Snel antwoord op al je vragen over werk en inkomen

Stem over jouw cao DHL Parcel E-commerce

Wat vind jij van het principeakkoord?

Stem nu!

Download het Principeakkoord ->

Vragen en/of opmerkingen? Laat je hieronder horen!

  • Een loonsverhoging van 7,7% en daarna nog 2 keer ruim 4% is natuurlijk wel prima te noemen.

    Maar het eerste getal van 7.7% is naar mijn mening niet correct daar de 1,25% winstdeling vervalt, blijft dus over 6.45%.

    Ook zit er nog een addertje onder het gras waar de vakbonden geen rekening mee hebben gehouden en waarschijnlijk ook niet achter komen en zeker niet door DHL verteld wordt.

    Dat is de werktijdentabel, of wel het uurloonmodel. Op 1 jan 2019 hadden wij een loonsverhoging van 5% (10.18 ? naar 10.68 ? per uur) Wat deed DHL toen, het uurloonmodel werd aangepast in negatieve zin, waardoor er een achteruitgang was van 1 tot 17% per postcode, alle postcode gingen achteruit. Voor ons depot was het een gemiddelde achteruitgang van 4%, dus bleef er per saldo maar 1% loonsverhoging over.

    Als DHL dit op 1 januari 2020 weer aanpast, dan blijft er weing van die 7.7 (6.45%) over.

    Als de vakbond uiteindelijk akkoord gaat met deze nieuwe CAO vindt ik wel dat zij moeten eisen dat het bestaande uurloonmodel gehandhaafd blijft.

    mvg Deenige

  • Aanvulling, die MIN 1,25% geldt natuurlijk ook voor het 2e en 3e jaar

  • Dag Deenige,

    Fijn dat je de loonstijging prima noemt, daar ben ik wel blij mee. Even een paar opmerkingen over de winstdelingsregeling, want jij gaat wel erg kort door de bocht.

    De winstdelingsregeling krijg je alleen betaald als je het hele kalenderjaar bij DHL werkt. Dus iedereen die in 2019 na 1 januari in dienst is gekomen of vóór 31 december vertrokken is krijgt hem niet. Als je nagaat dat van de 5.000 medewerkers er zo'n 2.500 korter dan 1 jaar in dienst zijn, betekent dit dat bijna de helft van je collega's geen aanspraak kan maken op de winstdeling!

    Door de winstdeling toe te voegen aan het loon krijgt iedereen daar wel recht op. Daarnaast moest je eerst een jaar werken om dan in januari van het daaropvolgende jaar wel of geen winstdeling te krijgen. Nu weet je zeker dat je het geld krijgt en zelfs al in januari 2020 en hoef je er geen jaar op te wachten.

    Natuurlijk kun je in de volgende jaren het percentage van de winstdeling niet weer aftrekken van de loonstijging. Wat je wel kan doen is zeggen dat de loonstijging van 2 x 4% voortaan ook over de winstdeling betaald wordt. Dat is nu niet het geval.

    Dus volgens mij is het nog niet zo gek dat we hebben afgesproken dat de winstdeling opgenomen wordt in het uurloon, dat daarmee op een meer acceptabel niveau is gekomen.

    Het uurloonmodel blijft zoals het is. Aanpassingen zoals bij veranderingen in een postcodegebied door de bouw/sloop van meer huizen of flats gebeurd op dezelfde manier als in de afgelopen jaren.

    Als jij of je collega's denken dat er veranderingen zijn die in jullie nadeel werken hoor ik dat graag.

    We hebben het over het addertje gehad, want ook de kaderleden die bij de onderhandelingen aanwezig waren weten hoe het werkt en wat er speelt. Je doet hen met deze opmerking echt te kort.

    Ik hoop dat dit wat meer duidelijkheid geeft.

  • Ik wil hier nog wel 1 keer op reageren, en dan vind ik wel best.

    Dat de helft van de bezorgers geen recht hebben/hadden op de winstdeling vind ik wel correct, winstdeling gaat over een jaar en als iemand maar een maand werkt, dan hebben zij niet echt bijgedragen aan het feit dat DHL winst kan maken.

    Overigens heeft DHL dit jaar, net zoals vorig jaar bepaald dat iemand die in oktober begint en november/december ook nog werkt, ook deze 1.25% krijgt. De reden hiervoor lijkt me duidelijk, DHL wil deze bezorgers vasthouden tijdens de piek.

