Ik heb een vraag:

Wie bedenkt die onzin??

Na drie weken vakantie ging ik gisteren enthousiast weer aan het werk. Dat enthousiasme wist DHL snel de kop in te drukken. Toen mijn vakantie begon, startte een nieuwe manier van sorteren 's morgens. Uiteraard bedacht door iemand achter een bureau, want het werkt niet. Normaal rijd ik drie a vier dorpen, die werden op postcode gesorteerd en per postcode in een kooi gedaan, heel overzichtelijk. Gisteren kwam ik op de loods en bleek nu alles op rit gesorteerd te worden. Vijf kooien stonden op mij te wachten. Dus vier kooien erbij gepakt en eerst alles weer gesorteerd per dorp. Ik alleen had dus al negen kooien nodig!! Gelukkig was 't mooi weer en kon ik dit buiten doen, anders was er nooit voldoende ruimte geweest in de hal.

Maar dit bleek niet de enige fantastische nieuwe ontwikkeling te zijn, nee, elk pakje heeft nu een nummer, corresponderend met het nummer in de pda wanneer het bezorgd moet worden. Ik had 142 pakketten.....Ik ben dan benieuwd hoe die persoon achter dat bureau dit gedacht heeft....Heeft die persoon werkelijk gedacht dat ik 's morgens 142 pakjes op de grond ga leggen om de volgorde te bepalen en op die manier mijn bus in ga pakken? En dat allemaal in die 34 seconden die ze betalen? En vervolgens zeker die achterlijk geplande route van ze rijden? Misschien eens achter dat bureau wegkomen en kijken hoe 't in de praktijk allemaal niet werkt wat ze bedenken!

Vraag me af waarom DHL niet overlegt met de bezorgers, de mensen die in de praktijk weten hoe het werk het meest efficiënt gedaan kan worden. Overleg eens voordat er weer allerlei niet-werkzame veranderingen worden doorgevoerd. Twee collega's hebben hun ontslagbrief al ingeleverd, voor hen was de maat vol, denk dat er (landelijk) nog vele zullen volgen.....

Reacties (14)
  • Voorgesteld antwoord
    Antwoord
    Op zich is nummering geen gek idee, je ziet makkelijker welk pakje je moet hebben ipv naar het adres zoeken.
    De nummers staan er duidelijk op,
    Hoe wordt er bij ons uitgesorteerd:
    Er gaan 40 pakjes in de container en wel 1-40 en dan 40 -80 en dan 80 - 120, enz.
    De bezorger begint met de laatste container en meteen inladen, die hoeven niet exact op goede volgorde te liggen, de 2e container is redelijk op volgorde in de wagen wel fijn, en de 1e container, waar je mee begint wordt uiteraard wel op goede volgorde gelegd, eventueel eerst binnen in een andere container.
    Maar pas op bij DHL vandaag pakjes (avondbezorging), na toevoegen aan je rit niet opnieuw laten route plannen, want dan klopt de hele nummering niet meer. Dan moet je zelf in de gaten houden op je route wanneer die pakjes bezorgt moeten worden.
    • Voorgesteld antwoord
      Antwoord
      Nummering zou goed idee zijn als men de bezorger vraagt of de route volgorde logisch en efficiënt is. In mijn geval is de route waardeloos dus volg ik de nummering niet. Ik plan mijn eigen route en dhl stickert er maar lekker op los.....ik rijd efficiënt, ben geen toerist die drie keer door dezelfde straat gaat rijden. Met 40 pakjes is het misschien te doen, met 142 pakjes en zo'n 150 km te rijden doe ik wat snel en efficiënt is.
    • Voorgesteld antwoord
      Antwoord
      Wel fijn dat bij jullie op die manier gesorteerd wordt, bij ons is het gewoon alles door elkaar en zoek het maar uit.....
    • Expert CNV Vakmensen
      Voorgesteld antwoord
      Antwoord

      Als antwoord op ikbezorg:

      Beste allen,

      Laat voorop staan dat medewerkers die het werk dagelijks uitvoeren over het algemeen het beste weten hoe dit het gemakkelijkst en het efficiëntst gedaan dient te worden. De collega die actief is binnen jullie DHL onderdeel is tot en met maandag op verlof. Ik zal hem vragen deze discussie te volgen en hierover in gesprek te gaan met DHL / de OR
    • Voorgesteld antwoord
      Antwoord

      Als antwoord op Tjeerd:

      Onze depothouder is ruim 15 jaar lang bezorger geweest en weet dus wel waar je als bezorger tegen aanloopt en overlegt dan met de bezorgers hoe de nieuwe dingen te implementeren.
    • Voorgesteld antwoord
      Antwoord

      Als antwoord op Deenige:

      Ik moet zeggen dat ik de nieuwe werkwijze wel oke vind. Voorheen moest je alles eerst zelf uitzoeken, in mijn wijk rijden we altijd met 2 mensen en soms met 3, dan was het uitzoeken wat is voor mij enz., nu heb je je eigen rolco,s zeg maar. Wel zit alles bij ons door elkaar. Ik rij met eigen auto (moet elke dag bijladen) , dus sorteer op 1e tijdvenster en 2e en verder op volume en kijk wat ik meekrijg en dat werkt prima. Het inscannen gaat een stuk sneller (ben meestal al in een half uurtje klaar), verder rij ik op de lijst en volg mijn eigen route (al klopt de plantool steeds beter, maar niet altijd). Op de nummers op de pakjes let ik niet, leg ze op de meest logische volgende voor mij, als bezorger weet je uiteindelijk wat de beste/snelste route is....(kost wel ff tijd natuurlijk)
    • Voorgesteld antwoord
      Antwoord

      Als antwoord op Rob Bobbeldijk:

      Bij mij dus precies andersom. Eerst lag alles per postcode in een kooi. Nu alles door elkaar dus moet ik eerst alles weer sorteren per dorp. Bovendien zijn mijn drie dorpen verwerkt in 1 rit (1ste en 2de tijdsvenster in één rit) dus vind ik het sorteren nu veel lastiger. Aanleveren vier sp's en afhalen vier sp's zijn wel aparte ritten. Op papier start mijn "gewone" rit om elf uur maar vanwege aanleveren sp's start ik vaak pas twaalf uur of half één met de eigenlijke rit. Dan nog zo'n 120 stops maken, weer sps halen en terug rijden zo'n 140 a150km.... Rijd met dhl bus. Kom vaak pas laat weg nu en ben dus ook later terug, tegen half zeven. Avonddienst staat dan ongeduldig te wachten, die willen op tijd starten maar dat lukt niet op deze manier.
    • Voorgesteld antwoord
      Antwoord

      Als antwoord op ikbezorg:

      Kortom, je rit(ten) zijn te groot, je hebt teveel SP,s en moet teveel kilometers maken. Het wordt tijd dat je depothouder je rit(ten) gaat (op)splitsen. Je bent nu te lang bezig, het moet allemaal wel leuk blijven..........
    • Voorgesteld antwoord
      Antwoord

      Als antwoord op Rob Bobbeldijk:

