Stel je vraag over werk en inkomen

01-06-2020, uurloon matrix wederom aangepast

Weer wordt je uurloon aangepast, sommige postcodes wat beter, sommige wat slechter.

Reacties (10)
  • Voorgesteld antwoord
    Antwoord

    April: 120 opdrachten: 6:29.
    Mei: 120 opdrachten: 6:09.
    Juni: 120 opdrachten: 5:50.

    Ik rijd gemiddeld 170 opdrachten. Dit komt neer op +- 30 minuten minder per gewerkte dag wat resulteert in €120 minder loon per maand... Dus de afgelopen 3 maanden heb ik €360 ingeleverd.

    Hier moet wel echt iets aan gedaan worden dit is onacceptabel. Ik overweeg om mijn ontslag in te dienen.

    • Voorgesteld antwoord
      Antwoord
      Zo morgen weer lekker 33 graden met een fel zonnetje. Toch fijn dat DHL de matrixen superscherp heeft gezet. Het is even rennen en vliegen maar dan is het luie zweet er toch lekker uit door die 30 pakketten die we per uur met een glimlach afleveren bij de dankbare klanten.

      Nu al zin in morgen.
  • Voorgesteld antwoord
    Antwoord
    Deze maand weer minder vergoeding per pakket. Ik houd elke dag het aantal pakketten bij. Van januari t/m mei kom ik steeds rond de €0,68 per pakket uit.
    Over de maand mei € 0,6438. Over de maand juni €0,6116. Dus overduidelijk minder loon.
    • Voorgesteld antwoord
      Antwoord
      Ik weet niet hoe het bij jullie zit maar het corona-tempo is al weer uit de ritten. In april en mei gingen de ritten inderdaad sneller omdat bijna iedereen thuis was. Inmiddels sta ik weer zo’n 50x per dag bij de buren aan te bellen en doe ik weer langer over mijn rit dan de afgelopen maanden.

      Maar de matrix aanpassen in het voordeel van de bezorgers zal wel niet gebeuren.
    • Voorgesteld antwoord
      Antwoord

      Als antwoord op Jan de bezorger:

      Dat het elke maand minder wordt is wel duidelijk te zien aan de werktijdentabel die elke maand wordt aangepast en zie helemaal bovenaan hoe snel het naar beneden kan gaan>
      in juli is waarschijnlijk een kleine aanpassing gedaan, ik ben op vakantie dus ben niet helemaal op de hoogte van ons gebied. 1 postcode is aangepast, 5 andere niet. en van 36 weet ik niet. Kan zijn dat die ene de vorige keer fout was doorgegeven.
      Wat wel NIEUW is, dat de planner, diegene dus die ide ritten voor je aanmaakt kan zien hoeveel minuten die rit gaat opleveren. Met andere woorden, je kan nu vooraf zien wat je op die dag aan minuten gaat krijgen. LET OP: de manco's gaan er nog wel van af. Sprets zijn uiteraard niet meegerekend, en afhalen SP ook niet.
      je kan dat dus vragen aan je depothouder/planner.

    • Voorgesteld antwoord
      Antwoord

      Als antwoord op Deenige:

      Dat wist ik niet dat planner kan zien hoeveel tijd je voor een rit krijgt. Beter zou zijn als dat bovenaan je ritlijst zou komen te staan. Dan ben jezelf direct op de hoogte.
  • Voorgesteld antwoord
    Antwoord
    Laatste 2 maanden heb ik aanv loon (t reg) op mijn loonstrook staan. Niets op lijst ingevuld voor extra bijladen oid. Wat dus betekent dat ik zonder die aanvulling onder het vroegere stukloon betaald zou krijgen. Loonsverhoging van laatste jaren is bij mij dus na al die aanpassingen van de laatste maanden volledig weg.
    • Voorgesteld antwoord
      Antwoord
      2 antwoorden:
      Je denkt toch niet dat DHL op je werklijst en/of PDA gaat zetten hoeveel tijd je krijgt voor je rit. Dat is veel te ingewikkeld voor DHL. Uurloon is ingegaan op 1 maart 2018 en nu in juli 2020 is het eindelijk gelukt om je uren zichtbaar te maken in het svdepot systeem voordat je gaat bezorgen.
      Ik kon het al na 1 maand uitrekenen, voor mezelf en alle depot bezorgers en dat was niet zo moeilijk hoor.
      Nou denk ik niet dat er geen slimme mensen zitten bij DHL om dat uit te rekenen en te presenteren, zal eerder een oorzaak hebben van: Niet laten zien, want dan schrikken de bezorgers en kunnen dit dan live op die dag vergelijken met hun werkelijke werktijden.
      2e antwoord: T-reg staat los van correcties, bijv bij bijladen, lang omrijden. , dus puur op het bezorgen van de pakjes.
      En ja, als je t-reg krijgt zit je inderdaad onder het stukloon niveau van 2018. Ik ben er niet helemaal zeker van of dit ookstukloon 2018 is, of dat het stukloon ook verhoogd is met de loonsverhogingen.
      Dat wil DHL niet vertellen, maar eigen berekeningen geven een groot vermoeden van stukloon 2018 niveau.
      Veel van onze bezorgers zitten overigens op of onder het 2018 niveau, DHL geeft dat mondjes maat toe, maar als eenling begin je niet zoveel tegen DHL, die trouwens steeds meer met de zogenaamde subco's begint te werken en die werken op een andere basis van loon.

      dat CNV deze site beschikbaar stelt is heel leuk en fijn, alleen doen ze er weinig mee. Ik denk dat veel bezorgers geen lid zijn van CNV en dat CNV dus weinig macht heeft om DHL tot meer transparantie en goede beloning op je echte werktijden te dwingen
    • Voorgesteld antwoord
      Antwoord

      Als antwoord op Deenige:

      Het lijkt er inderdaad op dat de loonsverhogingen van afgelopen jaren teniet zijn gedaan door de aanpassingen van afgelopen maanden. Ik heb de loonstroken van jan, feb en mrt 2018 bekeken. De gemiddelde vergoeding voor een middagpakketje was toen € 0,627. De vergoeding over afgelopen juni kwam bij mij op €0,6116.
    • Voorgesteld antwoord
      Antwoord

      Als antwoord op Dhlbezorger:

      Het is gewoon beleid van dhl om de bezorgers onwetend te houden. Zet een ict-stagiaire een halve dag aan het werk en dan staat er op iedere lijst voor vertrek hoeveel uren en minuten je uitbetaald gaat krijgen.

      Maar men wil helemaal niet dat de bezorgers dat weten.

      Ik denk dat dhl zo’n beetje het enige bedrijf in Nederland is dat de werknemers medio 2020 minder loon uitbetaalt voor dezelfde uren arbeid dan begin 2018. En ze komen er nog mee weg ook.

      Voorlopig gaan ze gewoon door met de matrixen naar beneden aanpassen dus het loon wordt alleen maar minder. En als de bezorgers op de eigen payroll in de nabije toekomst helemaal tot op het bot toe uitgekleed zijn worden die vervangen door subcontractors.
Terug