Stel je vraag over werk en inkomen

Uurloon matrix op 01-05-2020 wederom aangepast

DHL parcel e-commerce
Klopte in April mijn eigen berekende uren haarscherp, op 01-05 zat ik er 5 minuten naast, met een kleine avondrit. 5 minuten is naar boven afgerond wel 1 euro minder verdienen.
De werktijdentabel bekeken, en ja hoor, de tijden zijn weer aangepast. Ik heb nog niet alle postcodes bekeken, maar eerste berekeningen geven een negatief resultaat op 80% van de postcodes die ik bekeken heb.
En dat allemaal op de dag van de arbeid. Als dat zo doorgaat kom je op het 2018 niveau terecht vwb je loon

Reacties (26)
  • Voorgesteld antwoord
    Antwoord
    Gaat lekker zo.
    We zitten nu al onder het minimumloon en over een paar maanden moet je geld meebrengen om bij DHL te mogen werken.
    • Voorgesteld antwoord
      Antwoord
      Niet zo zeuren mensen. Als je 28 pakketten in een uur kan afleveren dan kan je er ook 30 afleveren. Dan ren je maar wat harder!

      Dus 30 keer:
      - auto starten
      - naar adres rijden
      - parkeerplaats zoeken
      - pakket uit je auto halen
      - naar de klant lopen
      - eventueel lift, galerij, trappenhuis door
      - aanbellen
      - wachten
      - afleveren
      - eventueel aftekenen voor de klant
      - bij geen gehoor naar de buren
      - handjes ontsmetten want ja corona he
      - terug naar je auto
      - ritje naar volgende afleveradres

      En dat alles in 2 (!!!) minuutjes waarbij je je keurig aan de verkeersregels houd.

      En als je dat allemaal binnen de tijd kan....
      .... dan mag je er per 1-6-2020 omdat je zo goed je best gedaan hebt: er 31 per uur gaan doen.
    • Expert CNV Vakmensen
      Voorgesteld antwoord
      Antwoord

      Als antwoord op DHL rijder Rijnmond:

      Misschien moet je het dan andersom gaan doen. Dan breng je 25 pakketten weg en wordt de matrix daarop aangepast.
    • Voorgesteld antwoord
      Antwoord

      Als antwoord op Tjitze van Rijssel:

      Hoezo, de vakbond(en) wou ons op uurloon hebben, had ons op stukloon gelaten, dan wist je waar je aan toe was. Bij 30 stuks had ik 33 euro, en dat kan ik nog steeds bewijzen adhv de toenmalige salarisstroken, nu moet ik er 51 gaan doen om dat te halen
      Straks moet die treinmachinist 2 keer zo hard gaan rijden, en met piepende remmen stoppen bij elk station, deuren 10 seconden openlaten en weer weg scheuren omdat het bedrijf bepaald hoe ver hij in een uur moet rijden.
      Bovenstaande onzinnig voorbeeld, maar uurloon is uurloon en niet de bezorgers tot wanhoop brengen.
      Binnenkort komt er een apparaat in de auto (of zit er al in bij sommige depots), die je rijstijl in de gaten houdt.
      Natuurlijk kan je rustiger aandoen, maar dan krijg je weer op je donder dat je niet de tijden haalt van de plantool en buiten je 2 uursnotificatie ( 15 minuten is er ook al) komt.
      Mijn avondritten duren gemiddeld 30 minuten langer dan de plantool aangeeft, en die zegt om de 2 minuten in de meeste gevallen een pakje afleveren en toch wordt ook die matrix nu met 2 seconden per pakje ingekort.
      Tjitze, je weet drommels goed hoe DHL werkt, heb ik je toentertijd uitgelegd en weet je nog: 1 pakje extra erbij omdat je toch voorbij dat adres komt om te komen waar je hoofdgebied ligt en dan 10 minuten minder verdienen. CAO afspraken maken met een loonsverhoging en dan DHL laten toestaan om de matrixen zodanig aan te passen dat je onder het 2019 loon gaat komen, lijkt me nou niet een goede werkwijze van een vakbond, dan is zo'n CAO nutteloos.
      Net zoals de vakantie toeslag uitkering (weet de juiste omschrijving niet meer) van 200 euro voor alle bezorgers in 5 jaar, de 100 uren norm was volgens de vakbond niet van toepassing, maar de vakbond slikt nu wel de 75 uur norm.
    • Voorgesteld antwoord
      Antwoord

