Stel je vraag over werk en inkomen

Subcontractor

Ik werk nu een paar jaar bij DHL Parcel e-commerce en zie steeds meer subcontractors ipv bezorgers in dienst van DHL. Nou vroeg ik mij af of het loont om zelf ook subcontractor te worden? Wat verdien je ongeveer als je 150 pakketten per dag bezorgt? Ik stel de vraag hier omdat er op ons depot niet echt over gepraat word.

Reacties (6)
  • Voorgesteld antwoord
    Antwoord

    Is bij ons ook het geval. De meesten ook allemaal met van die oude afgetrapte combi's waarvan de helft amper Nederlands spreekt. Lekker representatief ook. Als zzp'er krijg je alleen betaald per stop (prijs varieert per depot). Bruto verdien je misschien meer, maar dan moeten alle kosten er nog af en kan je een keer niet werken of ben je ziek en kan je geen vervanging regelen, kost het je ook geld. Van loondienst naar zzp'er wordt ook niet geaccepteerd door DHL.

    Als ik een zzp'er was, dan had ik vandaag (als ik alles had afgeleverd - wat dus niet het geval is, want geen hond is momenteel thuis) €119,20 verdiend voor precies 9 uur werken (3 ritten) en 98 km rijden (meer dan 20 km moeten omrijden voor een grote onverwachtse file).

    Neuh, ik zit wel goed zo.

  • Voorgesteld antwoord
    Antwoord
    Dat de rijders in loondienst onder het minimumloon zitten dat wist ik al.

    Als die bedragen die je noemt kloppen dan zitten de zzpers ook onder het minimumloon.

    Als je 9 uur moet werken voor nog geen 120 euro bruto hou je ook niks over.

    Benzine er af, afschrijvingen van je busje er vanaf. Dan hou je misschien een tientje bruto per uur over. En dan heb je geen vakantiegeld of verlof en geen pensioenopbouw.
    • Voorgesteld antwoord
      Antwoord

      Er is een verschil tussen ZZP er en subcontractor.
      Een subcontractor is iemand die een aantal busjes heeft met daarop chauffeurs. Hij biedt zijn diensten met zijn busjes en chauffeurs aan DHL aan. . DHL zegt dan, oke, jij dient per dag per bus 150 pakjes te bezorgen in een vast gebied.
      Die subcontractor, de eigenaar van die busjes krijgt een vast bedrag per pakje. Hij dient dan van dat bedrag de chauffeur te betalen, de bus onderhouden, diesel, enz, enz.
      Stel dat hij 4 busjes heeft en 1 euro per pakje krijgt, dan krijgt de baas 4 x 150 x 1 euro = 600 euro per dag.
      En dat dient hij te verdelen onder de chauffeurs en onderhoud en zijn eigen levens onderhoud. als hij slim is bezorgt hij zelf ook, maar kan zijn dat hij zelf ook nog ander werk heeft.
      Bedragen en aantal -pakjes zijn hier fictief.
      Je weet dus niet wat de 4 bezorgers verdienen, DHL betaald die bezorgers dus niet maar betaald een bedrag adhv aantal pakjes aan de baas (subcontractor)
      Dan begrijp je natuurlijk wel dat die baas niet met moderne, dure busjes rijdt, zoveel mogelijk kostenbesparend werkt en ja, buitenlandse werknemers zijn in het algemeen goedkoper. Zij vallen ook niet onder een CAO, enz, enz.
      Wel onder de normale belasting regels.
      Het gevolg is dus wel dat de cityhub manager altijd die 600 pakjes(voorbeeld) eerst aan de subcontractor moet geven en wat er over blijft aan de DHL bezorgers

      ((((( Dus, schrijf je in bij de KvK als koeriersbedrijf, transportbedrijf, of iets dergelijks, koop 4 aftandse busjes van 20 jaar oud, huur je familieleden in als werknemers en biedt je diensten aan bij DHL. )))
      Zo gemakkelijk gaat het niet hoor, DHL controleert wel je betrouwbaarheid, enz.

