Stel je vraag over werk en inkomen

Werkgeluk afspreken in jouw cao

Vorige week heeft CNV Vakmensen een mooie cao afgesloten bij ING. In deze cao staat werkgeluk voor de medewerkers centraal. Ze hebben namelijk behoefte aan meer regie over hun tijd, tijd voor zorg en ontwikkeling (daarnaast is ook gewoon twee keer 3% loonsverhoging afgesproken).

Hoe is dat in jouw cao geregeld? De Callcenter cao lijkt weinig op de cao ING. Dit geldt voor de meeste arbeidsvoorwaarden in jullie branche. De arbeidsvoorwaarden en omstandigheden zijn volgens mij o.a. de oorzaak van het slechte imago van de branche. Cao partijen zagen dit ook en hebben afgesproken iets aan dit imago te doen. Helaas heb ik daar nog weinig van gemerkt.

Beperkte regelruimte

Uit vele gesprekken met jou en je collega's en ook uit de reacties hier op Je Achterban, maak ik op dat werkgeluk wel een dingetje is waar we aan kunnen werken in jullie cao. De strakke regels waaronder velen van jullie werken, maken dat je weinig regelruimte hebt. Weinig ruimte om je werk zelf in te delen.

Een combinatie van werk en privé is iets waar je voor moet vechten.

In een vorige blog omschreef ik al dat de strakke sturing op cijfers jullie regelruimte beperkt. Uit onderzoeken blijkt dat gebrek aan regelruimte een van de belangrijke oorzaken is voor arbeidsongeschiktheid..

Werkgeluk lijkt mij een belangrijk thema. Regelruimte om je werk met plezier te doen, naast een eerlijke beloning en een goed pensioen. Belangrijke thema's, net als bij ING.

Dit zegt de cao ING over werkgeluk:

Het centrale thema van deze cao is werkgeluk. Cao-partijen willen afspraken maken die bijdragen aan de welvaart, het welzijn en de zingeving van alle ING medewerkers. Omdat werkgeluk voor ieder individu verschillend is en autonomie en regelruimte daarvoor essentieel zijn, zijn de cao afspraken gebaseerd op principes en minder op regels: zo veel mogelijk keuzevrijheid en maatwerk passend bij individuele omstandigheden.

Wat is jouw mening? Wat vind jij van werkgeluk als thema in een cao?

  • Werkgeluk is heel belangrijk, ook om gezond de eindstreep te halen. Persoonlijk zou ik graag meer autonomie in de gesprekken met de klanten willen hebben, zodat ik zelf kan bepalen wat wel of niet zinvol is in een gesprek i.p.v. opgelegde en voorgekauwde vragen aan de klant. Ik blij, kant blij. Ook moet de werkdruk omlaag en rekening worden gehouden met de ouderen onder ons.

  • Beste Bloem,

    Helemaal met je eens en dat zouden mooie onderwerpen voor de call center cao kunnen zijn. Ook de ondernemingsraad zou zich hier voor kunnen inzetten. De cao zou de vakbond kunnen oppakken en die onderwerpen onderdeel van de ondehandelingen kunnen maken.

    maar ook de OR kan van werkdruk , autonomie etc haar speerpunt kunnen maken. Heb je de or al eens naar haar inzet gevraagd op deze punten?