Stel je vraag over werk en inkomen

minuren - geen now

Goedemiddag,

Ik werk in de horeca en heb een fulltime contract, mijn contract eindigt eind december. Mijn werkgever is een startende ondernemer, het restaurant is nieuw en heeft voor de coronacrisis dus geen omzet gedraaid. Hierdoor ontvangen zij geen NOW-regeling.

De werkgever heeft mij in verband met het verlopen van mijn contract, een eindafrekening gestuurd, waarin te zien is dat alle uren die ivm horecasluiting gemist zijn, gerekend worden als min-uren, met mijn fulltime contract zijn de minuren erg hoog opgelopen.

Mijn opgebouwde vakantiedagen & overuren die ik in de zomer gemaakt heb, worden wegschreven tegenover de minuren.
Volgens de eindafrekening ben ik mijn werkgever nu nog bijna €2000,- schuldig. Dit bedrag verrekenen zij op de eindafrekening met de vakantietoeslag die ik nog tegoed heb,
Eindstand is dat ik bijna duizend euro aan werkgever terug moet betalen.

Ik heb mij tijdens de lockdown weken altijd welwillend opgesteld en beschikbaar ander werk altijd aangenomen. Meer werk kon mijn werkgever gewoon niet bieden.

Volgens de CAO mogen minuren alleen gerekend worden als deze in redelijkheid aan de werknemer toegerekend kunnen worden. In mijn optiek met deze crisis niet het geval.

Als ik de eindbalans zelf opmaak en hierin de minuren van de weken waarin de horeca gesloten was buiten beschouwing laat, kom ik er op uit dat werkgever mij juist nog behoorlijk wat geld verschuldigd is.

Wat is hierin mijn recht, gezien werkgever geen aanspraak kan maken op de NOW-regeling?
Alvast bedankt voor jullie antwoord!

Reacties (1)
  • Expert CNV Vakmensen
    Voorgesteld antwoord
    Antwoord
    Beste TvanZundert,

    Wat je werkgever doet is niet erg netjes. Ik kan me voorstellen dat een nieuw horecabedrijf wat direct in de coronacrisis komt in zwaar weer verkeerd, maar hier mag men de werknemer niet voor laten opdraaien. Zij hadden werknemers in die tijd vervangend werk kunnen laten doen of samen kijken naar andere alternatieven. Wanneer de minuren door verantwoordelijkheid van de werknemer zijn ontstaan is het redelijk dat men die uren verrekend bij de eindafrekening. Maar dat is nu niet het geval. Dit is ook een standpunt dat de KHN inneemt, de werkgeversorganisatie. Zie voor meer informatie deze link, met name punt 3:

    Heeft jouw medewerker min-uren op het moment dat de arbeidsovereenkomst eindigt (terwijl de gemiddeld overeengekomen uren wel zijn uitbetaald), dan mag je als werkgever het teveel uitbetaalde loon bij de eindafrekening verrekenen als de oorzaak van de min-uren in redelijkheid voor rekening van de werknemer behoort te komen.
    Bron: www.khn.nl/.../hoe-zit-het-met-minuren-in-tijden-van-corona

    Mijn advies is om dit aan te geven bij je werkgever en anders een juridische dienstverlener in te schakelen.

    Succes!

    Met vriendelijke groeten,

    CNV INFO
Terug