Stel je vraag over werk en inkomen

Klantenservicemedewerkers verdienen te weinig loon

Het klantenservicewerk verandert. Niet langer handel je alleen het telefoonverkeer af. Maar je staat klanten ook te woord per mail, WhatsApp, Facebook, Instagram en Twitter. Er wordt steeds meer gevraagd van klantenservicemedewerkers. Maar zie je dat ook terug in je loon?

Waarom klantenservicemedewerkers meer loon verdienen

Hoge werkdruk

Bij sommige medewerkers zorgt de hoge werkdruk voor stress. Want werken in een callcenter, dat kan hectisch zijn. Je werkt in een omgeving met veel regels en afspraken. Alles wat je doet, wordt geregistreerd en gemeten. Vaak moet je een minimaal aantal telefoontjes hebben afgehandeld per uur. En ook nog zoveel mogelijk hebben verkocht.

Hoge eisen

Daar komt ook nog bij dat je flink wat talenten moet hebben als klantenservicemedewerker. Zo moet je vaak vloeiend Engels kunnen spreken. En ook moet je goed overweg kunnen met verschillende computersystemen.

Veel vacatures, weinig sollicitanten

Eind vorig jaar stonden zo’n 9.000 vacatures open – duizend meer dan in 2017. Maar zoveel sollicitanten zijn er helemaal niet. Dat betekent dat er een krapte is op de banenmarkt. Normaal stijgen de lonen wanneer er krapte is. Maar dat gebeurt nu bijna niet.

Recht op een hoger loon

Het klantenservicewerk is een specialisme geworden. Daar moet ook een goed loon tegenover staan. Want je hebt te maken met een hoge werkdruk en hoge eisen. Daarom vinden wij dat klantenservicemedewerkers een hoger loon verdienen.

Callcenter cao verbeteren 

Wij van CNV Vakmensen willen met callcenterbedrijven praten over de callcenter cao’s die zijn afgesloten. De facilitaire callcenter cao is nu afgesloten met de vakbond Qlix. Webhelp heeft sinds kort zijn eigen cao afgesloten met Samen Naar de Top Vakbond. Wij vinden dat deze cao’s beter kunnen. Zeker als het gaat om loonsverhogingen. Daarom onderzoeken we of er een cao voor de hele branche kan komen. En of die via een algemeen verbindend verklaring kan gelden voor alle bedrijven.


Werk jij in de klantenservice? Wat vind jij van je loon? Reageer op dit blog en laat ons weten wat jij vindt dat er kan verbeteren! 

  • Laat ze inderdaad de lonen verbeteren . Dan heb je kans dat de mensen langer blijven en niet gelijk weer weggaan.

  • Salaris: na jaren op de 0% gezeten te hebben wordt het nu tijd voor een realistische algemene loonsverhoging.

    Arbeidsomstandigheden : Er moet veel meer rekening gehouden worden met de ouderen onder ons.De werkdruk moet omlaag en we moeten veel meer autonomie in de gesprekken krijgen.Ook het registreren van o.a toilet bezoek moet eraf.Koffie halen voor eigen rekening is ook zoiets.Bizar!

    Ik vind ook dat inloggen en mail lezen in werktijd moet, en anders uitbetalen, als je 1 minuut te laat van pauze weer komt wordt het ook ingehouden.