      Voor ikbezorg
      Als ik het goed begrijp staan je SP's wel in een aparte rit, dan is het vrijwel logisch dat je normale M1 en M2 rit door de plantool verkeerd gepland wordt, je rijdt namelijk eerst naar de SP's en van daar uit naar de normale adressen en dat weet de plantool niet, die begint vanaf het depot te plannen.
      Als je M1 en M2 ook om 11.00 aanvangt gaat de planning verkeerd, de depothouder kan de aanvangstijd gewoon op 12.00 uur zetten, of wat later.
      Zou je alle ritten, dus SP en M1/M2 in 1 rit zetten en aanvangstijd op 11.00 uur dan zal de plantool proberen om voor 12.00 bij de SP's te zijn en tussendoor ook nog normale adressen plannen.
      Ook kan je ALLEEN de laatste wegbreng SP in je M1/M2 rit zetten, waar je dus om 12.00 uur bent, dan zal de plantool vanaf die SP die M1/M2 gaan plannen ( aanvangstijd wel op 12.00 zetten, zodat plantool altijd eerst naar die laatste SP gaat, je moet nl voor 12.00 er zijn, en dat weet de plantool)
      Wat betreft ophalen SP, even logisch nadenken, welke zou je als eerste ophalen in je normale M1/M2 rit, zet die dan ook in je M1/M2 rit, plantool zorgt er dan voor dat je daar dan ook logisch komt zo rond 16.00 uur.
      Dus laatste wegbreng Sp, eerste afhaal SP beide in je M1/M2 rit., de andere SP in een aparte rit.
      Er zijn dus wel wat mogelijkheden om de plantool te beïnvloeden zodat een juiste rit volgorde ontstaat, redelijk juist.
      Voordat je begint met inscannen kan je diverse ritten aanmaken:
      Bijvoorbeeld laatste breng SP, M1. M2, eerste afhaal SP , laten plannen en kijken wat er gebeurt (let op aanvangstijd omstreeks 12.00 uur zetten en niet op standaard 11.00 uur laten staan). Zolang je niet begint met scannen kan je de ritten nog op allerlei manieren aanpassen en laten plannen.
      Misschien wel de eerste en laatste BRENG Sp opnemen in je M1/M2 rit
      ik begrijp dat je vrijwel elke dag de zelfde postcodes rijdt, dus kan je wel een aantal dagen experimenteren hierin.

      VOOR Rob Bobbeldijk:
      TIP: als je toch moet bijladen en dit gebeurt tijdens de wisseling van M1 en M2, laat dan 2 ritten aanmaken.
      Uitleg via:   deenige@quicknet.nl

    • Voorgesteld antwoord
      Antwoord

      Als antwoord op Deenige:

      @ , onze depot houder zegt dat de ritten nu gepland en gestickerd worden in utrecht en er dus niet meer in veranderd kan worden maar wellicht is hij hierover verkeerd ingelicht. Als dat wel kan zou het op jouw manier splitsen wel een goed plan zijn. Overigens vind ik nog steeds dat men de route volgorde aan de bezorger moet laten en niet aan iemand die geen idee heeft waar je überhaupt rijdt, de bezorger is ten slotte de ervaringsdeskundige en die weet als geen ander zijn/haar route op de meest efficiënte manier te rijden.
  • Voorgesteld antwoord
    Antwoord
    De nummering klopt alleen met je handheld niet met de lijst als je sp wegbrengt .Daarnaast is het vrij nutteloos om de stickers op de pakketten te plakken. Als je bus namelijk propvol zit kun je de adressen maar ook de stickers niet lezen. Of zit de sticker bovenop de doos terwijl er pakjes bovenop liggen. (wegens verschillende maten en gewichten van dozen/zakjes) En aangezien de plantool niet optimaal is rijd je zo niet. (en kun je bij een volle bus niet bij het pakket wat je moet hebben) Dus bij het inladen (hopen dat je de wijk kent) op de adressen blijven kijken weten waar je wat neerlegt en de pakketten herkennen aan de afzender. Dit systeem met de nummering werkt alleen als de bus leeg begint te raken. Of als je bus niet vol laat zodat je stickers kan blijven zien en dhl je tijd voor het op neer rijden en bijladen laat vergoeden.
    • Voorgesteld antwoord
      Antwoord

