis van de signalen van leden trekken wij de conclusie dat er feitelijk alleen opgeleid wordt als dit noodzakelijk is voor het werk van nu, volgende project/klant. Een eigen opleidingsbudget dat medewerkers zelf kunnen besteden aan hun ontwikkeling onbreekt.

Als vakbond adviseren wij leden altijd om te investeren in scholing en naar de toekomst te kijken. Bedenk wat je gaat doen als deze baan ophoudt? Of bedenk welke baan je liever zou willen hebben en wat heb je daarvoor nodig.

Hoe zit het bij jou?

Dat is ons advies en het kan best zijn dat jullie dat anders zien en iets anders nodig hebben. Daarom zouden we graag hier op je achterban horen waar je behoefte aan hebt. Hoe zie jij scholing? Klopt het verhaal dat er binnen jouw branch behalve functienoodzakelijke training weinig gebeurt? En krijg je opleiding training vergoed? Moe het in eigen tijd? Krijg je de tijd betaald?