Stel je vraag over werk en inkomen

Aanbod vaste arbeidsuren

We krijgen nu van DHL een aanbod vaste arbeidsuren. Hierin staan dan de minimale uren die je dan per maand moet werken. Maar er staan geen dagen bij vermeld. Stel dat ik bv. uitkom op 16 uur per week, kunnen ze dan van je eisen dat je dan 4 dagen komt werken van 4 uur?

Reacties (11)
  • Voorgesteld antwoord
    Antwoord
    Daar ben ik ook benieuwd naar. Er wordt wel over oproepplicht gesproken nml.
  • Expert CNV Vakmensen
    Voorgesteld antwoord
    Antwoord
    Het is niet de bedoeling dat je arbeidspatroon veranderd alleen omdat je nu een vast aantal uren krijgt. Met je depothouder heb je altijd al afspraken gemaakt over de te werken dagen en tijden. Dat blijft dus zo. Dus voordat je gaat tekenen voor het aantal uren per maand ga je eerst met je depothouder afspreken op welke dagen in de week je komt werken en voor hoeveel uur. Vergeet niet dat ook schriftelijk vast te leggen, om later problemen te voorkomen.
    • Voorgesteld antwoord
      Antwoord
      @Tjitze
      Haal jij geen 2 dingen door elkaar, als afroepkracht wordt/werd je afgeroepen als er werk voor je was. als de depothouder in de ochtend tot de ontdekking komt dat hij het niet redt met zijn vaste mensen (vast contract) dan roept hij de afroepkracht op om te werken.
      Je hebt als afroeper misschien wel afspraken gemaakt in die zin van, ik kan nooit op maandag en dinsdag en nooit vrijdagavond, maar niet op welke dagen je MOET rijden, wel wanneer je WIL rijden.
      Dus niet zoals je zegt dat je altijd al vaste dagen en uren had/hebt.

      Dus als je nu een aanbod krijgt voor vaste uren dan kan je wel zeggen op welke dagen je wil rijden, maar het aantal uren is onmogelijk vast te leggen vooraf omdat het aanbod elke dag wel verandert en de depothouder weet niet hoeveel uren DHL uitbetaald voor een toegewezen rit aan de bezorger.
      Kans is aanwezig dat je het aantal uren van je contract niet haalt in een maand, dan bof je dus, DHL moet toch die uren betalen. Werk je meer uren, dan krijg je ook meer uren uitbetaald.
      De depothouder zal ook niet altijd op je wensen kunnen ingaan, als iedereen op woensdag wil rijden, dan heeft hij een overschot aan mensen, en op andere dagen grote tekorten. wordt een hele administratieve klus voor de depothouder.
      Bezorgers die kiezen voor om toch flexibel blijven, ik denk dat er geen of weinig gebruik van je wordt gemaakt, alleen in gevallen van ziekte door de vaste bezorgers en/of plotselinge pieken. En dan heb je nog het probleem van 4 dagen van te voren opgeroepen worden. In de CAO is dat niet teruggebracht naar 1 dag van te voren, tenminste, ik heb dat niet gelezen.
      Dus samenvattend, accepteer je nu het aanbod van vaste uren per maand, dan kan je wel afspreken welke dagen en/of avonden, maar het aantal uren per dag is niet echt af te spreken.
      Blijf je flexibele, dan denk ik dat er nog maar weinig werk voor je is. ( was natuurlijk ook de opzet van de WAB )
      Andere voor en nadelen tussen beide contracten staat duidelijk omschreven in het aanbod van DHL.
    • Expert CNV Vakmensen
      Voorgesteld antwoord
      Antwoord

      Als antwoord op Deenige:

      Dag Deenige,
      Als je flexibel wil blijven is dat natuurlijk ook goed. Dan ga je niet in op het aanbod van DHL. Vanuit de Wet Arbeidsmarkt in Balans moet DHL elk jaar zo'n aanbod doen. Als werknemers het aanbod accepteren scheelt dat in de kosten voor DHL, omdat ze dan een lage WW-premie mogen betalen.
      DHL blijft oproepkrachten nodig hebben, juist vanwege het verschil in pakjes per dag.
      Je moet dus een goede afweging maken of je vaste contracturen wil hebben. Daarom adviseer ik ook om voordat je dat contract gaat tekenen eerst met de depothouder te praten over de dagen waarop je die uren gaat maken. Zo kun je ook nog iets als een privéleven houden.
      Het klopt dat we de oproepperiode niet hebben verkort in de cao. We willen eerst kijken wat de uitwerking van de wet is en of dat problemen oplevert. Het heeft niet veel zin om meteen van de wet af te wijken, terwijl je de gevolgen van de uitvoering van de wet nog niet kent. Daarom gaan we dat dit jaar volgen en evalueren met DHL. In een volgende cao, of tussentijds, kunnen we altijd nog aanvullende afspraken maken.

      Kortom, denk eerst goed na voordat je een keuze maakt!!
    • Voorgesteld antwoord
      Antwoord

      Als antwoord op Tjitze van Rijssel:

      Wat als je teveel uren maakt? Spaar je die dan op zodat je tijd voor tijd krijgt? Wat als je te weinig uren maakt? Moet je die de maanden erop extra werken, of heb je dan gewoon geluk zoals Deenige hierboven schetst? Ik denk niet dat dat zo werkt bij DHL. Dit zijn overigens vragen die bij veel mensen leven. Is het nou zo moeilijk voor DHL om ons duidelijk te informeren? Een goede keuze maken is zo erg moeilijk. Overigens denk ik, dat als je kiest voor een flexibel contract , je minder vaak wordt opgeroepen dan dat je gewend was omdat de vaste uren eerst ingepland gaan worden.
    • Voorgesteld antwoord
      Antwoord

      Als antwoord op Oproepkracht bij DHL:

      Als je meer uren per maand (dat is je contract aanbod) maakt dan krijg je gewoon die meer uren uitbetaald.
      het is een maandcontract uur, dus wordt niet doorgeschoven naar de volgende maand.
      Als je minder uren maakt door oorzaak van DHL, dus te weinig werk, dan wordt toch je contract uren uitbetaald. De wet WAB is hier heel duidelijk in (misschien maar eens opzoeken en lezen).
      DHL doet je een aanbod voor aantal uren. Normaal gesproken haal je die uren ook wel, het wordt alleen maar drukker en drukker, meer aanbod van pakjes. Alleen zal de depothouder een hele klus erbij krijgen om iedereen zodanig in te plannen om die uren ook te halen. Dat betekent inderdaad dat de bezorgers die hebben gekozen voor flexibel pas echt opgeroepen worden als de depothouder te weinig mensen heeft. Hij zal dus eerst de vaste bezorgers met zoveel uren inplannen om maar aan die contract uren te komen.
      Voor de bezorgers die al een vast contract hadden, verandert niet zoveel. Zij blijven in principe op dezelfde manier doorwerken, hun contracturen die ze nu hebben, hebben zo voorgaand jaar ook al gehaald.
      Voor de oproepkracht verandert dus nu wel wat: Je moet dus heel goed de voordelen / nadelen overwegen.
      Vast: Je bent verplicht om te komen, je moet je uren maken, zomaar een week / 2 weken / enz vrij nemen kan niet. ( je moet eerst verlofdagen opsparen), alle vrijheid die je had ben je dus kwijt.
      Flexibel: Ik denk dat je dan veel minder gaat werken dan wat je gewend was,omdat inderdaad alle flexibele bezorgers die overgaan op vast, voorrang krijgen om te werken.
      Je hebt nog even de tijd om er over na te denken, informeer bij je andere flexibele (oproepkracht) wat zij doen.
      Blijven ze allemaal flexibel, dan verandert er niet veel voor, stapt een groot gedeelte over, dan ben je de pineut.
      Dus dat wordt wikken en wegen, een moeilijke opdracht voor je.
      Inderdaad had DHL dit veel beter moeten communiceren naar de bezorgers toe. Ze hebben wel wat regels opgenoemd, maar de gevolgen niet echt duidelijk omschreven.
      Wat ik wel heel vreemd vind is dat DHL niet bedongen heeft in de nieuwe CAO om de oproep termijn, 4 dagen, terug te brengen naar 1 dag, dit is dus voor de flexibele contracten.
      De depothouder weet echt niet op maandag dat hij op donderdag extra flexibele bezorgers nodig heeft.
      Doet hij dat wel, dus op maandag jou als flexibel oproepen voor donderdag, en hij heeft toch geen werk voor jou op donderdag, dan krijg toch 3 uur uitbetaald. ( WAB )
    • Voorgesteld antwoord
      Antwoord

