Stel je vraag over werk en inkomen

DHL parcel e-commerce loonsverhoging (7.7%) is negatief

De werktijdentabel aanpassingen op 01-01-2020 EN 01-04-2020 leidt tot een loon ONDER het 2019 niveau

Reacties (25)
  • Voorgesteld antwoord
    Antwoord

    In het gedeelte CAO traject "DHL parcel e-commerce" onder Stem over jouw cao DHL Parcel E-commerce
    staat een antwoord van Tjitze

    ******
    Het uurloonmodel blijft zoals het is. Aanpassingen zoals bij veranderingen in een postcodegebied door de bouw/sloop van meer huizen of flats gebeurd op dezelfde manier als in de afgelopen jaren.
    Als jij of je collega's denken dat er veranderingen zijn die in jullie nadeel werken hoor ik dat graag.
    ******

    Nou hier komt die dan, de werktijdentabel die sinds 01-01-2020 EN 01-04-2020 is zodanig aangepast dat je loon ONDER het niveau van 01-01-2019 komt, dus die loonsverhoging van 2020 heeft geen nut gehad.
    Onze City Hub kent 39 postcodes, waarvan 33 verschillende woonplaatsen.
    Ik baseer mijn verhaal op de middag ritten.

    Aanpassing van de werktijdentabel:
    op 01-01-2019, deze is nu als basis genomen, maar was al slechter dan 2018
    op 01-01-2020, gemiddeld 6 seconde per pakje minder uitbetaald (tov 01-01-2019)
    op 01-04-2020, gemiddeld 8 seconde per pakje minder uitbetaald (tov 01-01-2020)
    Dus totale achteruitgang tov 01-01-2019 is 14 seconden per pakje.

    14 seconde per pakje heeft een waarde van 4 eurocent (afgerond)
    Dus voor de duidelijkheid, NU krijg je voor elk pakje gemiddeld 4 eurocent minder uitbetaald dan op 01-01-2019 en er is geen enkele postcode die in de plus zit.

    1e berekening:Iemand die 100 pakjes op een dag bezorgt krijgt dus 100 x 4 eurocent = 4 euro per dag minder dan in 2019.
    2e berekening: Stel je brengt 100 pakjes rond en in 2019 leverde dat 5 uur op, dat is 5 x 10.68 = 53.40
    Die 100 pakjes brengt nu maar 4 uur en 37 min op volgens de werktijdentabel, dat is X 11,50 het bedrag van 52.90
    Dus minder dan in 2019, dus loonsverlaging.
    LET OP; In de 1e berekening gebruik ik uurloon 2019, in de 2e berekening het uurloon 2020 die is hoger dan in in 2019, waardoor het verschil minder wordt.
    Je kan dus zeggen, dankzij de loonsverhoging is je verlaging wat minder. Het was 4 euro, maar door de loonsverhoging is het nu nog maar 0.50 cent minder dan in 2019.

    Dit zijn allemaal gemiddelden voor ons gebied.
    De achteruitgang (elke postcode) loopt van 1 seconde tot zelfs 35 seconde.
    Ik heb medelijden met diegene die de pech heeft om die postcode te moeten rijden waarvan de achteruitgang 35 seconde is (dat is 10 cent per pakje).

    2 voorbeelden: MIN:SEC
    01-01-2019 (3:01) 20 pakjes per uur
    01-01-2020 (2:44)
    01-04-2020 (2:26)

     

    01-01-2019 (2:21)
    01-01-2020 (2:07)
    01-04-2020 (1:59)  30 pakjes per uur

    Nog even over de avondritten, die zijn niet gelijk aan de middagritten.
    Op 01-01-2020 zijn ze gemiddeld 9 seconde beter geworden tov van 01-01-2019, maar op 01-04-2020 zijn weer gedaald met 7 seconde, dus 2 eurocent per pakje beter (tov niveau 01-01-2019), ook hier zitten weer grote verschillen per postcode in.


