Snel antwoord op al je vragen over werk en inkomen

Is ‘blurring’ ook voor medewerkers een feestje?

De kapper die prosecco schenkt. De boekverkoper die vers gebrande koffie met heerlijke taartjes serveert. De supermarkt waarin door een chef-kok verse sushi wordt klaargemaakt en je het direct kunt opeten. Op steeds meer plekken zie je dat horeca en detailhandel door elkaar heen lopen. De kenners noemen dat ‘blurring’. De consumenten vinden het vooral ‘hip and happening’. Winkelen moet immers een feestje zijn waarbij beleving en inspiratie centraal staat. Ga je niet mee met je tijd dan heb je het lastig als ondernemer. Nieuwe concepten schieten als paddestoelen uit de grond om zo de lege winkelstraten weer nieuw leven in te blazen.

Dat je veel van boeken weet betekent niet dat je ook een koffieexpert bent
Duidelijk is dat ‘blurring’ nieuwe kansen biedt voor ondernemers. Maar zoals bij zoveel ontwikkelingen wordt nooit aan medewerkers gevraagd wat zij hier van vinden. En het zijn wel de medewerkers die ook de nieuwe concepten moeten doen slagen. Je bent veel meer gastheer of gastvrouw die een hele diverse klantenkring op hun gemak stellen. En je hebt een bredere kennis nodig van alles wat er in jouw winkel of horecazaak te beleven valt. Want een klant pikt het niet als je eigenlijk geen flauw idee hebt wat er in de conceptstore te beleven valt. Dat je veel van boeken weet is echt iets anders dan kennis van de smaakexplosie die die dure fles wijn oplevert die ook achter de toonbank staat.

Verschillende expertises, verschillende arbeidsvoorwaarden
De vraag is of je daar altijd de kennis en vaardigheden voor hebt om mee om te gaan. En als dat niet zo is of je de mogelijkheid krijgt van je werkgever om je daarin te scholen en te ontwikkelen. Ook zal het voorkomen dat er op dezelfde werkvloer verschillende collega’s rondlopen met verschillende arbeidsvoorwaarden. De chef-kok en de kassamedewerker in de supermarkt vallen onder verschillende cao’s. Hoe werkt dat dan? Daarnaast kan ook veiligheid en regelgeving een issue zijn. De drank- en horecaregels worden steeds vager, maar er zijn nog steeds regels aan bijvoorbeeld de verkoop van alcohol die je wel moet naleven.

Is blurring wel een feestje?
‘Blurring’ is mooi en levert spannende winkels en horeca op. Voor medewerkers zal het zeker vaak heel gaaf zijn om in nieuwe hippe concepten te mogen werken en daar een bijdrage aan te leveren.

Ondertussen vragen wij ons wel af of ‘blurring’ voor medewerkers altijd een feestje is. We horen graag je ervaringen!