    • Voorgesteld antwoord
      Antwoord

      Als antwoord op Deenige:

      Ik vind de constructie met subconstractors op zich erg vreemd. DHL bezorgers zijn van stukloon naar uurloon overgegaan. Maar subcontractors worden per stop betaald. En zij hebben weer mensen in dienst die per uur betaald worden. En ik weet van enkele dat zij worden betaald vanaf inscannen tot en met uitladen pakketten bij terugkomst. Ik weet niet welk uurloon zij krijgen.
    • Voorgesteld antwoord
      Antwoord

      Als antwoord op Dhlbezorger:

      Bovenstaande even verduidelijken:
      Een subcontractor is een persoon die een contact aangaat met DHL om bijvoorbeeld 600 pakjes per dag te bezorgen, hij krijgt hiervoor een vast bedrag, stel 600 x 1 euro = 600 euro per dag.
      Die subcontractor is dus verplicht om die 600 pakjes te laten bezorgen, hoe hij dat doet is zijn zorg, in ieder geval NIET met DHL auto's (dus eigen auto's) en of hij daarvoor 3 of 10 mensen inhuurt, is ook zijn probleem.
      Hij betaalt dus ook die ingehuurde bezorgers en die staan bij hem op de loonlijst. ( of de subcontractor dit per uur of per pakje betaalt is ook zijn zorg, er is geen CAO die dit bepaald)
      De depothouder is dan ook verplicht om die 600 pakjes aan hem te geven per dag.
      Dan de depothouder: In feite zijn de meeste eigen ondernemers, die een loods ter beschikking hebben of er 1 huren.
      De depothouder biedt dan ook zijn diensten aan DHL aan: Hij krijgt voor elk pakje die smorgens en middag op het depot arriveert een vergoeding.
      Van die vergoeding moet hij dan de huur van de loods betalen, zijn eigen levensonderhoud (hij mag niet zelf bezorgen) en huurt mensen in om bijvoorbeeld de planning te doen, het inscannen en alles verder af te regelen.
      Die ingehuurde mensen betaalt dus de depothouder, staan bij hem dan op de loonlijst. ( meestal zijn dat ook de bezorgers, die dus extra werken).
      De depothouder dient te zorgen voor voldoende personeel om te bezorgen, hij werft dus personeel, MAAR alle bezorgers vallen direct onder DHL en niet onder de depothouder. Jij als bezorger hebt als eerste lijn de regiomanager, de depothouder is niet je baas, hoewel sommige is wel voordoen als....
      De depothouder zal ook vaste contracten aanbieden, nou ja, eigenlijk DHL dus. Hiermee is in zekere mate van bezorging gewaarborgd en de rest wordt aangevuld met oproep bezorgers.
      In feite is dus de depothouder ook een soort subcontactor/franchise ondernemer.
      Als nu blijkt dat de depothouder niet kan voldoen aan het op tijd bezorgen van alle pakjes, dan grijpt DHL in.
      Als de depothouder dus te weinig bezorgers heeft, kan werven. Dan zal DHL op zoek gaan naar een subcontractor om toch alle pakjes te kunnen bezorgen. Je krijgt dan eigenlijk een soort depot in een depot
      De depothouder kan ook in ZZP er inhuren en die onder DHL laten vallen. De naam oproepbezorger/ZZP is dus een beetje verwarrend.
      Het werven van personeel door de depothouder is meestal een moeilijke zaak, veel komen, veel gaan.
      Met het toenemen van het aantal pakjes komt de depothouder dus in de problemen, loods te klein, te weinig (vaste) bezorgers, het gevolg is dan dat DHL ingrijpt en een subcontractor gaat inschakelen of zelfs de depothouder dwingt om een grotere loods te zoeken, cq een tweede depot ergens anders op te zetten.
      Een depothouder kan en ik weet dat heeft soms meerdere depots op zijn naam staan.
    • Voorgesteld antwoord
      Antwoord

      Als antwoord op Deenige:

      Wat DHL doet door subcontractors aan te stellen is in feite gewoon de CAO ontwijken.

      Je laat een stel wilde rijders in oude busjes rond rijden en bent van alle CAO verplichtingen af.

      Het eigen personeel wordt met de tijd gewoon verdrongen.
Terug