    *******
    Dagoverzicht
    De komende periode tot uiterlijk 31 maart 2020 zal, voor zover technisch haalbaar, gebruikt worden
    om te komen tot een vernieuwd dagoverzicht dat bezorgers beter inzicht geeft in de gewerkte uren.
    *******
    Hier is nog niets aan verandert, de enige verandering is dat je het vroeger het weekoverzicht op dinsdag kreeg, en nu pas op woensdag.


    ******
    Aanpassing cao teksten
    De hiervoor genoemde onderwerpen zullen in de teksten van de cao worden verwerkt. Dit zal voor 1
    april 2020 afgerond zijn.
    ******
    Ik heb hem nog niet gezien, de nieuwe cao.

    • Voorgesteld antwoord
      Antwoord
      Verdomd je hebt gelijk! Ik heb geen nieuwe tabel gezien maar ik heb wel de oude en schrijf nog dagelijks op hoeveel pakketten ik op de dag en in de avond rij. Dat kwam altijd zo goed als uit als ik berekende hoeveel uur ik die dag moest krijgen maar nu zit het er telkens minimaal 30 min tot meer verschil in!!
    • Voorgesteld antwoord
      Antwoord

      Als antwoord op Bart:

      Ik heb dat al vaker gezegd. Ze kunnen je “op papier” wel 10% loonsverhoging geven maar als ze de tabel aanpassen is het een sigaar uit eigen doos. Of nog slechter zodat je op een loonsverlaging uitkomt.
      En dat is nu het geval. Heb het ook nagerekend en ga in april 8 cent per pakket achteruit t.o.v. maart. En dit nadat er in januari ook al zo’n 6 cent per pakje vanaf is gegaan.
  • Voorgesteld antwoord
    Antwoord
    Op basis waarvan worden de tabellen aangepast? Neem aan op de tijdgegevens van een bepaalde periode? Dat zou betekenen dat er sneller bezorgd is dan "tabeltijden"?
  • Voorgesteld antwoord
    Antwoord
    Kan CNV niet in actie komen en afdwingen dat de tabel/staffel per postcode openbaar wordt gemaakt door DHL en voor iedere medewerker duidelijk zichtbaar wordt opgehangen in de depots?
    Of via een nieuwsbrief? En dat er helder en transparant gecommuniceerd wordt over aanpassingen en de reden van aanpassingen.

    Nu moet je constant zelf narekenen of je genaaid wordt en ik weet dat heel veel collega’s dat niet doen.

    En DHL weet dat ook en komt er mee weg.
    • Voorgesteld antwoord
      Antwoord
      Heel veel collega's denken dat de tijd die plantool aangeeft de betaalde tijd is.
    • Voorgesteld antwoord
      Antwoord

      Als antwoord op dhlbezorg(er)d:

      De werktijdentabel is voor iedereen toegankelijk via de City Hub manager (wat een naam!) ons depot ligt niet in een stad!
      Is te zien in het SVdepot onder diversen.
      Maar pas op, als je meerdere postcodes rijdt kan je die uren niet zomaar bij elkaar optellen, daar is een ingewikkelde rekenslag voor nodig.
      Waarom de tabel nu op korte termijn 2 keer is aangepast, dat weet ik niet. Voorgaande jaren was het alleen op 01-01.
      Ik kan tot op de minuut exact uitrekenen wat ik zou moeten verdienen per dag ( mijn computer doet dat voor me) en begin april zat ik er 52 minuten naast volgens het ontvangen weekoverzicht. Toen naar de werktijdentabel gekeken, ja, was aangepast, nieuwe gegevens in de pc gestopt, en ja, hoor, het klopte weer, 18 seconden zat ik er naast.
    • Voorgesteld antwoord
      Antwoord

      Als antwoord op Deenige:

      GRAAG ALTIJD ONDERAAN ANTWOORDEN EN NIET ERGENS IN DE ANTWOORDEN.
      Dan is het vervolg wat makkelijker te lezen.
      Ons depot kent geen zzp'ers, dus kan hier niets over zeggen.
      Werken zij ook met de DHL pda / handheld??. Die pda bepaald uiteindelijk, over een (lange) periode berekend, de uiteindelijke werktijdtabel.
      Even een simpel voorbeeld voor de duidelijkheid.
      Stel: 1 pakje afgeboekt om 12.00, 2e om 12.10, 3e om 12.20, enz, enz. Als dit elke dag deze trend volgt dan zal de werktijdentabel aangeven, voor elk pakje 10 minuten, dus 6 per uur.
      DHL berekent dus historisch over een achteraf aantal maanden hoeveel pakjes de bezorger uiteindelijk per uur heeft bezorgd.
      Dus als iemand in postcode A super snel is, en de dag daarna een andere bezorger super langzaam is in diezelfde postcode A, dan komt daar een gemiddelde uit. Voor zover ik weet, wordt of werd een periode van 6 maanden gebruikt. Gezien de aanpassing nu op 01-01 en 01-04 vermoedt ik dus een periode van 3 maanden.
      Sommige bezorgers bezorgen wel eens te vroeg, dus voor het juiste tijdvenster. Als deze bezorgers pas gaan af/in boeken in de pda als het tijdvenster is aangebroken dan vernaggel je dus het hele systeem (berekeningen van de daadwerkelijke bezorgtijd) wordt dan zwaar negatief.
      Voorbeeld. als je normaal elke 10 minuten doet, dus 6 per uur en je hebt een uur te vroeg ook al 6 gedaan, maar afgeboekt in het juiste tijdvenster, dan zegt de pda 12 in 1 uur en zal de berekening uiteindelijk 5 minuten per pakje worden.
      Natuurlijk wordt er niet per uur gekeken, maar over het hele tijdvenster:
      Dat zou in 4 uur normaal 4 x 6 = 24 pakjes zijn ( dus 10 minuten per pakje)
      Een zogenaamd extra uur (te vroeg) zou dan in 4 uur (je standaard 24+6) = 30 pakjes zijn en wordt dan uiteindelijk 8 minuten per pakje. ( 8 min x 30 pakjes = 4 uur)
      Ingewikkeld?
      Dus ja, niet te vroeg bezorgen, en langzaam aan doen met bezorgen beïnvloed positief de werktijdentabel, maar dat moet je dan wel een lange tijd volhouden (half jaar) EN iedereen moet dat doen EN dat betekent dat je elke dag in werkelijkheid veel langer werkt dan je uitbetaald krijgt.
      Onbegonnen vraag: Dat doet niemand.
    • Voorgesteld antwoord
      Antwoord

      Als antwoord op Deenige:

      Dan ben ik benieuwd hoeveel de aanpassing per 1 juli gaat worden. Door coronavirus deze tijd veel mensen thuis dus kunnen meer pakketten per uur afgeleverd worden.
    • Voorgesteld antwoord
      Antwoord

      Als antwoord op Dhlbezorger:

      Ik ga bij het berekenen van mijn te ontvangen loon overigens nog steeds uit van het aantal pakketten wat ik bezorg. Van maandag t/m vrijdag 0,68(was 0,63) cent per pakket en zaterdag
      0,90 cent( was 0,84). Dan kom ik aardig in de buurt met het te ontvangen bedrag.
      Er hebben op ons depot bij aanvang uurloon wel lijsten gerouleerd maar als je verschillende postcodes en vaak verschillende routes rijd, vond ik dit erg omslachtig om te controleren. Op het moment zou ik niet weten waar ik deze lijsten terug zou kunnen vinden en welke wijzigingen er zijn geweest.
    • Voorgesteld antwoord
      Antwoord

      Als antwoord op Dhlbezorger:

      Aardig in de buurt, heb je niets aan, het moet exact kloppen. Je berekening die je doet, zeker als je dat elke week uitvoert, zal iedere keer verschillend zijn. Als je slecht 1 postcode rijd, met ongeveer dezelfde aantallen per dag dan komt het wel redelijk goed uit, maar de uitkomst zegt helemaal niets. Bedenk dat 2 cent verschil op 100 pakjes wel 2 euro per dag is en per maand 50 euro??
      Ik zal hieronder een voorbeeld geven met echte getallen, met 2 postcodes:
      a = dezelfde postcode waar het depot in ligt.
      b = is een postcode, ongeveer 15 km van het depot af.
      Ik gebruik 25, 50 en 100 pakjes en afgeronde centen..
      A = 0.65 - 0.63 - 0.629
      B = 1.42 - 0.78 - 0.64

      Postcode A geeft maar een weinig verschil, oorzaak is de afmeldtijd van 5 minuten, die bij veel pakjes weinig verschil oplevert, maar hoe minder pakjes hoe groter het verschil, dus onder de 25 pakjes wordt 0.65 cent steeds hoger, bij 1 pakje zelfs 1.26 euro
      Postcode B geeft wel grote verschillen, dit heeft te maken uiteraard de afmeldtijd maar de rijdtijden hebben een veel grotere invloed. Ook hier, minder dan 25, dan wordt die 1.42 steeds hoger. bij 1 pakje zou dat 8.70 euro worden.

      Nu een combinatie van beide postcodes rijden op een dag
      A+B = 50 pakjes (0.71)
      A+B = 100 pakjes (0.64)
      Hier kan je zien dat je als je combi rijdt 25/25, dus 50 pakjes, (0.71) je meer krijgt per pakje dan als je alleen maar 50 pakjes in postcode A zou rijden (0.63), maar weer minder dan als je die 50 pakjes alleen maar in B zou rijden (0.78)

      Met andere woorden, je loon delen door aantal pakjes geeft een totaal verkeerde indruk.
      Dit kan en mag alleen als je altijd dezelfde postcode rijdt en die moet dan in je depot omgeving liggen.( dan is de foutmarge niet zo groot)

      Waar je die lijsten kan vinden: In het SVdepot systeem, waar ook alle ritten staan, onder diversen > werktijdentabel.

    • Voorgesteld antwoord
      Antwoord

      Als antwoord op Deenige:

      Er zijn volgens mij niet veel bezorgers die toegang hebben tot dit systeem.
    • Voorgesteld antwoord
      Antwoord

      Als antwoord op Deenige:

      Wat de berekening nog ingewikkelder maakt is het brengen/halen van servicepunten.
    • Expert CNV Vakmensen
      Voorgesteld antwoord
      Antwoord

      Als antwoord op Deenige:

      Allemaal heel hartelijk dank voor jullie reacties en berekeningen!
      Vandaag hebben FNV en CNV gereageerd op de concept cao teksten die wij van DHL hebben gekregen.
      Daarbij hebben wij ook aangegeven dat het niet de bedoeling is dat de matrix van alle postcodes wordt aangepast waardoor je nog niets overhoud van de loonsverhoging.
      Overigens werd door DHL gesteld dat alleen de postcodes werden aangepast vanwege nieuwe woonwijken etc.
      Uit jullie reacties heb ik opgemaakt dat dit dus niet het geval is en daarover gaan we (FNV en CNV) het gesprek aan bij DHL .
      Blijf dus vooral reageren, want jullie reacties zijn waardevol, ook als ik niet op alle reacties direct in ga. Ik neem er kennis van en wil er echt wat mee doen.
      Jullie verdienen een goed, en dat moet ook betaald gaan worden. Zeker in deze tijd.
      Wordt dus vervolgd!
    • Voorgesteld antwoord
      Antwoord

      Als antwoord op Tjitze van Rijssel:

      Wat betreft inzicht in de werktijdentabel: Ja, de bezorger kan niet zomaar in het SVdepot systeem komen, maar de depothouder uiteraard wel. En die kan en MAG die werktijdentabel laten zien aan je. Onderaan staat een disclaimer: Voor de depothouder en bezorger, alleen inzien ( deze disclaimer heb ik wat verkort)
      Voor Tjitze: DHL zal je niet laten zien (aan de vakbonden) wat de matrix op 01-01-2019, 01-0-2020 en nu op 01-04-2020 was.
      Als ze dat wel doen, dan vallen ze door de mand of ze laten die postcodes zien die niet verandert of naar positief zijn verandert.
      Op ons Depot zijn alle 39 middag matrixen negatief geworden op 01-01-2020 en op 01-04-2020 nog een keer negatief tov van 01-01-2019, met een maximum van 10 cent per pakje minder uitbetaald.
      Mag je zelf uitrekenen wat voor een invloed dat heeft op een middagrit.
    • Voorgesteld antwoord
      Antwoord

      Als antwoord op Deenige:

      We hebben dus een gigantische loonsVERLAGING over 2020 te pakken.

      Dat geeft de burger moed. Op naar 2020 en oooh, oooh, oooh wat is DHL trots op de bezorgers.

      Welterusten vakbonden.
    • Voorgesteld antwoord
      Antwoord

      Als antwoord op Tjitze van Rijssel:

      Hallo Tjitze,

      Ik merk ook duidelijk verschil in het aantal uitbetaalde uren per maand. Sinds 1 januari ging ik er aardig op achteruit en dat lijkt deze maand weer het geval. de postcode matrix zou 2 keer per jaar worden aangepast maar nu dus ook op 1 April? Of was dit een grap... ik merk het dus wel. Wel heel toevallig, nu we sneller werken omdat mensen meer thuis zijn, passen ze het ineens vaker aan?? Dit zal een kwalijke zaak zijn.

      Ik bezorg dus meer pakketten dan voorgaande maanden maar krijg aanzienlijk minder uren uitbetaald. Ik merk niks van de loonsverhoging van 7%.

      Elke dag houd ik bij hoeveel pakketten ik bezorg (aantal opdrachten en stops) als ik April vergelijk met Maart ga ik er 0:30 tot 1:00 op achteruit. Per dag. voor bv 150 opdrachten kreeg ik in Maart rond de 8 uur. Nu in April 7:30. Voor dezelfde postcode. Als ik verder terg kijk, in 2019 kreeg ik voor dezelfde 150 opdrachten 8:30 of meer.

      De postcode matrix is bij ons depot wel beschikbaar voor iedereen om in te kijken. Een aantal andere bezorgers merkte ook op minder uren te krijgen voor meer pakketten en zeiden dat de matrix weer was aangepast. Echter ontkent onze depotmanager dit. Volgens hem is de tabel niet in april aangepast. Vandaag mijn uren en aantal pakketten vergeleken, Maart met April en ik ga er dus weer op achteruit! Volgens mij is de matrix dus wel aangepast. ik heb nu een screenshot ervan gemaakt zodat ik bij de volgende wijziging het kan vergelijken en dus zeker weet dat hij veranderd, want nogmaals volgens mijn depothouder is dit niet het geval..
    • Voorgesteld antwoord
      Antwoord

      Als antwoord op Mark1989:

      Als dhl dit negatief blijft aanpassen, omdat er door het coronavirus sneller bezorgd kan worden , (omdat er meer mensen thuis zijn. )Blijft er maar 1 ding op collectief de ziektewet in. Dhl berekent een vaste prijs naar hun klanten en moeten dit uitbetalen naar hun personeel! En/of niet werken op 5 mei. De tony"s chocolonely reep leuk gebaar maar voldoet niet.
    • Voorgesteld antwoord
      Antwoord

      Als antwoord op Mark1989:

      LET OP, GRAAG ANTWOORDEN HELEMAAL ONDERAAN, DAT IS NU AL OP DE 2E PAGINA
Terug