Stel je vraag over werk en inkomen

Jouw arbeidsvoorwaarden: Prima of tijd voor verandering?

Vind jij jouw loon en arbeidsvoorwaarden prima? Loop jij rustig bij je leidinggevende binnen om bijvoorbeeld ieder jaar een eerlijke loonsverhoging te vragen? Of ben jij helemaal tevreden wat je nu hebt en denk je "ze doen maar wat ze willen"? Prima, dan hoef je niet verder te lezen.

Geldt het bovenstaande niet voor jou? Let dan op. Jouw huidige cao loop 30 september af. CNV Vakmensen wil jou en je collega's de kans geven om je mening te geven. Hoe meer meningen we verzamelen, hoe meer impact we kunnen maken. Verzamel dus al je collega's en laat horen wat jij in de volgende cao wilt afspreken!

Hoe werkt een cao?

De cao reagelt jouw arbeidsvoowaarden. Denk bijvoorbeeld aan een loonsverhoging of aan hoeveel vrije dagen jij krijgt (en hoeveel je kwijtraakt als je ziek wordt). Daarnaast kun je in een cao veel meer zaken regelen. Afspraken over werkdruk, roosters, hoe je met elkaar omgaat, scholing, bonussen, dertiende maand en ga zo maar door.

In Nederland zijn er honderden cao's binnen bedrijven en bedrijfstakken. In het nieuws kun je hier vaak over lezen. Zo kregen de schoonmakers in hun cao de volgende loons- en eindejaarsverhoging voor elkaar:

datum loonsverhoging datum verhoging eindejaarsuitkering
1-1-2019 2% 2019 0,65%
1-7-2019 1% 12-2019 2,85%
1-1-2020 1% 2020 0,35%
1-7-2020 2% 12-2020 3,2%
1-6-2021 1,5% 2021 1%
    12-2021 4,2%

bron: www.salaris-informatie.nl

Van verschillende callcenter medewerkers krijg ik te horen dat zij al jaren geen of bijna geen loonsverhoging hebben gekregen. Dat klopt ook wel ongeveer. Volgens jouw cao zijn de lonen in 1-11-2017 iets omhoog gegaan en 1-7-2018 iets. Hoeveel dit precies is geweest vind je in jouw cao.

In de cao staat wat de minimale arbeidsvoorwaarden zijn. Minimaal, omdat je altijd met je werkgever meer mag afspreken. Minder mag absoluut niet.

Een cao is een afspraak tussen verenigingen van werknemers (vakbonden) en jouw werkgever. De verenigingen kunnen pas afspraken maken als de meerderheid van hun leden voor stemt. Als jeje mening niet geeft, bepalen andere mensen voor jou!

Voordat werknemersverenigingen en werkgevers gaan praten, kun jij bij ons jouw mening geven over wat jij belangrijk vindt. Wij nemen dit mee of geven het door. Mocht er een resultaat uit de onderhandelingen komen, dan kun je hier ook stemmen over dat resultaat. Hoe meer stemmen, hoe meer impact!

Wat vind jij een eerlijke loonsverhoging? En wat moet er nog meer in de cao afgesproken worden?

  • We lopen enorm achter we pleiten voor minimaal  2 tot 5 % verhoging. (10, 77 per uur is echt te laag en er is geen net loongebouw )

  • Volgens de huidige CAO worden we nu al niet in de goede schaal ingedeeld. Heb voldoende taken om in schaal 4 te zitten maar krijg het minimum loon.

  • Geen pensioenopbouw!? Dan zou ik graag zien dat het werkgeversdeel die werkgever normaliter voor pensioen zou moeten afdragen,als toeslag op het salaris van werknemer komt.

  • , In de cao call centers is geen pensioen afgesproken, soms hoor ik dat er wel individuele regelingen zijn. Maar hier is geen duidelijke lijn in te zien. Het lijkt wel toeval of je wel of niet pensioen krijgt. Zolang er niks in de cao is geregeld is er ook geen werkgeversbijdrage, dus niks.

    , Als de inschaling in de cao niet gevolgd wordt en werkgever wil dit niet aanpassen nadat je aangekaart hebt, dan kun je contact met mij opnemen. De regels in de eigen cao moeten wel gevolgd worden door werkgevers.

    , Het klopt inderdaad dat de call center branche in vergelijking met andere branches erg onderaan bungelt qua loonsverhogingen. Als je dat wilt veranderen zul je je als werknemers toch echt moeten organiseren, zie bijvoorbeeld de schoonmakers.  

  • Hoi Roderik,

    Ik weet dat er geen pensioen afspraak in het callcenter cao is opgenomen,ik bedoel er mee te zeggen,mocht het weer niet lukken om daarover afspraken te maken in de nieuwe onderhandelingen,dat daar dan een compensatie voor komt in de vorm van een toeslag op het salaris!

    Denk je dat het cnv mee mag doen aan de onderhandelingstafel? En hebben werknemers

    daar op een of ander manier invloed op?

  • Hallo Bloem,

    De vorige cao is door Qlix afgesloten, fnv en cnv hebben in het begin meegepraat, maar vervolgens zijn werkgevers met Qlix verder gegaan.

    mijn idee is om zoveel mogelijk mensen kans te geven hun mening te geven, het is jullie cao, jullie arbeidsvoorwaarden, via dit platform bijvoorbeeld.

    Ik ga in gesprek met werkgevers dat ik namens jullie wil meepraten.

    of dat lukt is vraag 2.

    Wat helpt is als veel mensen mij laten weten dat ze vinden dat CNV mee moet doen. Dat kun je doen door mij te mailen, of gewoon door lid te worden.

    lid maken kan via www.cnv-ledenwerven.nl/125jaar dat levert je dan twee bonnen van 25 euro per lid op.

    Daarnaast ga ik dit platform ook gebruiken om de meningen te peilen.

    nb. pensioen is goed idee, het is tenslotte ook geld.