Stel je vraag over werk en inkomen

Eerdere beloftes voor loonsverhoging zijn onzeker

Hoe zetten we de onderhandelingen voort? Daar hebben de vakbonden en werkgevers in de contactcenterbranche het afgelopen week over gehad. Ook vertelden de werkgevers hoe de coronacrisis hen heeft getroffen en welke gevolgen dat heeft voor de nieuwe cao.

Gevolgen coronacrisis

Het werk is gelukkig niet meer dan 20% verminderd. Sommige bedrijven hebben nu zelfs meer werk, zoals corona-hulplijnen. Wat vooral veel heeft gekost, zijn ziekteverzuim en de kosten om iedereen thuis te laten werken. Het ziekteverzuim neemt weer normale hoeveelheden aan, maar 80% van de werknemers werkt nu nog steeds thuis.

Loonsverhoging en thuiswerkvergoeding onzeker

Een van de belangrijkste punten voor de nieuwe cao is natuurlijk de loonsverhoging. De loonsverhogingen voor het junior-, senior- en mediormodel - die op 1 juli 2020 zouden ingaan - zijn nu onzeker. De werkgevers hebben ze geen toestemming (mandaat) meer voor het eerder beloofde percentage aan loonsverhoging en de datum waarop het in zou gaan. Door de onzekerheid en extra kosten van de coronacrisis weten werkgevers niet waar ze aan toe zijn. Maar dat hebben ze niet met cijfers onderbouwd.

Ook het idee van de ‘thuiswerkvergoeding’ in de cao lijkt niet door te gaan.

De vakbonden vinden dit jammer, vooral omdat dit voor velen van jullie weer betekent dat er geen cao-verhoging in zit. Ook zorgt dit voor extra vertraging in het cao-proces.

Snel verder met onderhandelen

Omdat een cao voor iedereen heel belangrijk is, hebben de werkgevers en vakbonden besloten om toch snel weer met de cao-onderhandelingen aan de slag te gaan. Eerst met kleine groepjes om de openstaande punten voor te bespreken, voordat we deze in een grotere groep aan de cao-tafel behandelen.

Jouw mening

We kunnen ons voorstellen dat jullie dit geen leuk bericht vinden. Wij ook niet, geen loonsverhoging kan echt niet! Laat horen wat jij hiervan vindt door de reageren onder deze blog!