Stel je vraag over werk en inkomen

Meetmaand verlengd! Houd ook in april je uren bij!

Heb jij je gewerkte uren van maart bijgehouden? We zijn benieuwd of jouw loonstrook straks klopt. Laat het ons vooral weten. En houd ook in april je uren weer bij!

In de nieuwe cao krijg je niet meer per pakje betaald, maar per uur. Dat betekent dat je beter weet waar je aan toe bent: je krijgt betaald voor de uren die je werkt. Als het goed is, ga je ook meer verdienen.

Kloppen de uren op je loonstrook?

Natuurlijk zijn we benieuwd of die cao-afspraak in de praktijk goed werkt. Daarom hebben we jullie gevraagd om in de maand maart je gewerkte uren bij te houden. Die kun je straks vergelijken met je loonstrook. Jouw ervaring kun je dan aan ons doorgeven. Alle informatie over de meet-maand vind je hier.

Ook in april uren bijhouden

Ook in april houden we een meetmaand. Alle bezorgers kunnen meedoen met de meet-maand, ook niet-leden. Dus stuur deze blog vooral door naar collega’s op jouw depot of deel hem via Facebook.

Gesprek met DHL

Eind mei bespreekt CNV Vakmensen de overgang van stukloon naar uurloon met de directie van DHL. Daarvoor zijn jouw ervaringen en die van je collega-bezorgers erg belangrijk. Voor gesignaleerde problemen gaan we op zoek naar oplossingen. Na het gesprek met de directie van DHL sturen we je weer een nieuwsbrief met een verslag van het gesprek.
 

Heb je vragen of opmerkingen? Laat hieronder je reactie achter!

  • "......je krijgt betaald voor de uren die je werkt. Als het goed is, ga je ook meer verdienen"

    Inmiddels weten we allemaal dat we niet betaald krijgen voor gewerkte uren, we krijgen betaald voor de tijd die DHL aan de hand van staffels heeft berekend.

    Volgens DHL had ik meer uren gewerkt dan ik zelf had berekend (verschil van 6 uur) dus daar kan ik niet over klagen.

    Wel was mijn loon lager dan het met stukloon was geweest, vandaar ook de "t" correctie stukloon/uurloon die aan mij is uitbetaald over de maand maart.

  • In maart 32,05 uur te weinig op mijn loonstrook. April nu ook gezien en 20,98 uur te weinig. Over het loon mag ik op zich niet klagen, maar er moet wel iets aan gedaan worden. Pauzes doe ik niet aan, want daar heb ik geen tijd voor. Ik heb dit jaar maar 1x een korte pauze genomen. Verplicht, omdat ik anders te vroeg bij het servicepunt was.

  • Gaat om veel geld op deze manier en niet alleen voor mij. Gaat daar na het gesprek met DHL niets aan veranderen, dan gaat er een grote leegloop plaatsvinden.

  • Heb deze maand 20 dagen gewerkt gemiddeld 135 pajes per dag vanmorgen mijn loon bekeken schrok me de plures te kort uren geen correctie met stukloon  

    Het is oncontroleerbaar wat en hoe de berekeningen zijn heb deze maand veel pakketten bezorgt maar de correctie bleef uit bericht gestuurd naar loonadmin maar zoals gebruikelijk geen reactie ben nu opzoek naar een andere baan heb het eigenlijk wel een beetje gehad het is onbegrijpelijk dat de bonden met deze vorm van werken accoord zijn gegaan niet erg professioneel.

    Het werk is prima maar als ik om 9 uur begin en 4 uur klaar ben is dit 7uur werk ik krijg er 5 dit is 10 uur in de week minimaal dus 40 uur weg op zaterdag ongeacht het aantal pakketten 3 uur uitbetaald krijgen is veel te weinig aangezien ik hier 5 uur meebezig ben dus conclusie het is 1 grote naaizooi,uitbuiting van de hoogste catagorie met stukloon had je in ieder geval een vorm van controle nu geen en doen ze maar met hun zelf ontworpen matrix en staffels.

