Snel antwoord op al je vragen over werk en inkomen

Clients do not come first

Nederlands alstublieft: De klant komt niet op de eerste plaats!

Sinds een paar maanden ben ik cao onderhandelaar bij een vrij groot bedrijf in het midden van het land. Het bedrijf maakt een belangrijk product voor de horeca. Welk bedrijf doet er nu even niet toe. Het bedrijf staat o.a. bekend om een leuk jurkje, ook wel de Dutch Dress actie genoemd. Meer zeg ik niet.

De vierde cao vergadering bij dit bedrijf vindt plaats in de grote vergaderkamer annex trainingsruimte, zeg maar een groot leslokaal. Op een wand van de vergaderruimte straalt de huiskleur van het merk met daarop diverse teksten (vermoedelijk gemaakt door een of ander marketingbureau). De historie van het merk EN de visie voor de komende jaren staan op de wand.

Plotseling lees ik in koeien letters de 7 gouden regels van het bedrijf. Ik bespaar je al deze regels. Ik zal alleen nummer 1, het belangrijkste punt, met je delen:

#1  DE CONSUMENT STAAT OP NUMMER 1

Tijdens de vergadering bekijk ik de wand diverse keren. De consument staat op nummer 1? Hoe is het mogelijk? En dat in 2017! Hartstikke fout natuurlijk. De werknemers zijn toch zeker het allerbelangrijkste in een bedrijf!

Richard Branson - succesvol Brits zakenman en oprichter van de Virgin Group o.a. vliegmaatschappij, platenlabel en telecombedrijf - weet wel hoe het moet. Hij zegt:

"Clients do not come first. Employees come first. If you take care of your employees, they will take care of the clients."

Zo is het maar net. Een bedrijf dat zegt dat de klant het allerbelangrijkst is toont daarmee aan dat de werknemers op de tweede plaats staan.

Hmmm, zal ik er nu een opmerking over plaatsen tijdens de vergadering? Nee, laat ik het goede moment afwachten, bijvoorbeeld als we gaan onderhandelen over een fatsoenlijke loonsverhoging voor de werknemers.

Ik ga ervan uit dat de meeste werkgevers hun personeel op de eerste plaats zetten. Is dat bij jou in het hotel, restaurant of café ook het geval? Laat hieronder weten hoe jouw werkgever zijn waardering tegenover zijn team toont.