Stel je vraag over werk en inkomen

Wie is de baas op het spoor?

Als de treinen op tijd en in de juiste samenstelling rijden, vraagt niemand zich af wie de leiding heeft over het spoor. Denk maar aan je eigen werk. Als alles goed gaat, heb je geen baas nodig. Zo is het natuurlijk ook met het spoor. Maar het verloopt natuurlijk niet altijd soepel. Wie neemt dan de verantwoordelijkheid? Wie is dan de baas?

Weet je nog; die paar winterse dagen? De betrouwbaarheid van de NS zakte weg…

Wie herinnert zich nog een paar winterse dagen waar na een paar sneeuwbuien, het treinverkeer in Nederland nagenoeg stilviel? De betrouwbaarheid van de NS zakte volledig door het ijs. Voordat het treinverkeer weer op gang was, waren we uren zo niet dagen verder. Toen bovendien NS en ProRail elkaar de schuld gaven waarom het fout was gegaan, heeft ‘Den Haag’ ingegrepen. ProRail moet de baas worden op het spoor.

Prorail krijgt de leiding: wat betekent dit?

Begin maart was het zover. De knop ging om. Prorail was vanaf dat moment echt de baas. Zoiets gaat natuurlijk niet vanzelf. Daar is een paar jaar overheen gegaan. Wat betekent dit nu precies? Dit betekent dat ProRail bepaalt welke trein op welk moment mag rijden en welke niet. Dat wordt natuurlijk interessant als er ergens een stremming is. Niet zo vreemd, want ProRail heeft echt het totale overzicht op het spoor en ziet wat het gevolg is van een stremming in Amsterdam voor bijvoorbeeld Rotterdam. Het betekent niet dat NS zijn handen ervan aftrekt. Samen voelen ze zich verantwoordelijkheid om te zorgen dat iedere reiziger, ook na een storing, zo snel mogelijk op de plaats van bestemming komt.

Een grote verandering voor jou als betreffende NS-medewerker

Voor jou als medewerker kan dit natuurlijk een hele verandering zijn. Immers waar voorheen NS de belangrijkste was bij een storing, moet je het nu overlaten aan een ander. Eerst kreeg je een pluim wanneer je met je creativiteit het treinverkeer weer opgang kreeg. Nu krijg je een standje als je op eigen gelegenheid aan de gang gaat zonder ProRail z’n werk te laten doen. Dat valt natuurlijk niet mee om op je handen te gaan zitten. Er worden andere vaardigheden van je verwacht. Soms kun je die aanleren, maar soms ook niet en soms wil je dat ook niet. Bijvoorbeeld omdat je goed ‘brandjes kan blussen’ en het nu aan iemand anders moet overlaten. Een verbetering voor de BV Nederland kan in dit geval een verslechtering zijn voor jou. Het werk waar je ooit voor gekozen hebt verdwijnt en in het ergste geval is er helemaal geen plaats meer voor jou in de ‘herberg’ NS.
Weliswaar worden er dan afspraken gemaakt met ons om het leed te verzachten, maar dat maakt niet alles goed. En dan moet ook nog blijken of de BV Nederland van dit besluit beter is geworden? We zullen het zien. Een hard gelag dus als het jou betreft.

Hoe denkt jij over deze verandering?

Hoe ervaar jij deze verandering? Is het voor jou een verbetering of een verslechtering? Ik ben erg benieuwd naar je mening! Laat het mij weten door hieronder je reactie achter te laten

Evert Jan van de Mheen