Ik heb een vraag:

Moet ik nog steeds consignatie diensten doen op zestig jarige leeftijd.Ik werk als liftmonteur, door het hele land.

Bij mijn diensten, moet ik een periode van zeven dagen aan een stuk, 24/7 telefonisch bereikbaar zijn. Op mijn leeftijd is dat gewoon erg belastend, moet ik hieraan blijven voldoen?.

Reacties (5)
  • Expert CNV Vakmensen
    Voorgesteld antwoord
    Antwoord

    Beste gerdub,

    Sorry voor het wachten, In de Cao is afgesproken dat hierover binnen iedere onderneming afspraken moeten worden vastgelegd in een bedrijfsregeling. Ik adviseer je om dit even na te vragen bij jouw leidinggevende.  In de wet is in ieder geval bepaald dat een werknemer per periode van 28 dagen maximaal 14 dagen mag worden ingezet in een bereikbaarheidsdienst. De werkgever mag dus niet van jou verwachten dat jij continu zeven dagen per week telefonisch bereikbaar bent. Voor werknemers ouder dan 55 jaar geldt bovendien dat je niet mag overwerken tijdens een bereikbaarheidsdienst. Wordt je tijdens een bereikbaarheidsdienst gebeld en opgeroepen voor werk, dan is dit dus toegestaan tot aan het afgesproken aantal uren per week en geen minuut meer.

    • Voorgesteld antwoord
      Antwoord
      Hallo, ik ben ook lift monteur en werkgevers willen niet dat de goede harde ken van de 55 plus regelen gebruik maken.
      Hier zijn de grote en grotere bedrijven erg goed in om mensen voor het blok te zetten.
      Mijn ervaring is dat ik hier heel open en eerlijk over gesproken heb binnen het bedrijf met de grote S .
      Direct werd mij verteld dat ze alles van mij zouden afpakken.
      Later werd mij verteld dat ik een niks nut was ,ps mij wel gewoon perfect diensten laten draaien black friday en kerst of oud /nieuwe.
      Toen ik het daad werkelijk wilde en min of meer opeisde Cao max 4 uur overwerken gelijk aan 18 jarige.
      Werd ik als fraudeur neer gezet.
      Helaas voor hun dat klopte aan gekant konden niet naar de echter.
      Ontslag alles eruit gesleept.
      Omdat ik goed en continu van opleidingen in de breedste zin heb genoten en heb gepakt en gekregen.
      Had ik keuzen uit meerdere bedrijven die mij een aanbod hebben gedaan.
      Voor het midden en klein bedrijf gekozen naar volle tevredenheid.

      DE LES: GEZONDHEID GAAT VOOR/ WEES VOORBEREID/VOLG JE EIGEN GEVOEL.
      DUS KUNNEN ROEPEN WAT ZE WILLEN ,MAAR JE HOEFT EN NIET TE DOEN.
    • Expert CNV Vakmensen
      Voorgesteld antwoord
      Antwoord

      Als antwoord op werker:

      Helemaal mee eens Werker. Wel voeg ik graag nog iets toe aan jouw les. Als je vragen hebt, wees ook niet bang om deze te stellen. Het is een stuk makkelijker om sterk in jouw schoenen te staan als je de juiste informatie hebt.
    • Voorgesteld antwoord
      Antwoord
      Hallo, bovenstaand maak ik nu ook mee. Ben ook 60 en wil van die dienst af. Alles wordt tot nu toe als "overuren" op mijn loonstrook gezet, dus ik wil gebruiken maken van het artikel uit onze CAO (4.4) om onder die oproepdienst uit te komen. ik doe geen oog meer dicht! Mijn bedrijf wil nu die gemaakte extra uren als "toeslag" op de loonstrook zetten i.p.v. "overuren" en mij toch dwingen de oproepdienst te blijven doen. Ik houd dit niet vol tot mijn pensioen! 33 jaar in dienst en dan deze nachtmerrie!
    • Voorgesteld antwoord
      Antwoord

      Als antwoord op Kees Akkermans:

      Kees Akkermans, zou eerst beginnen met tijd voor tijd. Uren binnen 7 dagen weer opmaken. Voor elk nachtelijk uur volgens CAO regels +uur terug. Dus nacht 3 uur van huis is 4,5 uur terug. Ook moet je de minimum aaneen gesloten rust uren in de het zelfde gesprek meenemen. Dat betekent niet dat je dan gelijk je overuren weer in kan leveren!! Staat duidelijk in de CAO omschreven.
Terug