      Als antwoord op Deenige:

      En wat me ook stoort, DHL verandert zomaar die matrixen, zonder iets te vertellen aan de bezorgers.
      DHL speelt gewoon met je uurloon. Ik vraag me af wat de vakbondsbestuurders doen als de leiding van de vakbond eind van de maand zegt: Tja, ik vind het uurloon te hoog, je werkt te snel, ja te snel, ik verlaag het loon en dat zonder mede te delen.
    • Voorgesteld antwoord
      Antwoord

      Als antwoord op Deenige:

      Sorry Tjitze maar wat heb ik nou aan zo’n antwoord. Deenige legt a.d.h.v. rekenvoorbeelden uit de praktijk uit hoe ons loon steeds verder verlaagd wordt en u komt met zo’n antwoord?
      Laten de vakbonden bij de volgende cao-onderhandelingen maar gewoon inzetten op een controleerbaar stukloon want nu worden we op een sneaky manier een oor aan genaaid.
      DHL maakt op grove wijze misbruik van de onwetendheid van het personeel (wij horen nooit iets van onze depothouder en bij vragen houdt hij zich van de domme).
    • Voorgesteld antwoord
      Antwoord

      Als antwoord op DHL rijder Rijnmond:

      Ik hou mijn hart vast wat er gaat gebeuren als Nederland na de coronacrisis weer gewoon aan het werk gaat.

      Nu zijn de matrixen zo scherp gesteld dat ze onwerkbaar zijn geworden. Doordat 90% van de mensen thuis is rol je lekker vlot door je wijk en hebben veel bezorgers niet door wat er op de achtergrond gebeurt doordat DHL constant aan de knoppen draait. De strop wordt steeds wat strakker om onze nek getrokken. Als je na het coronatijdperk weer bij 40% van de pakketten naar de buren moet mag je 8 uur gaan werken om er 5 uitbetaald te krijgen en daarmee gaan we onder het minimumloon duiken.
    • Voorgesteld antwoord
      Antwoord

      Als antwoord op DHL rijder Rijnmond:

      Dus je tempo iets verlagen....
    • Voorgesteld antwoord
      Antwoord

      Als antwoord op Tjitze van Rijssel:

      Het lastige daaraan is dat er vaak meerdere koeriers in dezelfde postcode rijden. Daarbij werken er ook bij bepaalde city hubs zzp koeriers, zij krijgen per stop betaald dus zijn ermee gemoeid zo snel mogelijk te bezorgen want hoe meer stops des te meer salaris.
    • Voorgesteld antwoord
      Antwoord

      Als antwoord op Tjitze van Rijssel:

      Dhl vezorgers werken zich een slag in de rondte om elke dag de door coronamaatregelen grotere aantallen pakjes weg te krijgen
      En worden hiervoor afgestraft door scherpere tabellen waar ze niets vanaf weten.
      Het idee om dan maar 25 pakketten per uur weg te brengen lijkt me niet gepast in deze situatie.
    • Voorgesteld antwoord
      Antwoord

      Als antwoord op Tjitze van Rijssel:

      Dit antwoord valt me tegen . Gaat u ook langzamer werken en dus langer aan het werk zijn voor hetzelfde loon?
      Door corona wordt er meer besteld en kunnen we meer afleveren omdat mensen thuis zijn. Als de crisis voorbij is geld dit niet meer. Maar zijn de matrixen door dhl wel aangepast.
      Aan de andere kant krijgt dhl ook betaald per verstuurd pakket. Zij verdienen nu meer waarom mag de bezorger daar niet van mee profiteren ?
  • Voorgesteld antwoord
    Antwoord
    hoe weet jij op maandag al je uren van de vrijdag ervoor?
    • Voorgesteld antwoord
      Antwoord
      Er moet gewoon transparantie komen. DHL maakt goede sier met een niet-bestaande loonsverhoging van 7,7% en het enige wat wij er tegen zouden kunnen doen is een stapje langzamer lopen waarmee je buiten je bezorgvenster komt.