      Als antwoord op Deenige:

      Inderdaad wel iets om over na denken. Vast contract of flexibel. Voor mij persoonlijk past vast contract meer bij mijn situatie. Het 0-urencontract is nu minder flexibel dan hierboven geschetst word. Ik rijd op vaste dagen. En in drukke periodes wordt 'vrij vragen' echt niet op prijs gesteld.
      en word je verzocht extra te werken.
      Aan de andere kant ben ik benieuwd naar hoe het zal gaan in rustige periodes.
      Omdat de depots ook te maken met verplichte aantallen pakketten subcontractors. Waardoor er minder overblijft voor DHL medewerkers. Waardoor mensen worden afgebeld 's morgens( wat nu dus niet meer kan) of wachttijden tussen de ritten ontstaan of avondrit i.p.v. middagrit.
    • Voorgesteld antwoord
      Antwoord
      Wat als de derpothouder geen afspraken wil maken? De subcontracters, die in dienst zijn van de depothiuder, gaan voor. Als er nog wat over is worden wij pas ingepland.
    • Voorgesteld antwoord
      Antwoord

      Als antwoord op Koeriertje:

      Lijkt me dat de depothouder daar niet veel over te zeggen heeft. Je hebt straks, als je daar voor kiest, een overeenkomst met DHL voor minimum aantal uren. Mocht de depothouder je te weinig pakketten "geven" dan zal DHL toch het overeengekomen aantal uren moeten betalen.
    • Voorgesteld antwoord
      Antwoord

      Als antwoord op dhlbezorg(er)d:

      AAN: Koeriertje.
      Als je het aanbod van vaste uren per maand accepteert, dan krijg je altijd die uren minimaal uitbetaald, ook al zou je de hele maand niet opgeroepen worden omdat anderen (subcontracters, e.d ) het werk doen.
      Werk je overigens meer uren, dan krijg je ook die meer uren uitbetaald. De depothouder is dus niet verplicht om vooraf afspraken te maken, maar in principe wel om je die uren te laten werken. Dan zal er toch wel het een en ander afgesproken moeten worden voor welke dagen. Dat is een grijs gebied dus.
      Accepteer je het vaste uren aanbod niet, dan blijf je flexibel en dien je in principe 4 dagen van te voren opgeroepen moeten worden. Dit zal in de praktijk niet gebeuren, want de depothouder weet meestal niet hoe de stand van zaken is over, na 4 dagen. Je kan en mag op de dag zelf opgeroepen worden, die mag je dan gewoon weigeren. Is dat slim, denk het niet, wordt je na verloop van tijd nooit meer opgeroepen.
      Wordt je wel 4 dagen van te voren opgeroepen en zelfs tot op de dag zelf en op die dag is er toch geen werk voor je, dan krijg je toch het aantal uren uitbetaald waarvoor je was opgeroepen. Dat is een groot probleem, je depothouder weet niet van te voren, en zegt dat ook niet hoeveel uur je dan gaat werken. Hoogstens een dagrit en/of avondrit, maar uren weet hij niet. Dat is dus ook een grijs gebied, maar volgens mij krijg je dan minimaal 3 uur uitbetaald, volgens de CAO. DHL parcel e-commerce
    • Voorgesteld antwoord
      Antwoord

      Als antwoord op Deenige:

      Inderdaad het grijze gebied. Ik kan 2 dagen in de week niet rijden wegens andere verplichtingen. Dit is al jaren zo. Als ik op die dagen zou worden opgeroepen mag ik dan weigeren? Daar moet je afspraken over maken met de depothouder wordt gezegd. Maar die wil niet dat wij tekenen. En gaat ook niet zwart op wit geven welke dagen we gaan rijden. Dan kan de vakbond wel zeggen dat hij dat moet maar als de depothouder niet meewerkt....
Terug