Ik heb een vraag:

Is er bij meerdere depots bij dhl parcel het probleem deze zomerperiode van te weinig pakketten krijgen om weg te rijden en dus redelijk wat onbetaalde wachturen tussen m1 en m2 en voor het sp afhalers. Dus veel inkomstenderving. Er worden teveel koeriers

Is er bij meerdere depots bij dhl parcel het probleem deze zomerperiode van te weinig pakketten krijgen om weg te rijden en dus redelijk wat onbetaalde wachturen tussen m1 en m2 en voor het sp afhalers. Dus veel inkomstenderving. Er worden teveel koeriers opgeroepen terwijl aan de andere kant koeriers die vrij willen dit niet krijgen ?

Reacties (7)
  • Voorgesteld antwoord
    Antwoord
    Hoi "Dedhlkoerier" , ja dit is ("helaas") gebruikelijk/normaal voor de tijd van het jaar. Dit zijn de top weken van de vakanties, dus veel minder vraag/aanbod. Er zijn echter ook veel collega,s op vakantie, dus dat scheelt weer. Ja, dat hoort bij ons werk, pieken en dalen enzo. Ik heb er deze week gemiddeld 85 waarvan 20/25 SP, terwijl er dat normaal zo,n 20 meer zijn, nogmaals dat hoort erbij en niet te moeilijk doen over die wachttijd, gewoon doorgaan, is zonde van de tijd. Dat er teveel koeriers worden opgeroepen en anderen niet vrij kunnen krijgen, kan ik niet over oordelen, dat is een kwestie van de planner of goed plannen, als je vrij/vakantie wilt, dan moet je dat kunnen krijgen, tenzij de depothouder hele goede redenen heeft (of hij/zij heeft de zaken niet goed op orde), bij ons depot loopt alles prima, zoals het hoort. Verwacht geen vetpot van dit beroep, dan kun je beter wat anders gaan doen, het is en blijft slecht betaald (al wordt het langzaam wat beter) , als je ervan moet leven, met een gezin ofzo, is het niet te doen, tenzij je een goed betaalde partner hebt.......................
    • Voorgesteld antwoord
      Antwoord
      Ik mis er er al een tijd 50 of 60 pakjes per dag dat is 1/3 van mijn normale rit. Wil wel eens weten of het mag om 550 of 600 euro netto van je salaris af te halen. Om zogenaamd zoveel mogelijk koeriers te laten rijden en dus tevreden te houden. Ze houdt zo weinig koeriers tevreden. Ik verdien niet genoeg om dit verschil op te vangen. CNV?
    • Voorgesteld antwoord
      Antwoord

      Als antwoord op Dedhlkoerier:

      Op ons depot geen problemen tijdens de vakantie periode vwb de aantallen, sterker nog ik rij zelfs meer pakjes en meer dagen dan buiten de vakantie periode. maar dat komt omdat veel bezorgers op vakantie zijn.
      Als je afroep bent dan kan je natuurlijk niet klagen als het aanbod te weinig is, dan wordt je niet opgeroepen.
      heeft het depot veel vaste contracten en misschien daarnaast ook nog subcontracters, ja, dan zal het aanbod wel verdeeld worden over al die bezorgers.
      Volgend jaar gaat op 1 januari de Wet arbeid in Balans ( WAB) van kracht worden. Dit wordt zeer interessant voor de afroep bezorgers. ik hou me al vele maanden niet aan het tijdvenster, tot nu toe heb ik nog niets hierover gehoord dat ik fout ben. M1 klaar, door naar M2 en dan eventueel SP erachter aan.
  • Voorgesteld antwoord
    Antwoord
    Hallo Dedhlkoerier, helaas bij ons op locatie hetzelfde. Sub-contracters hebben prijsafspraken en krijgen zoveel mogelijk de afgesproken 120 tot 130 stops mee. Dat wordt "afgesnoept" van de hoeveelheid van de "normale" vaste bezorgers, ga rustig weg met krap 70 stops waar ik normaal ook 120+ stops heb.

    De oproepkrachten, die normaal wel nodig zijn, hebben nu een ongevraagd lange vakantie.....

    Net als Deenige rijdt ik gewoon door, ga niet staan wachten....M1 eruit, M2 eruit, SP ophalen en naar huis....

    Uiteraard heb je te maken met vraag en aanbod zoals Rob Bobbeldijk aangeeft, wat ik alleen niet eerlijk vind, is dat de sub-contracters aan mijn inkomen zitten; doordat zij afspraken hebben over de hoeveelheden die zij minimaal mee moeten, haalt de depothouder dat bij mij ( en mijn collega's) weg en heb ik dus minder inkomen.....
    • Voorgesteld antwoord
      Antwoord
      En daar raak je, "ik bezorg" en alle andere collega,s, de kern van de zaak. Dit is schijnbaar het beleid wat DHL de komende tijd wil gaan voeren. Ik vermoed dat ze bang zijn dat er te weinig mensen zin hebben om dit beroep te gaan doen en dat ze daarom steeds meer sub-contracters "inhuren" . Ik zie ook wel dat er momenteel te weinig mensen zijn om de pakjes zonder deze sub-collega,s weg te krijgen (althans bij ons), maar er worden ook amper nieuwe mensen aangetrokken of ze kunnen ze niet vinden. Ik weet ook niet hoe deze "collega,s" betaald worden, maar het lijkt me dat het DHL meer kost, dan "normale" collega,s . Maar nogmaals, het is blijkbaar de kant waar DHL naar toe wil en of we daar wel zo blij mee moeten zijn is punt 2, maar goe, als zij dat willen, kunnen we daar weinig aan veranderen en zullen ze de eventuele negatieve punten/gevolgen moeten accepteren .................. we zullen zien
    • Voorgesteld antwoord
      Antwoord

      Als antwoord op Rob Bobbeldijk:

      Subcontractors krijgen waarschijnlijk meer betaald. Maar het heeft ook voordelen voor DHL. Geen risico doorbetalen bij ziekte, geen pensioen premie. En als ze ziek zijn of vakantie hebben moeten ze zelf vervanging regelen.
      Ik krijg zelf het gevoel dat DHL meer met subcontractors en minder met eigen mensen wil gaan werken gezien het feit dat tijdelijke contracten niet verlengd worden.
  • Voorgesteld antwoord
    Antwoord
    Dit speelt inderdaad ook bij ons depot. Is hetzelfde als in de rustige tijd in de winter. Door afspraken met subcontractors en second wave overdag op sommige dagen weinig pakketten. En dus mensen die afgebeld worden. BIJ ons wordt wel gekeken of we ons aan de tijdvakken houden. Dus af en toe extra wachttijden.
Terug