      Schei toch uit. Door deze opstelling en ongeïnteresseerdheid en onwetendheid van het gros van de bezorgers kan DHL juist z’n gang gaan.
    • Voorgesteld antwoord
      Antwoord

      Als antwoord op DHL rijder Rijnmond:

      Aan dhlbezorg(er)d en de rest natuurlijk ook.
      Een slimme vraag, toont van meedenken.
      iedereen kan bij het bezorgersloket (de portier van DHL) terecht, alleen daar krijg je nooit (bijna nooit) antwoord en als je antwoord krijgt is het nog maar de vraag of het klopt.
      Ik kan het bezorgersloket omzeilen en heb toegang tot dieper in het DHL gebouw, daardoor wist ik al mijn uren voordat het weekoverzicht binnen komt. En daardoor ben ik ook op de hoogte met andere ontwikkelingen. Ik moet hier wel heel voorzichtig mee omgaan, bronbescherming om het zo maar te zeggen.
      Ik moet wel zeggen dat de aanpassing op 01-05 voor mij ook een verassing was, had de aanpassing pas op 01-07 verwacht. Anderzijds, op 30-04 was de werktijdentabel in het SV depot niet bereikbaar, achteraf gezien weet ik dus nu waarom niet.
      Ik had in een ander topic al gezegd, inderdaad moet iedereen langzamer gaan werken, duidelijk langzamer, dan zal de matrix weer naar de positieve kant worden bijgesteld. Maar ja, wie gaat er nou bewust een uur langer over doen dan dat hij betaald krijgt. In de zomer zou dat nog wel kunnen.
      Verder heb je nog de ATW wet, die o.a voorschrijft dat je na 5.30 uur verplicht een pauze moet hebben van 30 minuten. (eigen verantwoording) Zie je die terug in je PDA tijden?. Let op:. 100 pakjes is al een uur voorbereiding, dan nog rijden naar je eerste adres, dus zou de PDA na zo'n 4 uur een 30 minuten pauze moeten inplannen. Ik zie die niet staan. Wil je dus niet buiten je tijdvensters / notificatie tijden komen moet je dus die pauze overslaan. Bij een ernstig ongeval zou dit dus in jouw nadeel werken/zijn.
      De plantool / routeplanner is ook verandert, nieuwe manier van route berekenen:
      Ik moet soms hartelijk lachen hoe ik nu moet rijden, iets wat ik overigens niet doe dan, ik volg zolang het redelijk is, maar wijk af als ik vind dat dat slimmer, korter en handiger is waardoor je score wel eens onder de 50 % komt.
      Bijvoorbeeld, naar flat A, dan 2 straten verder een aantal pakjes en dan weer terug naar Flat A ????????
      98% is de norm. Bewaar dan wel je route, zodat je kan aangeven waarom je dat hebt gedaan. Ik bof, vanwege de corona is mijn gesprek met de regiomanager uitgesteld.
      Ik heb overigens al een aantal gesprekken gehad met diverse regiomanagers: Antwoord: Je hebt wel gelijk maar ik kan er niets/weinig aan doen, ben ook gebonden aan DHL richtlijnen.
      En zij weten ook drommels goed dat je als eenling niets kan uitrichten tegen DHL.  Ik heb bevriende advocaten, willen zo een zaak beginnen, maar zal mij altijd wel wat kosten en aangezien ik als tijdsverdrijf werk, wil ik hier geen kosten aan maken. Maar van een vakbond mag je toch verwachten dat zij voor een hele groep opkomen ipv van niet slimme antwoorden te geven op de problemen..


    • Voorgesteld antwoord
      Antwoord

      Als antwoord op Deenige:

      Het is inderdaad weer aangepast. Voor 120 opdrachten kreeg ik 6:29 in April nu 6:09....
    • Voorgesteld antwoord
      Antwoord

      Als antwoord op Mark1989:

      Oftewel 20 minuten minder op 389 minuten is een loonsverlaging van 5,15%.

      Stel je rijdt 5x per week gemiddeld die 120 pakketten dan lever je 100 minuten per week in, ruim 400 minuten per maand (6,75 uur per maand minder uitbetaald).
    • Voorgesteld antwoord
      Antwoord

      Als antwoord op DHL rijder Rijnmond:

      Dat mag je niet zo stellen, hier bovenstaande, je moet ook even naar de tijd kijken die bij 5 pakjes hoort. Die zal misschien gelijk zijn gebleven of 1 a 2 minuten verschillen en dan wel omlaag zijn gegaan.
      Als #Mark1989 ook de 5 pakjes tijden wil geven, oud en nieuw, dan kan ik de werkelijke bezorgtijd per pakje uitrekenen en ook vertellen hoe ver die bewuste postcode van je depot afligt.
    • Voorgesteld antwoord
      Antwoord

