Snel antwoord op al je vragen over werk en inkomen

We krijgen een nieuwe cao! Lees hier de belangrijkste punten

Aan het eind van de cao-onderhandelingen komt er een akkoord tussen de vakbonden en werkgevers. De leden van de vakbonden stemmen voor of tegen dit akkoord. In dit geval heeft een grote meerderheid van de leden het cao-akkoord geaccepteerd, dus nu komt er een nieuwe cao! De teksten van de cao delen we zodra dat kan. In deze blog lees je de belangrijkste afspraken.

Voorstellen aangepast door coronacrisis

In juni 2019 begonnen de eerste onderhandelingsgesprekken met de werkgevers (WFC) voor een nieuwe cao Facilitaire Contact Centers. Corona zorgde ervoor dat we even niet verder konden. Toen de onderhandeling weer verder gingen, moesten eerdere voorstellen toch aangepast worden vanwege de financiële gevolgen van de crisis. Uiteindelijk werd er een eindbod gedaan en is dit door de leden geaccepteerd. De cao-teksten die er nu liggen, bekijken de kaderleden eerst nog even kritisch voordat we ze officieel publiceren.

Belangrijkste punten uit de cao:

Looptijd cao

De cao is geldig vanaf 1 oktober 2019 tot en met 31 december 2021. De vorige cao eindigde op 30 september 2019.

Loon per 1 januari 2021

  • Junior medewerker van start tot 1 jaar: 101,5% van het wettelijk minimumloon (WML), dus 1,5% boven het minimumloon.
  • Alle medewerkers verdienen straks volgens de cao meer dan het minimumloon.
  • Medior medewerker vanaf 1 jaar tot 2 jaar (plus een goede beoordeling): 103,5% WML, dus 3,5% boven WML.
  • Senior medewerker vanaf 2 jaar (plus een goede beoordeling): 105,5% WML, dus 5,5% boven WML.

Thuiswerkvergoeding

In de afgelopen cao is geen thuiswerkvergoeding geregeld. Dit is nieuw en gaat per 1 januari in.

  • Bedrag op fulltimebasis volledig vanuit huis met je eigen apparatuur: € 35,- per maand
  • Bedrag op fulltimebasis volledig vanuit huis met laptop/PC van werkgever: € 25,- per maand

Eenmalige bonus

Alle medewerkers die werken bij een bedrijf dat lid is van de WFC-leden per 1 oktober 2020, ontvangen in januari 2021 een eenmalige bonus van €75,-. De voorwaarden hiervoor zijn:

  • Medewerker is op 1 januari 2021 minimaal 6 maanden in dienst;
  • Bonusbedrag is op basis van fulltime dienstverband (40 uur per week) en wordt naar rato verrekend over het gemiddeld aantal gewerkte uren per week over de laatste 6 maanden;
  • Bonus is bruto.

Pensioen

We willen het pensioen in de volgende cao invoeren. Maar daarvoor moeten we eerst overleggen, en pensioenafspraken zijn ingewikkeld. Daarom beginnen we nu al met de besprekingen.

Cao voor iedereen

We gaan onderzoeken of de cao voor alle werknemers gaat gelden. Dan geldt de volgende cao niet alleen voor agents of callcentermedewerkers, maar voor al jouw collega’s.

Meer weten?

Bekijk het eindbod van de werkgevers via onderstaande link.

Eindvoorstel WFC CC CAO 08072020 v4.0.docx