Snel antwoord op al je vragen over werk en inkomen

Handscanners bij terminals zijn een bron van besmetting

Wanneer je als vrachtwagenchauffeur in een haven aankomt om te laden of te lossen, moet je eerst gecheckt worden op je identiteit en wat je vervoert. Dat gaat tegenwoordig met een handscanner. Heel snel en efficiënt, maar je loopt daarmee ook kans op besmetting met het coronavirus.

Eerst schoonmaken

Om de handscanner te gebruiken, moet je jouw linkerhand erin leggen. Het apparaat maakt dan een scan om te zien of je vingerafdruk en lijnen in je hand overeenkomen met die in de CargoCard. Dat is een soort digitale kaart met je identiteit en de informatie van het bedrijf waar je werkt. Je kunt je voorstellen dat er elke dag meerdere chauffeurs hun handen in de scanner leggen. Dat is natuurlijk heel onhygiënisch. Veel chauffeurs maken de handscanner dan eerst schoon.

Zorgen over de handscanner

Afgelopen weekend heeft CNV Vakmensen een enquête onder vrachtwagenchauffeurs uitgezet. Het werd duidelijk dat veel chauffeurs zich nu zorgen maken over de handscanner. Daarnaast is er ook een tekort aan sanitaire voorzieningen in de haventerminals. De handen van chauffeurs zijn dus minder schoon omdat er door heel Europa nu minder wc’s beschikbaar zijn om je handen te wassen.

Niet-noodzakelijke producten naar het buitenland

In de enquête kwam ook naar voren dat chauffeurs toch nog naar het buitenland moeten rijden om niet-noodzakelijke producten te bezorgen. Dit gaat natuurlijk ten koste van hun eigen gezondheid omdat het risico op besmetting dan groter is.

Privacygevoelige informatie

Er wordt veel van de vrachtwagenchauffeurs gevraagd. Zo moeten ze hun temperatuur laten opmeten en op een formulier invullen waar ze de afgelopen twee weken zijn geweest. Ze vragen zich af of dat niet te ver gaat.

Reactie Europe Container Terminals (ECT)

Europe Container Terminals (ECT), het overslagbedrijf voor de containers in de havens van Rotterdam, is zich bewust van het probleem. CNV Vakmensen riep ECT op om de handscanners strenger schoon te maken. Het bedrijf geeft aan dat ze wel wettelijk verplicht zijn om identificatiecontrole uit te voeren vanwege de veiligheid. Wanneer de handscanners helemaal niet meer worden gebruikt, kan er misbruik ontstaan. De handscanners worden nu wel schoongemaakt met een desinfecterend middel, maar de chauffeurs moeten de scanner zelf ook schoonmaken. Daarom heeft ECT op de Maasvlakte sinds maandag besloten om een van de twee handscanners uit te zetten.

Reactie Kramer en RWG

Er zijn andere terminals die de handscanners wel tijdelijk hebben afgeschaft. Hun alternatief: de inhoud van de containers fysiek controleren bij de poort. ECT zegt dat het bij hen niet mogelijk is, omdat het voor veel vertraging zorgt. Het bedrijf is bang dat chauffeurs tijdens het wachten dan uitstappen en met elkaar gaan praten. Daardoor kan ook besmetting ontstaan.

Wat kun je zelf doen?

Het RIVM geeft aan dat de kans op besmetting heel klein is met de aanraking van de metalen scanner, maar het is niet uitgesloten. Was regelmatig je handen. Maak oppervlakten die besmetting kunnen veroorzaken, schoon met een reinigingsmiddel. Dat kunnen dus kastjes zijn, of een mobiele telefoon.

Wat vind jij hiervan?

Ben je het ermee eens dat de handscanners tijdelijk moeten worden vervangen door fysieke controle? Maak jij je zorgen om besmetting? Plaats jouw reactie onder deze blog!