      Als antwoord op Deenige:

      Wat ik hier "mis" is de vraag of je het als bezorger kunt redden in de matrixtijd? Als DHL de matrixtijden berekent aan de hand van historische gegevens dan is er toch niks aan de hand? Als ik naar mijn persoonlijke situatie kijk dan is de matrixtijd op mijn route ruimer dan de plantooltijd. Ik ga dus ook niet "rennen en vliegen" om binnen de plantooltijd te bezorgen. Als dat dan betekent dat ik af en toe buiten tijdvenster lever dan is dat maar zo.
    • Voorgesteld antwoord
      Antwoord

      Als antwoord op Deenige:

      5 opdrachten is 1:03 in April. 5 opdrachten in Mei is 1:02.
    • Voorgesteld antwoord
      Antwoord

      Als antwoord op Mark1989:

      Het uur van de waarheid?
      De bezorgtijd die DHL per pakje uitbetaald was in april 2 min en 16 sec en is nu in mei 2 min en 6 sec.
      Dus elke pakje is 10 seconden in tijd verlaagd.
      Die betreffende postcode ligt ongeveer 20 km van je depot af. Die aanrij en terugrijtijd voor die postcode is 21 min en 52 sec. ( dus 2 keer uitbetaald, onafhankelijk van waar je begint en waar je eindigt)
      Als je meerdere postcodes rijdt in 1 rit, dan is deze aanrij en terugtijd NIET meer geldig, er volgt dan een vreemde berekening van aanrij en terugrij tijden in combinatie met die andere postcode
      Verder krijg je nog minimaal 5 minuten aan afmeldtijd en voor elk pakje 34 seconden aan voorbereiding.
      Let dus op: alleen de bezorgtijd is verlaagd, andere tijden zoals voorbereiding, afmelden en rijtijden zijn niet verlaagd.
      10 seconden verlaging is 7.35 %. De andere tijden krijgen wel een loonsverhoging van 7,7% zoals afgesproken in de CAO.
      Dat betekent dat de werkelijke verlaging afhankelijk is van het aantal pakjes wat je bezorgt en ligt dan tussen de eerder genoemde 5.15% (bij 120 pakjes) en de 1.58% (bij 5 pakjes).
      120 zal je niet rijden in 1 postcode, 5 ook niet,
      Bij 30 zal de verlaging in totaal ongeveer 3.75% zijn
      Bij 60 zal de verlaging in totaal ongeveer 4.58% zijn.
      Snap je het nog???
    • Voorgesteld antwoord
      Antwoord

      Als antwoord op Deenige:

      Bedankt voor je berekeningen Deenige. Het beleid van DHL lijkt me voor iedereen nu wel duidelijk.

      Het gaat mij er niet eens zo zeer om of ze nou 3% of 5,15% van je loon afpakken, maar meer om de manier waarop.

      Het gaat op een versluierde manier die voor de bezorgers op ons depot totaal niet te controleren is. Wij hebben geen zicht op de matrix.

      Als DHL een goede en transparante werkgever zou zijn zouden ze open kaart spelen en wijzigingen in het beloningsbeleid van tevoren bekend maken.

      Nu heeft men een CAO afgesloten met gesprekspartners die zich gewoon om de tuin hebben laten leiden want de matrix voor de laagstbetaalde werknemers van het bedrijf is dus al per 1 januari, 1 april en 1 mei scherper gesteld zonder hierover naar de bezorgers te communiceren.

      Ik kan me niet voorstellen dat dit wettelijk toegestaan is trouwens.
    • Voorgesteld antwoord
      Antwoord

      Als antwoord op DHL rijder Rijnmond:

      2 dingen
      Niet inzien matrixtijden.
      stuur een email naar het bezorgersloket en vraag de matrixtijden op van je gewenste postcodes. Het antwoord wat je dan krijgt zal ongeveer luiden: Die kan je city hub manager laten zien.
      Met dat antwoord, op papier, kan je de city hub manager dwingen om inzage.