    Geen goed woord voor over kan van het schamele loontje wat ik nu vang niet eens me gezin onderhouden dus soliciteren maar weer hoop dat er meer volgen en dat dhl dit gaat voelen met hun gemene praktijken.

  • Mijn man werkt standaard minstens 40 uur en soms zelfs 44 uur. Hij heeft echter bij de uitbetaling van maart en april beide keren net 116 uur uitbetaald gekregen. DIt betekent dat hij zo'n 44 uur per maand te weinig is uitbetaald. Ik heb de HR afdeling gebeld van DHL, maar die zeggen dat ze dus alleen volgens hun matrix uitbetalen. Dat er misschien een paar uur verschil kan ontstaan, daar heb ik nog begrip voor. Maar op deze manier heeft hij dus minstens een week gewerkt zonder uitbetalen. Zelfs bij Albert Heijn waar de vakkenvullers de vulnorm niet halen, zijn zij verplicht volgens de wet de gewerkte uren uit te betalen. Hij krijgt net 1200 euro op zijn rekening gestort na een maand fulltime te hebben gewerkt. En dat is inclusief deel van het vakantiegeld en vrije dagen. Dit betekent dat hij max 1100 aan gewerkte uren uitbetaald heeft gekregen. Het gat tussen de werkelijke gewerkte uren en uitbetaling volgens de matrix is te groot. Dit kan echt niet.

  • Beste srb dit is precies wat er bij mij ook aan de hand is heb 2 mails gestuurd geen reactie terug DHL behandelt zijn personeel als stront net als de bonden die dit toelaten ik hoop dat je man er gauw meestopt en er een hoop volgen want dit is bij de beesten af zoals ze bezig zijn.

  • Zelf actie ondernemen is het beste mensen, gewoon de tijd van je scanner aanhouden van eerste tot laatste adres..... Als je zeg maar 3 uur krijgt voor je rit, stop dan ook na 3 uur en zet de overige pakjes op 'niet thuis'...... Als iedereen dit zal doen komt het vanzelf goed, dan gaat DHL heus wel actie ondernemen......... Hoe lang gaan we wachten op meetmaanden en op terugkoppeling van DHL???? Zolang iedereen zo dom is om toch maar alles netjes af te werken terwijl je er niet voor betaald krijgt gaat gaat DHL niets uit zichzelf veranderen hoor..... Ik kijk natuurlijk ook wel verder voor ander werk, maar zolang ik hier nog werk betaal ik DHL met gelijke munt terug en zet elke dag 30% van mijn pakjes op 'niet thuis'..... Met stukloon verdiende ik 15 euro per uur, nu 10, dus 30% niet doen lijkt me redelijk rechtvaardig......

  • Effe voor de goede orde, ik wil niet zeggen dat iedereen net als ik 30% op 'niet thuis' moet zetten, want niet iedereen is even snel...... Maar als je langer doorwerkt dan dat je voor je route krijgt, dan vind ik dat echt debiel, dan vraag je om problemen..... DHL bepaalt de matrix, hou je daar dan ook aan, dan komen ze er vanzelf achter dat ze te hoog staan.....

    En Tjitze, of iemand anders van CNV, hoop dat voor jullie dat gesprek met DHL aangaan, effe goed deze hele site goed doorlezen..... Want er staat genoeg informatie vermeld over hoe DHL werkt en met hoe DHL met zijn personeel omgaat..... Het feit dat niemand vooraf weet wat ie betaald krijgt voor zijn werk is belachelijk..... Als je een beetje logisch nadenkt kan je een beetje inschatten wat je voor je werk krijgt, maar je kan het nooit precies weten, want DHL betaald achteraf, dus ze kunnen daar ook nog allerlei correcties op toepassen..... Als je een 'echt' uurloon zou krijgen, dan weet je na een dag werken precies wat je die dag hebt verdiend, zoals dat bij iedere 'normale' baan het geval is..... Wij krijgen blijkbaar nu 'per route' betaald, dus dan vind ik het minimaal rechtvaardig dat ik van te voren precies weet wat ik voor zo'n route betaald krijg..... Elke BV of ZZPer krijgt ook van te voren te weten wat ie voor een opdracht krijgt  ..... Aangezien wij geen 'echt' uurloon krijgen en dus deze 'matrix routeloon', is het ook minimaal normaal dat je van te voren weet hoeveel centjes voor een bepaalde opdracht krijgt..... Dan hebben we in ieder geval niet meer het probleem dat we aan het eind van de maand ons kapot schrikken omdat we te weinig hebben gekregen.....

