Stel je vraag over werk en inkomen

Onze klanten gaan er allemaal op vooruit, wij blijven achter

Je leest het in de krant: agenten, beveiligers, leraren, allemaal gaan ze er fors op vooruit in salaris de komende jaren. Dat komt omdat ze goede cao’s hebben waarin afspraken gemaakt worden. Dat er goede afspraken gemaakt worden komt weer doordat de werknemers zich georganiseerd hebben en samen de cao verhogingen afdwingen. Een mooi voorbeeld is de actie van de lagere schoolleraren die massaal aangaven dat ze het anders wilden.

Loonsverhoging in het callcenter

In de call center branche zijn er niet veel cao’s. De grootste cao is die van de facilitaire contacters. In deze cao zie je dat de loonsverhogingen de afgelopen jaren minimaal waren. Ten opzichte van de inflatie is het al jaren dik inleveren. De inflatie bedroeg in de afgelopen 8  jaar ongeveer 13%. De structurele loonsverhogingen in de cao bedroegen 1 a 2 %. Dat betekent dat mensen er dus op achteruitgegaan zijn.

Nu kun je zeggen dat je elk jaar een stapje in het loongebouw maakt. Ten eerste is dat niet bij iedereen het geval zo horen wij. Maar deze verhogingen zijn bedoelt om jou te belonen voor jouw ervaring. Je wordt beter in je werk en daar hoort een beloning bji. Deze verhogingen tellen dus niet mee in de compensatie voor de prijsinflatie.

Wat verdient een callcenter medewerker?

Je ziet nog steeds vacatures waarbij mensen voor minimumloon of een beetje gevraagd worden voor call center functies. Dat is toch niet meer van deze tijd?! Minimaal 130% miniumloon voor de laagste functies is normaler. Het minimumloon is nu 9.20 bij een 40 urige werkweek. Op indeed zie ze klantenservice vacatures voor 10,10 euro voor VGZ kantenservice, via cendris, of 9,50, zilveren kruis klantenservice via kcs. Terwijl binnen deze bedrijven zelf een minimumloon van 10,22 euro geldt (obv 36 urige werkweek).

Het wordt dus volgens ons tijd dat de callcenter branche ook eens een stevige loonsverhoging krijgt. Een loonsverhoging is nodig. Dat vinden niet alleen de vakbonden, ook de Nederlandse bank, en de grootste bank van Nederland vindt dat.

Wat verdien jij?

Het bovenstaande is op basis van de cao gegevens zoals die op de site van het ministerie van sociale zaken te vinden is. Het kan natuurlijk zijn dat jullie werkgevers wel stevige loonsverhogingen hebben uitgedeeld, dat zouden wij graag horen. We horen van veel call center medewerkers dat er weinig tot niks bijgekomen is de afgelopen jaren.

Praat mee!

Wat is jouw ervaring, krijg jij wel loonsverhoging?

Vaak horen wij dat werkstudenten het niet boeit of ze een loonverhoging krijgen, klopt dat?

Vinden julllie dat het eindelijk eens tijd wordt voor een stevige loonsverhoging in call centerland? Zo ja, hebben jullie dan ook ideeën hoe dit aan te pakken?