Ik heb een vraag:

Waarom houden rijscholen zich niet aan de geldende CAO ?

Veel franchisenemers lappen wettelijke en sociale verantwoordelijkheden aan hun laars.

Reacties (11)
  • Expert CNV Vakmensen
    Voorgesteld antwoord
    Antwoord
    Dag Erik, tot op heden is er geen cao voor rijscholen. Werkgevers moeten zich uiteraard wel aan de wet houden. Waar loop jij tegenaan?
    • Voorgesteld antwoord
      Antwoord

      Er is wél een concept CAO voor rijinstructeurs: www.verkeerspro.nl/.../ Hoog tijd dat Werkgeversorganisaties hun verantwoording nemen en met het CNV gaan onderhandelen over een CAO. De mond vol over kwaliteit, maar kwaliteit financieel waarderen wil nog niet zo lukken helaas is mijn ervaring.

    • Voorgesteld antwoord
      Antwoord
      Ik werk voor de grootste rijopleiding van Nederland met een landelijke dekking.
      Ik heb een nul-uren contract (al 4 ,5 jaar) en de franchisenemer van die landelijke organisatie (mijn baas) heeft een BV.
      Er zijn veel meer punten, maar de volgende is wel de meest urgente.
      Ze (die landelijke rijmopleiding) adverteren op Internet dat de leerlingen overal kunnen worden opgehaald, maar die ophaal- en wegbrengtijd is wel de privetijd van de rijinstructeurs.
      Dat kan per maand oplopen naar meer dan 40 uren die NIET betaald worden.
    • Voorgesteld antwoord
      Antwoord

      Als antwoord op Erik K.:

      Van deze bond voor wielrijders (gok ik zo) heb ik vaker klachten gehoord. Zoals bijvoorbeeld een zgn. 'concurrentiebeding' waarbij rijinstructeurs bang gemaakt worden om vooral geen baan als rijinstructeur aan te nemen bij een andere verkeersschool of om een rijschool te beginnen binnen een straal van 50 km. Totaal niet rechtsgeldig, maar zo proberen ze het personeel aan zich te binden. Eerlijker is, om dit te doen met goede arbeidsvoorwaarden en een goed salaris, maar ja. Blijkbaar is voor dergelijke organisaties de kwaliteit van de rijopleiding niet zo belangrijk. Kwaliteit en ervaring moet je niet met angst aan je bedrijf/organisatie binden, maar moet je waarderen zou ik zo denken.

    • Voorgesteld antwoord
      Antwoord

      Als antwoord op Erik K.:

      Exxit( FF husselen met letters) and you know
    • Expert CNV Vakmensen
      Voorgesteld antwoord
      Antwoord

      Als antwoord op Erik K.:

      Ik reageer op het punt van het reizen naar een volgende leerling aangezien je die aangeeft als meest urgente punt. Het lijkt mij dat de tijd die je nodig hebt om vanaf de ene leerling naar de andere leerling te rijden werktijd is, omdat dat deze tijd door de werkgever is aangegeven. Ik kan mij wel voorstellen dat als je een les om 9.00 klaar is en de volgende leerling pas om 16.00 is, dat die tijd daartussen niet als werktijd aangemerkt kan worden.
    • Voorgesteld antwoord
      Antwoord

      Als antwoord op Judith ten Broeke:

      het is nu 2021. en de onbetaalde voorreis tijd is in deze corona periode aleen maar erger geworden. zelf ben ik 30 uur beschikbaar maar ik ma blij zijn dat ik de 22 uur per week haal dat is dan weer -2 want ik heb een contract van 24/
      een half uur voorrijden 2 uur lessen en weer een half uur terug. en met een netto loon van ca 10 euro. kan dat niet gecompenseerd worden.
      Tijd voor een CAO!
    • Voorgesteld antwoord
      Antwoord

      duidelijk dat het er niet is. maar het lijkt ook niet te komen met deze houding!
      1e hard werken voor weinig
      2e afhankelijk zijn van anderen die je agenda slecht plannen zodat je ONBETAALDE tussen uren hebt!!
      3e plus en min uren tegen elkaar wegstrepen als er slecht gepland word.
      Zeg in ben in loondienst niet een ZZP er die dat als normaal ervaart. en dan hebben we het nog niet eens over pensioen opbouw!|
      als je dus deze punten al in loondienst hebt. dan is de stap naar zzp niet erg groot.
      dus hoe werkt dit nu? Geen cao dus men wordt ZZp er en omdat iedereen toch zzp er is dan hebben we geen CAO nodig??????
      omgekeerde wereld dus!
      als er geen CAo is waarom dan lid zijn van een vakbond? Geen leden geen CAO? of komt er een CAO zodat er een reden is om bij een vakbond te komen????????????????????????????

    • Expert CNV Vakmensen
      Voorgesteld antwoord
      Antwoord

      Als antwoord op eelke:

      Beste Eelke,
      Om tot een cao te komen zal er vanuit zowel een werkgeversvereniging als vanuit een werkgeversvereniging onderhandelingen moeten worden gevoerd. Volgens mij is de organisatiegraad van beide verenigingen niet groot gezien het aantal rijscholen dat lid is van de vereniging rijschoolhouders of Bovag is en het aantal rijinstructeurs dat als zelfstandige rijdt is naar mijn weten best hoog. De wet en regelgeving omtrent dit dossier zal door het kabinet in samenspraak met uitvoerende instanties herzien moeten worden om instructeurs van een leefbaar inkomen te voorzien.
    • Voorgesteld antwoord
      Antwoord

      Als antwoord op anne stuiver:

      dus? hoe is dit te veranderen. er zijn genoeg instructeurs in loondienst (partime)
      voor zzp ers in de rijschool is zelfs een collectieve inkomsten verzekering ben vergeten hoe die heet. maar als zoiets wel in het leven geroepen kan worden moet het voor werknemers ook kunnen!
    • Expert CNV Vakmensen
      Voorgesteld antwoord
      Antwoord

      Als antwoord op eelke:

      Hoeveel mensen die in loondienst zijn binnen de rijschoolbranche hebben contact met een vakbond voor zover je weet?
Terug