Snel antwoord op al je vragen over werk en inkomen
    • 3 apr 2019

    Hoe bepaal je op wie je stemt deze OR/GC verkiezingen?

    Vanaf 10 april kun je stemmen over de OR en Groepscommissies bij KLM. Wie zijn de kandidaten van CNV Vakmensen? Waar staan zij voor?
    • 17 dec 2018

    Cao-vernieuwing bij KLM. Gaat dat lukken?

    Deze cao pakken we anders aan, namelijk dmv co-creatie. Werkgroepen gaan aan de slag met thema's duurzame inzetbaarheid en roosters. Hoe werkt zoiets?
    • 8 jun 2018

    Korte update situatie KLM Jet Center

    We hebben begrepen dat er wat vragen zijn over het besluit van de OR, over de overname van het Jet Center. De OR heeft nog niet geadviseerd, omdat er nog geen schriftelijk akkoord op papier staat. Op papier Als het aan CNV Vakmensen ligt, vertalen we ons mondelinge akkoord snel in een schriftelijk akkoord dat we aan jullie voorleggen ter definitieve goedkeuring. Als het aan ons gelegen had, hadden we op basis van...
    • 8 mei 2018

    Turbulente tijd bij KLM. CNV houdt koers!

    Een aantal grote ontwikkelingen zijn er momenteel gaande bij KLM. Het opstappen van Janaillac, de totstandkoming van een cao bij de Vliegers en de onderhandelingen over een cao voor het grondpersoneel. Tijd voor een update. Crisis bij Air France Gisteren is CNV Vakmensen door de CEO van KLM, dhr. Elbers, nader geïnformeerd over de situatie bij Air France, tijdens de presentatie van de (overigens voor KLM uitstekende...
    • 22 jan 2018

    Opvallende ontwikkelingen op het cao-front!

    Inmiddels is natuurlijk bekend dat er een cao is afgesloten bij cabine. En de vliegers spelen "Power Play" met KLM om een afreken-cao af te sluiten voor 3 maanden met 1% loonstijging én bijvoorbeeld aandeleninkoop tegen een hoger bedrag. We houden dat scherp in de gaten, maar hebben er geen zin in om als er elders goede afspraken worden gemaakt te functioneren als gekke Henkie, door met haastige spoed...
    • 22 jan 2018

    Nieuw verlofmanagement voor KLM medewerkers

    Uit de net afgelopen cao vloeide nog de afspraak voort dat er een nieuw verlofmanagement ingevoerd zou worden. De inhoud daarvan uitgebreid weergegeven vind je hier:http://bit.ly/2mTqntN Uiteindelijk is met een hele nipte score en een lage opkomst qua stemmingen bij vier van de vijf grondvakbonden voorgestemd. Inmiddels heeft ook de vijfde vakbond, NVLT, voorgestemd, waardoor dit systeem ingevoerd gaat worden. Maar...
    • 11 dec 2017

    Voorstel Hospitality Agents fors verbeterd na acties!

    CNV Vakmensen is blij dat we kunnen melden dat de acties in de KLM Business Class Lounges zijn gestopt. Dit nadat KLM na zes stakingsdagen (!) een fors verbeterd voorstel uitbracht aan de Hospitality Agents, die actie voerden voor veel betere voorwaarden rond de overgang naar horecabedrijf Vermaat. Kern van het aangenomen KLM-voorstel De kern van het aangenomen, fors verbeterde KLM-voorstel bevat: Een standplaatsgarantie...
    • 7 nov 2017

    Hospitality-agents KLM in actie!

    Vandaag vinden acties plaats in alle intercontinental businessclasslounges op Schiphol . KLM wil namelijk circa 30 KLM-loungegastheren en -vrouwen overdoen aan cateraar Vermaat. “Inderdaad een vermaard cateringbedrijf, maar wel met - naar verhouding - slechtere arbeidsvoorwaarden voor de mensen", volgens Michiel Wallaard bestuurder bij CNV Vakmensen Waarom actie? "KLM-loungegastheren en -vrouwen die...
    • 24 okt 2017

    Op naar een KLM cao voor 2018!

    In 2018 moet er weer een nieuwe cao tot stand komen voor de grondmedewerkers van KLM. CNV Vakmensen heeft daarover met actieve leden al flink gebrainstormd. Maar ook als je lid bent van een andere bond, of geen bond, horen we graag hoe jij tegen de aankomende cao-onderhandelingen aankijkt. Daarom aan jou de vraag: Lever hier je inbreng voor een nieuwe cao in en geef ook je reactie op wat al is bedacht en voorgesteld door...
    • 13 sep 2017

    Samenwerkende vakbonden pleiten voor selectiviteitsbeleid Schiphol in Tweede Kamer

    Selectiviteitsbeleid Een ingewikkeld woord maar eigenlijk is het heel simpel. Maatregelen nemen om ervoor te zorgen dat de groei van Schiphol die maatschappijen beloont die de meeste waarde toevoegen aan de Nederlandse economie. En dus niet alleen gericht zijn op zo snel mogelijk zoveel mogelijk vluchten realiseren. (ongeacht de bijdrage die zo’n vlucht levert aan de economie) Dat is waar de samenwerkende vakbonden...
    • 20 jul 2017

    KLM beter af zonder Air-France?

