Ik heb een vraag:

Vernieuwingen t.ov. van werkelijke werktijd

Er is nu een discussie gaande over sticker, ritnummer en volgorde en plantool.
Eigenlijk vind ik deze discussie niet relevant.
wat dan wel: DHL moet gewoon de uren betalen die je werkelijk bezig bent. Als dit betekent door veranderingen dat je uren bezig bent met inladen en zoeken naar pakjes, uren kwijt bent om volgens de plantool te rijden, nou voorruit dan maar, als DHL die uren maar betaald. Als DHL dat doet, nou dan rij ik gewoon c.f. de plantool, DHL blij, ik blij.
Maar wat doen wij: Wij proberen de uurloonmatrix te halen door ons in allerlei bochten te wringen.
Als we deze dan uiteindelijk halen, dan wordt die uurloon matrix weer scherper gezet.

Reacties (8)
  • Voorgesteld antwoord
    Antwoord
    Nog een aanvulling op bovenstaande:
    Wist je dat, blijkbaar niet want daar hoor ik niemand over, na elke dag de depothouder een overzicht krijgt hoe goed of hoe slecht jij de voorgaande dag gewerkt hebt. Dit is een hele lading aan gegevens, in of buiten je tijdvenster, percentage volgorde plantool, hoeveel pakjes te vroeg bezorgt, afstand tot de deur van bezorging. heb je de norm gehaald van de diverse metingen.
    En niet alleen over de bezorgers hoor, ook de depothouder beoordeling staat hier in. (manco's, uitstel, enz)
    Wat ik ook begrepen heb komen in de toekomstige nieuwe bedrijfswagens een zgn blackbox, die bij houdt hoe jij omgaat met de auto.
    Ben je een M. Verstappen type of een slak type!!!
    Ongeveer te vergelijken met de huidige normale persoonswagen, daar kan je na het rijden ook zien hoe je omgegaan bent met schakelen, acceleratie, anticiperen, benzineverbruik, e.d.
    • Voorgesteld antwoord
      Antwoord
      Die gegevens liggen bij ons in de hal ter inzage maar het zegt mij niet zoveel, ik doe mijn werk op de voor mij meest efficiënte manier. Nieuw is nu ook dat een niet te vinden pakje niet meer zomaar op manco mag worden gezet. Wij moeten nu wachten tot alle collega's hebben geladen en dan kijken of je missende pakket ergens nog ligt......nog meer tijd die het je wel kost maar die niet betaald wordt.....
    • Voorgesteld antwoord
      Antwoord

      Als antwoord op ikbezorg:

      Weer een mooi voorbeeld hoe wij ons laten beknotten.
      Er zijn 2 soorten Manco's.
      1. Is wel aangemeld in het landelijke sorteercentrum en verwerkt, maar niet naar het depot gegaan, dit pakje staat dan wel in je rit als de depothouder je rit gaat samenstellen, maar is door de depothouder ook niet gescand. Deze kan zonder meer op manco gezet worden, geen enkel probleem voor de depothouder.
      2. Is wel aangekomen op het depot, gescand door de depothouder en inderdaad dan verkeerd uitgesorteerd, dus moet ergens op het depot zijn. Als deze dan op manco wordt gezet is dat een fout van de depothouder en komt op zijn "rekening" te staan, staat dus ook in die dagelijkse rapporten
      Als je daar dan inderdaad op moet gaan wachten, ligt het nog ergens dat ben je veel tijd kwijt, en die wordt niet betaald, je hebt maar 34 sec per pakje en dat is al erg krap.
      Wat te doen: Alle bezorgers van je depot moeten wel op 1 lijn zitten: Tegen je depothouder zeggen, zet op manco want ik wil weg ( jouw uitsorteerfout) , zoniet dan correctieformulier voor je wachttijd invullen. Dat laatste zal de depothouder niet accepteren, moet hij uitleggen aan DHL waarom er correctieformulier(en) zijn ingediend en DHL zag zeggen, ja, maar dat is jouw fout..
      Dus met zijn allen zeggen, dan rijden we niet.
      Dit zal de sfeer tussen bezorgers en depothouder niet bevorderen en je moet wel alle bezorgers op 1 lijn hebben. maar geloof me, de depothouder zal hem echt wel op manco zetten, anders gaan er duizenden pakjes niet bezorgd worden en heeft hij een groter probleem.
      Op ons depot doen we het volgende, alles ingescand, 1 missing, doorgeven aan depothouder, ondertussen gaan we inladen en als de depothouder ondertussen dat missende pakje niet gevonden heeft en zou er wel moeten zijn, dan wordt na inladen dat pakje toch op manco gezet en wordt je overgedragen.
      Wij hebben dus weinig/geen tijdverlies met manco's.
      Een alternatief voor de depothouder is om dat manco pakje uit je rit te halen (je bent nog niet overgedragen), een aparte rit aanmaken voor dat pakje en misschien kan die dan later nog mee met de avondrit, of met iemand die in de middag wat later weg gaat. Het is even puzzelen voor de depothouder, maar er zijn voldoende slimme oplossingen hiervoor.