      Het langzaam verlagen van de bezorgtijden valt in deze periode niet op. De laatste tijd krijg je meer pakjes te bezorgen, dus per saldo gaat je loon wel omhoog, maar dus minder meer omhoog dan het zou moeten zijn, vanwege die stiekeme kleine verlagingen.
      Ik moet wel eerlijk zijn, sommige postcodes gaan wel enkele secondes omhoog, maar het grootste gedeelte (op ons depot dan) gaan van 2 tot 30 seconden omlaag, dus die bovengenoemde verlaging van 10 seconde zit nog eigenlijk in de middenmoot.
      Alleen kan je afvragen of bezorgtijden die tussen de 2 minuten en 2 min en 30 sec liggen in werkelijkheid wel haalbaar is. Ik vind 3 minuten wel reëel! ( 20 pakjes per uur)
      bezorgers die in een stad rijden met veel pakjes, hoppen van de ene naar de andere, maar als je buitengebied/polder rijdt dan hop je niet, moet je soms wel enkele, vele kilometers rijden tussen de adressen.
      Dus ja, het ene depot is het andere niet, daar zitten grote verschillen in
      En nogmaals, de bezorgtijden die de plantool berekent staat helemaal los van de bezorgtijden die dhl hanteert om uit te betalen.
      De plantool berekent onderlinge afstand tussen 2 adressen, snelheid van (mogen) rijden plus een minuutje.
      Adressen naast elkaar geeft dan ook 1 minuut verschil, adres die 10 km uit elkaar liggen, geeft 12 minuten verschil in de plantool.

      Ik heb geen antwoord gekregen op mijn vraag waarom DHL zijn matrix bezorgtijd niet koppelt aan de plantool bezorgtijd. Dan weet je precies waar je aan toe bent. Tenminste gedeeltelijk dan, als de plantool dan zegt 1e pakje 12.00 uur, laatste pakje (met dhl matrix bezorgtijd) 16.00 uur, dat je dan wat dat onderdeel betreft 4 uur krijgt.
      Plus dan natuurlijk nog de aanrij/terugrij tijd, voorbereiding en afmeld tijd.
    • Voorgesteld antwoord
      Antwoord

      Als antwoord op Deenige:

      Ik ben het ermee eens dat er meer transparantie moet komen over de tot standkoming van het uurloon.
      Voorheen met stukloon stond er ook precies op je loonstrook de aantallen uitgesplitst per soort pakket met bedragen en ook de aantallen brengen/halen servicepunten met bedrag.
      Nu krijg je 1 keer per week per week je uren per dag zonder toelichting zodat je niets kunt controleren.
      Bovendien zijn deze uren gebaseerd op matrixen die niet of moeilijk toegankelijk zijn voor de bezorger. En deze matrixen blijken nu ook nog eens aan verandering onderhevig te zijn.
      DHL maakt deze berekening ook om je loon te berekenen. De bezorgers hebben ook recht op deze informatie net als bij stukloon.
    • Voorgesteld antwoord
      Antwoord

      Als antwoord op Deenige:

      Door de corona rijd ik nu 160 tot 220 pakjes weg tussen 10.15uur en18.00 uur in 1 postode . Dus al wel aardig gaan zakken in loon dan. Zou normaal gesproken onhaalbaar zijn . Nu net te doen zonder pauze.
    • Voorgesteld antwoord
      Antwoord

      Als antwoord op de dhl koerier:

      Ik krijg nu ook het idee ,door alles bij te houden, dat ik niet meer pakket maar per stop betaald krijg.
      Dwz per adres betaald. Ongeacht of ik er 1 o 10 aflever. lijkt me ook niet correct.
    • Voorgesteld antwoord
      Antwoord

      Als antwoord op Dedhlkoerier:

      Verkeerd idee, je krijgt gewoon per pakje uitbetaald, dus 10 pakjes op 1 adres is ook 10 keer de bezorgtijd die voor dat pakje geldig is. Zo ook als je een SPRET(s) krijgt, uiteraard op een spret geen voorbereiding van 34 seconden, maar wel de bijbehorende bezorgtijd(en).
      Het idee zou kunnen ontstaan doordat de werktijdentabel (uurloonmatrix) zodanig naar beneden is bij gesteld dat je nu merkbaar minder gaat verdienen
      En, ik kan haast voor 99% zeggen dat jij het niet kan bijhouden, althans niet op een correcte wijze kan bijhouden daar ik aanneem dat je per dag toch minimaal 2 postcodes rijdt (M1 / M2), en dan is de werktijdentabel niet meer te gebruiken. Dan heb je sowieso al een fout van 5 minuten (per postcode) en afhankelijk van de afstand, depot naar postcode, ook vele minuten aan rijtijd vergoeding en die kan oplopen tot ongeveer 60 minuten.
Terug