    De media stonden er deze week vol mee. In een uitgelekt rapport vertelden hooggeplaatste medewerkers van Air France en KLM over de moeilijkheden in hun samenwerking. Leuk, zulke berichtgeving vol smeuïge verhalen over ruziënde Batavieren en Galliërs. Maar is de fusie tussen KLM en Air France eigenlijk wel volledig mislukt? KLM en Air France uit elkaar? Als je veel “tuk-op-media-aandacht” commentaren...
    • 6 jul 2017

    Kosten groei KLM: werkdruk en onzekerheid

    Er is sprake van onderbezetting tijdens de zomerdrukte. Hoe kan dit worden opgelost, zonder dat dit ten koste gaat van jou? We spraken met de directie van Ground Services over dit probleem. KLM neemt maatregelen om deze problemen op korte termijn te tackelen. Wat betekent dat voor haar werknemers? Ik leg je graag uit hoe de onderbezetting is ontstaan, wat KLM hieraan wil doen en hoor graag van je wat jij van haar...
    • 9 mei 2017

    Gaat het beter met KLM?

    KLM lijkt winstgevender te zijn geworden. De productiviteit is toegenomen. De totale loonkosten zijn lager dan het jaar ervoor en het belangrijkste, de constant dalende trend in de prijs van een vliegticket lijkt af te vlakken terwijl de omzet stijgt. Dit is allemaal ook terug te zien in de aandelenkoers, die weer op het hoogste niveau staat sinds maart vorig jaar na de bekendmaking van de cijfers. Minder rooskleurig...
    • 3 mei 2017

    Protestactie tegen uitbesteding Finance bij KLM: Indrukwekkend!

    Het was een indrukwekkende bijeenkomst, dinsdag 25 april. Met zo’n tachtig(!) KLM’ers die werken bij Finance gingen we naar het hoofdkantoor. Met een bord: Stop Offshoring Finance. De medewerkers waren van tevoren aangesproken door KLM. Ze mochten niet met de pers praten en anders volgden er sancties. Borden die ze ophingen op hun werkplek om ook aan de buitenwereld hun onvrede zichtbaar te maken, waren...
    • 24 apr 2017

    Petitie voor uitbesteding finance bij KLM

    Morgen, vanaf 15:30, gaan medewerkers Finance op bezoek op het hoofdkantoor van KLM in Amstelveen om een massaal ondertekende petitie aan te bieden. Voor de laatste keer verzoeken ze de directie af te zien van het uitbesteden van hun werk aan personeel in India en Hongarije. Dit verzoek wordt door ons (CNV Vakmensen), andere vakbonden en de Ondernemingsraad van KLM gesteund. Waarom wordt er een petitie aangeboden tegen...
    • 20 dec 2016

    Hoeveel ruzie kan KLM zich nog veroorloven?

    Het blijft hommeles in de KLM-AirFrance tent. In Frankrijk heeft de vliegersvakbond SNPL de plannen afgeschoten om op een aantal onrendabele lijnen te kunnen vliegen onder aangepaste arbeidsvoorwaarden via de nieuwe luchtvaartmaatschappij Boost. In Nederland...
    • 27 okt 2016

    Speculaties over de toekomst van KLM, maar wat vind jij?

    Er is in de media volop sprake van speculatie over de toekomst van KLM. Wordt de samenwerking met Air France op de huidige wijze voortgezet? Gaat Air France de teugels aantrekken en verliest KLM zelfstandigheid? Is er een groep externen die poogt om van...
    • 9 okt 2016

    Bestaat jouw toekomstige baan bij de KLM straks nog wel?

    Recent verscheen er in de media een schrikbarend bericht. Maar liefst 286.000 studenten in Nederland volgen een studie die leidt tot werk dat potentieel verdwijnt! Dit stelt een onderzoek van Deloitte. Daar vallen ook een heleboel opleidingen die je nu...
    • 17 aug 2016

    Waar blijft het echte gesprek over een toekomstbestendig KLM?

    KLM is een bijzonder bedrijf om meerdere redenen. Het is de oudste luchtvaartmaatschappij ter wereld. Veel Nederlanders zien het nog altijd als een nationaal vlaggenschip. In werkelijkheid ligt de aandelenmacht natuurlijk in Frankrijk. En het bestaat...
    • 25 jul 2016

    De cao-impasse bij KLM: Hoe komen we eruit?

    Het zijn spannende tijden bij KLM. Financieel staat er een behoorlijke druk op het bedrijf. In het jaarverslag van Air France KLM in 2015 lees je dat tegenover een eigen vermogen van 273 miljoen Euro een vreemd vermogen staat van 23 miljard Euro. Een...
    • 8 jun 2016

    Staking bij Air France! Wat zijn de gevolgen voor KLM?

    De laatste dagen wordt het steeds duidelijker; bij Air Fance gaan ze weer staken. Wat betekent dat voor KLM? De directie van KLM zegt dat KLM en Air France twee gescheiden ondernemingen zijn met een eigen balans. Iedere onderneming moet zijn eigen broek...
    • 19 mei 2016

    Vaste arbeidsvoorwaarden in ruil voor onzekerheid?

    Moeten KLM medewerkers een deel van hun vaste arbeidsvoorwaarden inleveren voor iets variabels? KLM vindt van wel. Wat KLM en de CEO eigenlijk zeggen is: “Waarom zijn onze medewerkers zo stom? Ze leveren een klein deel van hun vast arbeidsvoorwaarden...