      WAT EEN ONZIN, lijkt wel op de topic van dit verhaal, maar Utrecht plant helemaal niet, dat doet de depothouder of een van zijn planners. Die gaan in de vroege ochtenduren alle pakjes die die ochtend aankomen op het depot verdelen over de bezorgers. Of jouw depot moet wel een hele vreemde werkwijze hebben, die ik nog nooit gehoord hebt.
      Of zijn jullie een soort sub depot, alle pakjes worden ergens anders gesorteerd en gaan dan naar jullie depot???.
      Onze depothouder verdeelt dus eerst de ritten ( rond 06.00 uur) en dan gaat de inscan doen van de pakjes als die zijn aangekomen op het depot waarbij dan automatisch een sticker uit een apparaat komt met ritnummer en volgorde. Deze stickers zijn prima te lezen, ook in een volle bus, maar dan moet je niet het pakje op zijn kop leggen in die bus!!!!
      Als je hierna nog gaat splitsen, toevoegen uit een andere rit, enz., ja, dan klopt de nummering niet meer. Er is inmiddels al ingescand.
      Vreemde volgorde van de plantool: Ja, daar ben ik het soms wel mee eens, met name in centrums van steden.
      avondritten buiten de grote steden zijn meestal perfect gepland door de plantool
      Het punt is dat DHL uiteindelijk naar een 15 minuten notificatie wil, ofwel na overdacht krijgt de consument een berichtje dat jij tussen 13.00 en 13.30 aankomt ( plantool geeft dan aan 13.15). En dat betekent dus dat je in feite c.f. de plantool zou moeten rijden.
      SP's moet je in principe altijd in een aparte rit zetten, want de plantool wordt anders gedwongen om een logische M1/M2 route te veranderen omdat je voor 12.00 of na 16.00 uur bij die SP moet zijn. Als je die dus in een aparte rit zet, kan je dan zelf bepalen wanneer je wil/moet afwijken van je route om voor 1200 uur bij een SP te zijn.
      Heb je maar 1 SP dan zou die meestal wel in je M1/M2 rit kunnen.
      Aannemende dat de meeste bezorgers vaste routes rijden, kan je hiermee natuurlijk experimenteren. Als je depothouder/planner tenminste wil meewerken.

      P.S.:  DHL vergoedt het bijladen

    • Voorgesteld antwoord
      Antwoord

      Als antwoord op Deenige:

      Als ze naar een 15 minuten notificatie willen zullen ze eerst naar een goedwerkende plantool moeten. Dus rekening houden met eenrichtingsverkeer. Je niet 5 keer bij hetzelfde stoplicht laten wachten terwijl 1 x haalbaar is . Van het zogenaamde bloemetjespatroon afstappen . Nieuwe straten goed in het systeem zetten. En in 1 straat qua huisnummers ook de werkelijke volgorde aanhouden en je niet constant laten keren.
    • Voorgesteld antwoord
      Antwoord

      Als antwoord op Dedhlkoerier:

      De plantool is onderdeel van en werkt met google maps, Is dus daar wel van afhankelijk.
      Het mooiste zou zijn als ze overstappen op openstreetmap, die is qua huisnummering stukken beter..
      Stoplichten kent google maps niet, is ook geen belemmering om de korstte route te kiezen. Evenzo bruggen over een kanaal/rivier en overweg overgangen. ( tijdverlies) . Eenrichtingsverkeer wel, maar als dat verandert is en niet bij google bekend is, ja, dan gaat het fout.
      Wat keren betreft: als je in een straat nr 1, 17, en 39 zou hebben, dan kan het inderdaad zijn dat de routeplanner nummer 1, dan 39 en dan pas 17 aandoet. Hiermee geeft de routeplanner aan dat je moet keren bij 39 om het vierde pakje, dus na 17 op de korstte manier kan bereiken. Lijkt dus onlogisch, maar in dit geval niet. Maar als die straat een eenrichting is, en niet bekend bij google, ja, dan gaat het goed mis.
      En ja, ik denk dat in een stad, centrums het wel eens goed mis kan gaan. Ik heb, met name bij avondritten in buitengebieden/ allerlei dorpen een goede ervaring met de plantool. Ik probeer wel eens een andere route, andere weg, te rijden omdat ik denk dat dat korter is, helaas, op het einde van de rit heb ik meer gereden dan de plantool berekend had.
Terug