    Kortom, de bezorgers die jaren lang werken moeten nu hun 1.25% inleveren aan die bezorgers die maar een maandje of zo komen werken. Net zoals de avondtoeslag die verdwenen is, die avond mensen moesten hun 25% inleveren zodat overdag het uurloon verhoogt kon worden.

    Door dus ergens wat weg te halen, kan je het uurloon op een meer acceptabel niveau krijgen zeg je dus.

    Dan heb ik er nog wel 1:  Haal de kilometervergoeding weg, dan kan het uurloon met 5 euro omhoog voor iedereen.

    Wat betreft het uurloonmodel: Deze was dus begin dit jaar drastisch aangepast, daar heeft de vakbond ook niets mee gedaan. En toen wist de vakbond ook niet dat deze aangepast werden.

    Slopen/bouwen huizen, voor mij geheel nieuw?????, Blijkbaar zijn er dan overdag meer/minder huizen gebouwd/gesloopt dan die in de avond nog aanwezig zijn. Er is namelijk verschil in overdagritten en avondritten in het uurloonmodel voor diezelfde postcode gebied.:

    Het uurloonmodel wordt op een andere manier bepaald en staat op dit moment nog steeds op het niveau van 1 januari 2019, dit jaar dus. (laatste controle datum door mij op 20 november)

    Ik werk niet meer voor DHL, maar zal proberen om volgend jaar de werktijdentabel (uurloonmodel) nog te bemachtigen en kijken of er op 01-01-2020 een aanpassing is gedaan.

    1e uurloonmodel was op 01-03-2018 (aanvang nieuwe CAO), 2e (aangepast) op 01-01-2019, 3e nog niet

  • Ik kan mijn verhaal niet wijzigen, onder MEER staat alleen rapporteer als ongepast, bij andere topics kan je ook wijzigen.

    Als de kaderleden zo goed op de hoogte zijn hoe het werkt en wat er speelt bij DHL waarom hebben zij dan niet gereageerd op het second wave debacle wat liep van 1-11-2018 tot half juni 2019. Veel bezorgers zijn hier de dupe van geworden, ook veel bezorgers hebben hier voordeel van gehad zonder dat zij het wisten en nu nog steeds niet weten. Dit debacle ga ik niet verder op dit forum vertellen, je mag me rechtstreeks benaderen.

  • Jammer Deenige, dat je niet meer bij DHL werkt. Je had altijd veel kijk op de onderwerpen. Dat ga ik zeker missen. Ik ga tegen de nieuwe CAO stemmen, omdat de zogenaamde loonsverhoging weer een sigaar uit eigen doos wordt. We hebben schijnbaar nog niet genoeg geklaagd over DHL op dit forum waardoor de vakbond wakker wordt.

  • vakbond wordt niet wakker ik heb aangeven dat ik na 5 jaar opzij moet gaan voor een koerier die mijn postcode gaat rijden

    die zijn goedkoper en moeten 120 pakketten

  • In het principeakkoord kan ik niks terug vinden over de zaterdagtoeslag voor bezorgers. Blijft deze gehandhaafd op vervalt deze in de nieuwe CAO?

  • Beste Salden, er staat niets in het principeakkoord over de zaterdagtoeslag omdat die niet verandert is. Dus als je op zaterdag werkt heb je nog steeds recht op de toeslag van 35%.

  • Inscannen plus laden zou apart  betaald worden..iets van 33 sec per pakje..grr... nooit iets van terug gezien op loonafrekening...blijkt gewoon verwerkt in kale uur tijd die je betaald krijgt!. PDA geeft bv aan van 11.19 tot 17.12.....Dus scannen/inladen...naar bestemming rijden(soms wel 35km) Word niet betaald..net zo min als SP laden...terug rijden naar depot en uitladen niet Word betaald...rijd nu 17jaar..en weet donders goed hoelang je echt bezorgd en dus ook welke tijd je uitbetaald krijgt.pakket aanvulling bestaat echt niet voor niets nog steeds

  • De loonsverhoging van januari is ook al een sigaar uit eigen doos gebleken want de staffels zijn per januari ook procenten scherper gezet. We worden in de maling genomen.