Snel antwoord op al je vragen over werk en inkomen

Meerderheid CNV-leden voor het cao-akkoord DHL Parcel 2020-2022!

Ook al stemde de meerderheid van de CNV-leden in met het akkoord; er werden ook wat vragen gesteld. Deze gaan het meest over de extra loonstijging voor rijdend personeel en de proef met de nieuwe roostertool. Veel leden vinden het omzetten van de 40 uur garantie per week naar 160 uur per vier weken lastig. In deze blog geven we antwoorden op deze vragen.

Coronabonus voor alle werknemers

Vanuit DHL Bonn hoorden we het leuke nieuws dat iedere fulltimer bij DHL een bonus krijgt van €300 bruto voor het harde werken tijdens coronatijd. Parttimers krijgen deze bonus naar rato van het aantal uren dat zij gewerkt hebben. We verwachten dat de bonus in augustus of september wordt betaald. Deze uitkering komt vanuit de hoofddirectie van DHL in Bonn en heeft niet met het cao-akkoord te maken. 

Vragen en antwoorden over de cao-afspraken

Waarom een eenmalige uitkering?
De cao gaat in op 1 januari 2020. Normaal gesproken gaat dan ook de loonsverhoging mee. Omdat de lonen pas op 1 juli 2020 met 3,5% omhoog gaan, mis je over het eerste half jaar van 2020 deze loonsverhoging. Voor DHL Parcel is het administratief een heel karwei om de loonsverhoging met terugwerkende kracht te betalen. Daarom krijg je voor die eerste zes maanden een eenmalige uitkering van €350 bruto. Werk je in deeltijd, - bijvoorbeeld 50% - dan is de uitkering €175 bruto. Ben je in maart 2020 bij DHL Parcel in dienst gekomen, dan krijg je 4/6 deel van €350 (€233,33 bruto).

Waarom krijgt het rijdend personeel extra loonsverhoging?
CNV vergeleek het loon van de chauffeurs bij DHL met die van het beroepsgoederenvervoer. Daaruit werd duidelijk dat de chauffeurs bij DHL Parcel minder betaald krijgen dan de chauffeurs bij een transportbedrijf. DHL Parcel wil zoveel mogelijk met eigen chauffeurs rijden, maar dan moet DHL qua loon niet minder geven dan transportbedrijven doen.

Er is één functiewaarderingssysteem bij DHL Parcel, maar er zijn er twee loonschalen. Eén voor rijdend personeel en één voor niet-rijdend personeel. We vinden dat die loonschalen samengevoegd moeten worden. De chauffeurs (driver en allround driver) zijn ingedeeld in loonschaal 5 en 6. Als je die lonen vergelijkt met de loonschalen 5 en 6 voor niet-rijdend personeel, zie je dat de chauffeurs €100 - €150 per maand minder krijgen.

Om die achterstand in loon (zowel ten opzichte van transportbedrijven als van het niet-rijdend personeel) te verkleinen, wordt het maximum van de loonschalen voor rijdend personeel per 1 april in 2021 en 2022 verhoogd met 3%. Daardoor kunnen de chauffeurs meer doorgroeien met hun loon. Daarnaast is de kans groter dat chauffeurs niet overstappen naar een transportbedrijf omdat het verschil in loon kleiner wordt.

Krijgt het rijdend personeel 3% extra loon op 1 april 2021?
Nee, dat is niet het geval. Alleen het maximum van de loonschaal gaat met 3% omhoog. Afhankelijk van je beoordeling krijg je 0 tot 3% loonsverhoging. De cao van DHL Parcel kent 5 niveaus van beoordeling:

A. Bij bijzonder goede prestaties: 4%
B. Als je beter presteert dan het gemiddelde van je collega’s: 3,25%
C. Als je ‘gewoon’ goed functioneert: 2,75%
D. Als je nog wel iets te verbeteren hebt: 1,5%
E. Als je niet goed functioneert: 0%

De meeste werknemers zullen een C-beoordeling krijgen. Die stijging van 2,75% is iets minder dan de stijging van de loonschaal. Kijk in de bijlage om de ontwikkeling van jouw loon te zien.

Krijg ik de eenmalige uitkering van artikel 30 omdat ik het maximum van de loonschaal bereikt heb?
Als je al in het maximum van je loonschaal zit, krijg je een beoordelingsgesprek. Je krijgt geen beoordelingsverhoging en jouw maximale loonsverhoging is dan het volgende: 3,5% per 1 juli 2020, 3% per 1 mei 2021 en 3% per 1 mei 2022.
Daarnaast heb je, volgens artikel 30 van de cao, recht op de eenmalige beloning van €200 bruto als je een B-beoordeling hebt en van €125 bruto bij een C-beoordeling.

Let op: deze beloning is alleen voor niet-rijdend personeel! Het rijdend personeel heeft nu al uitzicht op een 3% hoger eindsalaris in de schaal per 1 april 2021 en 1 april 2022. Daarmee is het einde van de schaal nog niet bereikt.

Vragen over dit cao-akkoord?

Laat het weten in een reactie onder deze blog! We beantwoorden je vraag zo snel mogelijk.