      Wat die gegevens betreft, ik heb het over de KPI cijfers, als die ter inzage liggen in je hal, TRIKKIE, je ziet dan dus ook wat alle andere bezorgers aan percentages hebben, beoordeeld worden. (Privacy?)

      Je ziet dan ook dat je met 142 pakjes, die je eerder noemde, ruim boven de gewenste beladingspercentage van je bus komt. ( norm is 107 )

    • Voorgesteld antwoord
      Antwoord

      Als antwoord op Deenige:

      Het manco verschil was me duidelijk, dat het op conto van de depot houder komt niet maar nu snap ik wel waarom wij eindeloos moeten zoeken. Denk niet dat wij alle bezorgers op 1 lijn gaan krijgen, merendeel is subcontracter zo langzamerhand en die krijgen hun uren wel betaald, verder veel jeugd als oproepkracht. Maar goed, goed om te weten wat de opties zijn. Mij is verteld dat elke bezorger toe moet werken naar 130 stops (mits aanbod aanwezig natuurlijk) en wist dus niet dat de norm voor de bussen 107 was. De lijsten lagen (inmiddels niet meer sinds het "nieuwe systeem") inderdaad gewoon ter inzage, iedereen kon van elkaar zien hoe er werd gepresteerd en hoeveel iedereen mee kreeg. De kolom waar de depot houder vermeld stond heb ik echter nooit gezien, kwestie van knippen en plakken denk ik :-)
    • Voorgesteld antwoord
      Antwoord

      Als antwoord op ikbezorg:

      Ik denk dat jij andere lijsten hebt gezien, die ik bedoel komen niet uit het SVdepot systeem, maar komt elke volgende dag per email binnen. Die kunnen makkelijk oplopen tot meer dan 15 blz.'s
      Jouw naam komt daar minimaal 6 keer op voor met allerlei percentages per onderdeel. en bij foutieve handelingen met een pakje wordt dan nog eens een keer helemaal kenbaar gemaakt. En op deze lijsten staat elke bedrijfswagen vermeld met percentage aan norm ( 107), groot en klein is het zelfde.
      Jammer dat je de bezorgers niet op 1 lijn krijgt.
      Met 130 stops, zou je, uiteraard afhankelijk van het gebied boven de 9 uur kunnen uitkomen, wij zelfs op 9:30 uur.
      Dat is onmogelijk, met 2 x 4 uur tijdvenster EN, heel belangrijk, de arbeidstijden wet, die schrijft voor dat je na 5:30 uur minimaal 30 minuten pauze moet nemen ( eigen verantwoordelijkheid)
    • Voorgesteld antwoord
      Antwoord

      Als antwoord op Deenige:

      Bedoel wel dezelfde lijsten, onze leidinggevende printte deze uit (al had ik wel het idee dat er in werd "geknipt" want zijn gegevens lagen nooit op de tafel....) Alle namen die "niet goed hadden gepresteerd" werden onderstreept op de lijsten. Iedereen kon het zien maar kreeg niet de indruk dat iemand zich er iets van aantrok, je weet tenslotte zelf ook wel of je afwijkt van de geplande route of tijdsvensters..... Percentage op volgorde, binnen tijdsvenster, te voeg afgeleverd, te laat, op tijd, totaal etc viel daaruit af te lezen. (Heb idd wel dagen van 9 uur op mijn weekoverzicht staan als er veel aanbod aan pakjes is.)
    • Voorgesteld antwoord
      Antwoord

      Als antwoord op ikbezorg:

      Lijkt inderdaad wel op de lijst die ik bedoel en inderdaad geknipt, want ook het depot staat er op, net zoals de beladingspercentage van de auto's en nog wat dingen.
    • Voorgesteld antwoord
      Antwoord

      Als antwoord op ikbezorg:

      Wat een gedoe..., ik heb de lijsten 1x bekeken, toen wist ik genoeg. Ik volg zoveel mogelijk m,n eigen gevoel, de ene keer klopt het prima volgens de plantool, soms het ik gewoon zin om het een keer anders te doen (wel redelijk binnen de tijden dan), moet ook kunnen, afwisseling zeg maar (het moet allemaal wel leuk blijven, je eigen ding blijven doen), maar goed je wilt uiteraard wel snel zijn en doorgaan.......... Op manco,s ga ik niet zitten wachten (vaak gewoon in de verkeerde container gegooid) en daar doen ze bij ons ook niet moeilijk over. Mochten ze toch moeilijk gaan doen, dan krijg je wrijving, want je wil toch snel aan de gang, anders krijgt mijn correctieformulier extra "aantekeningen". Tenslotte; 130 stops is veel teveel. Ik bezorg gemiddeld 100/110 pakjes per dag (incl SP) en dan moet ik al elke dag bijladen. Ik vind het genoeg, nog een keer bijladen heb ik een schijthekel aan (soms moet het , 1 a 2 x per jaar). Als ik teveel pakjes krijg, zullen er helaas pakjes blijven liggen, werkdagen van 9 uur moet ik echt niet aan denken (nogmaals, het moet allemaal wel leuk blijven)..............
Terug