Snel antwoord op al je vragen over werk en inkomen

Helft vrachtwagenchauffeurs houdt zich niet aan rij- en rusttijden

Doordat de planning te strak is, rijden vrachtwagenchauffeurs langer door dan volgens de rij- en rusttijdenwet mag. Daardoor krijgen zij niet genoeg rust. Dat komt uit een enquête onder ongeveer 1.800 vrachtwagenchauffeurs, in samenwerking met tv-programma De Monitor. In deze blog delen we de uitslag van de enquête en 7 mogelijk oplossingen.

TV-uitzending van De Monitor

> Bekijk hier de uitzending van De Monitor

Strakke planning en veeleisende klanten 

In de enquête noemen de vrachtwagenchauffeurs meerdere redenen waarom ze zich niet aan de rij- en rusttijden kunnen houden. Bijna de helft (45%) van de chauffeurs geven aan dat het door de strakke planning komt. Ook hebben veel chauffeurs (34%) te maken met klanten die veel van hen vragen: ze moeten voor die klanten met tijdblokken werken, maar de chauffeurs moeten vaak wel voor niets lang wachten. En dan zijn er natuurlijk altijd nog situaties die je van tevoren niet goed kunt inschatten, zoals files (31%). Die tijdsdruk zorgt voor ongezonde en soms ook gevaarlijke situaties.

Een reactie van een chauffeur uit de enquête:

“Klanten bepalen hoe lang ik als chauffeur ergens sta te laden of te lossen. Waardoor het weer stressen wordt om nog op tijd te komen bij de volgende klant.”

Volle parkeerplaatsen

Een ander groot probleem voor chauffeurs is dat er vaak geen goede parkeerplaatsen zijn. Die zijn vaak helemaal vol. In de enquête geeft 73% van de chauffeurs aan dat ze door het tekort aan parkeerplaatsen in de knoei komen met hun rij- en rusttijden. Heb jij daar ook last van? Laat het weten in een reactie onder deze blog!

Een reactie van een chauffeur uit de enquête:

“Er zijn veel te weinig parkeerplaatsen voor vrachtwagens, waardoor je wel moet zorgen dat je voor 17.00 uur klaar bent en in veel delen van het land zelfs nog eerder. Lukt je dat niet, dan kun je soms kilometers doorrijden en zoeken naar een plekje.” 

Transport is te goedkoop

Het transport is in Nederland veel te goedkoop en er is grote concurrentie tussen transportbedrijven. Dat zorgt ervoor dat de planning te strak wordt en chauffeurs krijgen het daardoor moeilijk. Iedereen in het verkeer krijgt daar uiteindelijk last van, want het wordt minder veilig. De vraag is: hoeveel mag een goede werksituatie voor chauffeurs en veiligheid in het verkeer ons kosten?

Het probleem ligt ook bij de chauffeurs zelf. Ze houden van hun wagen en van hun werk en zijn trouw aan hun baas. Ze zouden eens wat meer voor zichzelf en voor elkaar op moeten komen. En uit protest allemaal hun wagen eens een dag aan de kant kunnen zetten. Maar dat doen ze niet, want daar zijn ze veel te aardig voor. En dat weten de werkgevers ook. Zo verandert er niets.

Coronacrisis maakt het erger

In de enquête geven de chauffeurs aan dat er door de coronacrisis op dit moment te weinig eet- en drinkmogelijkheden (83%), toiletten (78%) en douches (68%) zijn. Ongeveer de helft van de chauffeurs in de enquête dat ze bij hun opdrachtgevers en klanten niet naar de wc kunnen of koffie kunnen krijgen. En als ze onderweg zijn, kunnen ze nergens bij een wegrestaurant naar binnen voor eten en een praatje met collega’s. In plaats daarvan moeten ze in hun eentje in hun cabine een afhaalmaaltijd opeten.

CNV heeft hier actie voor gevoerd, maar onze minister van Infrastructuur en Waterstaat doet niets voor de chauffeurs.

Een reactie van een chauffeur uit de enquête:

“Je kunt nergens meer goed eten onderweg. Normaal houden we ons wel aan de rij- en rusttijden, maar nu niet. We rijden gewoon door naar huis, dan kunnen we tenminste goed eten en douchen.”

Zeven mogelijke oplossingen

CNV Vakmensen ziet zeven mogelijke oplossingen om de situatie te verbeteren:

1.   Meer controles en boetes door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT)

2.   Een cursus ‘sociaal plannen’ voor transportbedrijven, zodat er beter rekening wordt gehouden met de chauffeurs. CNV Vakmensen wil deze cursus verzorgen.

3.   Een assertiviteitstraining voor chauffeurs, zodat ze beter voor zichzelf opkomen. CNV Vakmensen gaat die organiseren voor CNV-leden.

4.   Een landelijk geregelde ‘tijdblok-toeslag’ die opdrachtgevers aan transportbedrijven moeten betalen, als ze in hun contract tijdblokken willen opnemen waar transportbedrijven (en dus de chauffeurs) zich aan moeten houden.

5.   Meer en betere parkeervoorzieningen, waar chauffeurs kunnen rusten, douchen en slapen.

6.   Toegang tot wegrestaurants. Chauffeurs die de hele dag onderweg zijn, moeten op een goede manier kunnen eten en ontspannen. Hotelgasten kunnen bij een hotelrestaurant terecht, dus dan zou dat voor chauffeurs ook moeten kunnen. Daarvoor zouden ze hun chauffeurskaart of rijbewijs kunnen laten zien.

7.   Meer aandacht voor de arbeidsomstandigheden in vrachtwagencabines, zodat chauffeurs beter kunnen uitrusten. Bijvoorbeeld een wettelijk verplichte standairco, waarmee de chauffeur de cabinetemperatuur kan regelen. CNV Vakmensen vraagt hier al jaren om en heeft dit ook op agenda gezet voor de lopende cao-onderhandelingen.

Heb jij hier ook last van? Deel het met ons!

Reageer onder deze blog. We reageren zo snel mogelijk.