Snel antwoord op al je vragen over werk en inkomen

Thuiswerken? Zo zorg je voor een gezonde werkplek

Opeens werk je door de coronacrisis thuis. Hoe doe je dat op een gezonde manier? Waar moet je op letten? En wat als je de komende tijd met je laptop aan de keukentafel zit te werken? 5 tips voor gezond thuiswerken.   

Zorg voor een goed ingerichte thuiswerkplek 

Je werk moet je in een gezonde en veilige omgeving kunnen doen. Ook als je thuis werkt. Een goed ingerichte thuiswerkplek helpt jou om je werk te doen zonder pijn en klachten aan je lichaam te krijgen. Werk je achter een beeldscherm? Met de juiste spullen en apparaten kan jij je werk op een gezonde manier doen. Denk bijvoorbeeld aan: 

  • een goede stoel (liefst een die aan te passen is aan jouw lichaam)
  • een goede tafel (liefst een die je omhoog of omlaag kunt zetten)
  • een computerscherm die op hoogte geplaatst kan worden

Daarbij zit je het liefst in een ruimte zonder lawaai, zonder tocht en met voldoende licht. Waar het niet te warm of te koud is en je ook nog een deur hebt die dicht kan. Maar wat als je dat allemaal niet hebt?

Met je laptop aan de keukentafel? Zo houd je het gezond 

Niet iedereen heeft een aparte werkkamer. Of misschien houdt je partner die nu wel bezet. Grote kans dus dat je gewoon aan je keuken- of eettafel zit. Zo werk je op een gezonde manier:    

Zit rechtop en niet te laag 

Let op dat je niet te laag zit. Je onderarmen horen op tafel te liggen en je nek en schouders moeten ontspannen zijn. Zit rechtop tegen je rugleuning aan. Geen stoel die omhoog kan? Gebruik kussens om hoger en rechtop te zitten.

Zet je beeldscherm op ooghoogte

Zorg ervoor dat je scherm op ooghoogte staat. Ook die van je laptop. Dit kan met een laptopstandaard, maar een stapel boeken, tijdschriften of een doos werkt ook. Zo voorkom je dat je omlaag kijkt en last krijgt van je nek.    

Gebruik een los toetsenbord en losse muis

Het is het beste om met een los toetsenbord en losse muis te werken. Zo kan je laptop hoger staan en je geeft je polsen, nek en schouders meer rust. Schuif je toetsenbord zover mogelijk naar voren, zodat je onderarmen op tafel leunen. 

Ga naast je raam zitten

Licht is fijn. Zeker daglicht. Werk je in de buurt van een raam? Ga dan naast je raam zitten als dit kan. Zo heb je geen licht in je ogen schijnen en heb je zo min mogelijk last van lichtval op je scherm.

Wissel af en toe van werkplek 

Blijf niet de hele dag op dezelfde plek zitten. Wissel af, zeker als je niet helemaal goed aan tafel kan zitten. Ga eens een half uur op de bank zitten, of doe je werk staand. Geen bureau die je hoger kunt zetten? Met een beetje knutselen kan je toch staan. Zet bijvoorbeeld een kruk of stoeltje op tafel. Of die ene grote doos die nog ergens in huis staat.

Blijf bewegen  

Beweging is belangrijk. Dus loop rond terwijl je belt, haal regelmatig wat te drinken en sta ieder uur minstens vijf minuten op van je stoel. Nog beter: elk half uur even bewegen of strekken. En vergeet die wandeling in je pauze niet. Kan je niet weg? Springtouwen in de tuin of een dansfeest in huiskamer kan natuurlijk ook. Met of zonder kinderen.

Volg je normale werkdag 

Volg zoveel mogelijk je normale werkdag, als dit kan. Doe alsof je naar kantoor gaat en wandel een rondje voordat je begint. Neem tijd voor pauzes en probeer vooral op tijd te stoppen. Langer doorwerken is thuis heel makkelijk, maar rust en ontspanning zijn ook een belangrijk onderdeel van gezond werken.   

… maar wees niet te streng als dat niet lukt

Plotseling thuiswerken tijdens deze coronacrisis. Dat is soms lastig. Misschien heb je jonge kinderen die om aandacht vragen, pubers die lawaai maken, een partner die ook thuis werkt of juist extra veel weg is. Of je maakt je zorgen over de gezondheid van anderen. Loopt je werkdag niet zo lekker? Wees vooral niet te streng voor jezelf. Je doet wat je kunt.

Ga voor groen

Je werkplek kan ook zonder, maar een paar planten om je heen kan geen kwaad. Planten zorgen voor een schonere lucht en kunnen rust geven. Daarnaast maken ze de ruimte ook een stuk gezelliger. Reden genoeg om jezelf een paar groene planten kado te doen, toch?

Elke situatie is anders. Deze tekst is een algemene voorlichting en geen persoonlijk advies. Voor persoonlijk advies en rechtshulp kun je terecht bij onze deskundige juristen.