    Hopelijk heb ik met dit verhaal wat duidelijk gemaakt voor jullie van de CNV.....

  • We moeten s'morgens gewoon inklokken en als je klaar bent uitklokken dat zijn de uren die je  maakt ....want werken begint al als je begint te scannen en soms moet je ook nog helpen om de pakjes te sorteren bij de postcodes  en krijgen we dat betaald!!. Terwijl ze wel voetbal en motorsport kunnen sponseren wordt het personeel onderbetaald

  • Alles leuk hoor.. maar hoe moet je in vredesnaam je uren bijhouden met dit systeem??

  • Wat ik niet zo goed snap is dat de jongens die op een sprinter rijden bij dhl parcel dd wel vanaf het moment dat ze inklokken en uitklokken betaald krijgen volgens een normaal uurloon en overuren en toeslagen krijgen en wij niet. Terwijl we in principe hetzelfde werk doen. En iid hebben we totaal geen inzicht in wat we op een dag verdienen. De papieren die wij onderteken van wat we hebben weggebracht hebben we weinig aan, daar kan dan best op vermeld worden hoeveel uur er volgens dhl wordt uitbetaald. Ik hoor heel veel collega's erover dat ze met het salaris achteruit zijn gegaan en dat ze geen avondroutes meer willen rijden, omdat dat minder betaald wordt dan voorheen en dan blijven ze liever thuis. Met het gevolg dat het lastig is om de avond pakketten weg te krijgen. Dus ja... een aanpassing zou fijn zijn.

  • Sinds het uurloon is ingevoerd (maart 2018), zijn bijna alle vaste rijders vertrokken. Wij moeten om 10 uur s'ochtends aanwezig zijn op het depot en meestal vertrekken we met de volle bus vanaf half 12 of 12 uur. Het tijdsvenster geeft aan dat een gemiddelde rit tot ongeveer 4 uur duurt (geen rekening houdend met verkeersdrukte en overig oponthoud). Mijn gemiddelde werkdag eindigt om half 6, daarna rijd ik nog een avond. Het tijdsvenster van de avondrit is nog strakker dan dat van de dagrit. Ik keer dan terug op depot om 21:00 uur. Ik krijg over deze gemiddelde dag slechts 7 uur uitbetaald. Overigens is dit op de loonstrook zeer slecht inzichtelijk. Aan het eind van de maand hou ik tussen de 1300 en 1450 euro netto over, terwijl ik 5 dagen per week werk, van 10 uur s'ochtends tot 2100 uur in de avond. Ik ben 51 jaar oud en het is echt heel moeilijk om een betere baan te vinden, qua beloning en arbeidsomstandigheden. Mijn grootste ergernis zijn de ZZP-ers, die massaal aan zijn getreden, sinds het uurloon is ingesteld. Beklag doen is onmogelijk, je wordt dan minder opgeroepen, of krijgt onmogelijke/onbekende routes die nog meer tijd kosten. Er heerst een angstcultuur.

  • Het is mij opgevallen dat met het vervallen van de avondtoeslag het aantal pakjes in avondritten zo ongeveer is verdubbeld en regelmatig zelfs groter zijn dan overdagritten. Bij een vraag van mij bij de Regiomanager die een keer aanwezig was werd gezegd dat het toeval is. Mag ik het blijven betwijfelen?