Stel je vraag over werk en inkomen

Cao Carglass 2019, druk programma met veel prioriteiten

In de komende maanden moet er een aantal belangrijke zaken besproken én afgesproken worden voor de medewerkers bij Carglass. Het betreft hier het Jaaruren systeem, de nieuwe Pensioenregeling, een Sociaal Plan én de cao 2019. CNV Vakmensen wilde al deze zaken vóór 1 januari geregeld hebben.

Waar liggen de prioriteiten
Als wij kijken naar de 4 verschillende thema’s dan moeten wij daarin een aantal prioriteiten vaststellen.

Sociaal Plan
Vanwege de reorganisatie plannen voor het hoofdkantoor zullen de onderhandelingen voor het sociaal plan parallel lopen aan de presentatie van de reorganisatieplannen en het adviestraject van de ondernemingsraad. Wij willen daarin in goede samenwerking en afstemming met de OR de best mogelijke afspraken maken.

De onderhandelingen Sociaal Plan staan gepland op 13 en 28 november

Pensioenregeling
De huidige pensioenregeling loopt af per 31 december 2018. Wij moeten dus vóór 1 januari 2019 overeenstemming bereiken over een nieuwe pensioenregeling.

Het overleg hierover staat gepland op 15 november en 6 december.

Jaaruren systeem, JUS
Carglass wil per 1 januari 2019 het nieuwe Jaaruren Systeem invoeren, maar dat kan alleen als de vakbondsleden daar mee instemmen. Daar wil CNV Vakmensen eerst de leden over horen. CNV Vakmensen eerst moet nog een 1e uitleg over het voorstel krijgen. Pas daarna kunnen wij de leden om hun mening vragen.

Het de onderhandelingen over het JUS staan gepland op 1 en 13 november

Carglass cao 2019
De huidige cao loopt tot 31 december 2018. Er moet dus een nieuwe cao worden afgesproken. Zoals gebruikelijk wil CNV Vakmensen weten wat jullie als werknemers bij Carglass in de cao geregeld willen hebben. Daarvoor zal er op korte termijn weer een vragenlijst naar jullie gestuurd worden.

De onderhandelingen over de cao staan gepland op 6 en 12 december en

9, 10 en 16 januari 2019

Inspraak van de medewerkers
CNV Vakmensen wil afspraken maken namens en voor de medewerkers bij Carglass. Daarvoor willen wij goed contact met jullie hebben. Helaas is het onmogelijk om alle filialen te bezoeken. Toch willen wij iedereen de gelegenheid geven om haar of zijn mening te geven, vragen te stellen en opmerkingen te maken.

Daarvoor zullen wij in diverse regionale bijeenkomsten jullie de kans geven in een open gesprek zaken te bespreken. Het zijn toch zéér belangrijke zaken voor jullie allemaal lijkt mij. Daar komen wij in een later stadium zeker op terug. Voor nu hebben wij een model bedacht waar alle medewerkers rechtstreeks en als zij dat willen anoniem, hun mening kunnen geven over alle zaken die van belang zijn.

Laat mij weten hoe jullie over de zaken denken, praat mee en denk mee!

  • j.u.s. komt voor mij niet goed uit. ik heb klein kinderen en mijn vrouw werkt in de avonduren. dit wil zeggen dat ik ondertussen opvang moet regelen en dat wanneer ik mijn kinderen ophaal ze meteen in bed kan stoppen (hebben ze dan al gegeten). De piek periode is van april tot augustus, dus dat wil zeggen, in de zomerdagen overwerken en in de winterperiode bij slecht weer vrij. In de zomer ben je al gesloopt als je hier de hele dag in 36 graden heet filiaal moet werken, en dan ook nog eens extra uren?????. Dit gaat niet werken. ben nu al gesloopt na deze hete dagen, laat staan hoe ik me dan ga voelen

  • jaar uren gaat niet werken voor mij, dat wordt een andere baan zoeken ben ik bang

  • Dank voor jullie reactie's. Zal deze zeker meenemen in de discussie met jullie directie.

    Hoop wel dat er meer collega's hun reactie doorsturen, positief of negatief.

    Het gaat immers om jullie werkrooster en cao!

  • Jaar uren zou voor de medewerker voordelen hebben deze voordelen zijn er niet, alleen nadelen we moeten in de mooi weer periode langer werken en kunnen dan erg weinig verlof opnemen.

    Als dan de dal periode komt wil iedereen met vakantie dus ook dan weinig verlof te krijgen .

    Zo worden die 17 weken makkelijk 27 weken en dan moeten we maar hopen dat we ons gewoon verlof de atv en de jaaruren opgemaakt krijgen.

    De periode word door carglass ieder jaar zelf bepaald dus als het in de schoolvakantie valt kun je als gezin niet samen vakantie houden.

    Ook werken we structureel 1x in de drie weken op zaterdag 4 of 8 uur afhankelijk van de vooruit planning ,

    Dit zou in de rustige periode betekenen dat we in die week een ander dagdeel vrij hebben ,en in de piekperiode deze als extra uren opbouwen die we in de dal periode moeten opnemen met maximaal 5 uur per week zo kun je nog niet eens een hele dag vrij nemen erg fijn is dat voor de medewerker niet.

    Vervolgens staat er dat als je de extra uren niet hebt kunnen opmaken je deze in januari uitbetaald krijgt zonder dat je kunt kiezen voor tvt op die manier heb je gewoon overgewerkt ipv jaaruren gemaakt .

    Carglass is voornemens om meer werknemers aan te nemen om deze verlof problemen op te kunnen vangen maar personeel aanleren duurt ongeveer 8 maanden tot een jaar dus is Carglass niet klaar voor invoering van het jaaruren systeem

    Ik kan jullie dus melden dat ik tegen invoering van het jaaruren systeem ben.

  • Goed verwoord René Schols ...ook ik zie het nog niet zo zitten .

    Te veel onzekerheden .

  • In mijn functie en persoonlijke situatie zie ik wel voordelen.

    Voor aanvang van de dag al ziek en spoed verwerken.

    Andere calamiteiten en verzoeken verwerken zonder gestoord te worden levert de rest van de dag alleen maar voordelen en rust op.

    Een andere collega kan hetzelfde doen na 17:00h.

    In rustige periode meer mogelijkheid om uren op te maken daar waar we anders door onze uren zitten.

  • Jullie hebben nog tot donderdag 22 november de kans om te laten weten of het JUS moet worden ingevoerd of juist niet.

    Grijp deze kans en stem!

  • j.u.s doen we eigenlijk al een beetje alleen dan op vrijwillige basis (op de dienst inclusief de zaterdag na dan)

    als j.u.s wordt ingevoerd wordt het je verplicht

    dus carglass gaat dan ook nog meer over je vrije tijd beslissen

    nieuw personeel aannemen?? we kunnen nu al geen nieuwe collega's vinden  

    is er een nieuwe collega dan zijn ze binnen een half jaar al weer weg

    meestal doordat ze de techniche vaardigheden niet goed beheersen die bij dit beroep nodig zijn

    beheersen ze dit echter wel dan gaan ze vaak nog weg ivm de hoge werkdruk en de uren die ze draaien

    als ze dan horen dat ze 24 uurs dienst moeten gaan draaien wordt het ze te veel en zijn ze weer weg

    we werken om te leven maar met j.u.s wordt het leven om te werken

    j.u.s is naar mijn mening alleen maar voor carglass maar niet voor het personeel

    dus ik ben tegen j.u.s