Snel antwoord op al je vragen over werk en inkomen

HELP! Er is een tekort aan chauffeurs!

Dat er een tekort aan chauffeurs is wisten we wel. Twee jaar geleden was het nog een probleem om een werkgarantie van een jaar te krijgen voor nieuw op te leiden chauffeurs. Nu wordt iedereen aangenomen die een rijbewijs heeft, zelfs deze vakbondsbestuurder (maar daarover later meer).

Wij van het CNV houden wel van een beetje creativiteit. Maar de actie van AH en Simon Loos is illegaal en dat mag dan dus weer niet. Ook deze bedrijven moeten zich aan de wet houden en zullen dus iets anders moeten verzinnen.

De hele tekst lezen? Klik dan onderaan op de bijlage.

Op het beroepsgoederenvervoer is de Wet Wegvervoer Goederen van toepassing. Daarin staat dat je in dienst moet zijn van een transportbedrijf om goederen te mogen vervoeren. De chauffeur moet een verklaring van dienstbetrekking hebben.

Via een door de minister van Infrastructuur en Waterstaat aangewezen uitzendbureau mag een bedrijf ook uitzendkrachten inzetten. Daarvoor is een verklaring van ter beschikkingstelling nodig.

Je mag bij een tijdelijk tekort aan chauffeurs wel een chauffeur lenen van een collega transportbedrijf. Dat noemen we collegiale inleen. Daarvoor gelden wel een paar voorwaarden:

  • de chauffeur moet in dienst zijn van een onderneming met een geldige vergunning
  • de chauffeur moet een verklaring van dienstbetrekking kunnen tonen
  • er mag geen winst gemaakt worden op het uitlenen van chauffeur
  • de uitleen mag alleen voor een bepaalde tijd plaatsvinden
  • beide ondernemingen dienen een verklaring te ondertekenen die gezamenlijk is opgesteld

Zowel de verklaring van dienstbetrekking als die van ter beschikkingstelling worden afgegeven door KIWA register.

Heb jij ook een voorbeeld van creatieve opdrachtgevers/transportbedrijven die chauffeurs zoeken/inschakelen? Meld dat hier op Je Achterban.
Je mag natuurlijk ook reageren op ingezonden verhalen.

AH Chauffeurs gezocht-1 (002).pdf
  • Creatief plannen is ook deels een oplossing voor het tekort aan chauffeurs of beter gezegd zoveel mogelijk winst binnen halen over de rug van de chauffeur.

  • Mag niet ok, als ik het goed heb doet defensie precies hetzelfde, defensie is ook een samenwerking aangegaan met wat transportbedrijven om daar waar nodig personeel/chauffeurs uit te wisselen.

    Chauffeurs bij defensie krijgen geen cao en doen normaliter alleen eigen vervoer.

    Dus AH en SL hebben het misschien wel afgekeken van de overheid.

    Grappig niet

  • Stefan je hebt gelijk. Volgens mij is dat een overeenkomst met DSV. Toch maar even navragen bij de minister hoe dat ook alweer zit.

  • Het zou de werkgevers te prijzen zijn als zij de CAO openbreken met een loonbod waar wij u tegen zouden zeggen. Misschien trekt dat nog wat mensen aan die overwegen om chauffeur te worden.

  • 8% verhoging per jaar moet de inzet zijn bij onderhandelingen. Net als het toevoegen van de schalen 7 tm 10. Met elk 4% verschil ertussen. Dan kunnen mensen langer doorgroeien in loon. In de zorg en bij de overheid is dat normaal. Die kunnen soms wel 15 jaar in loon blijven stijgen.

  • En over die uitwisseling. Dat mag nog steeds zolang er geen winst word behaald. De overheid doet nu een uitwisseling met Jan de Rijk. Vorig jaar zijn chauffeurs van jdr bij defensie geweest. Dit jaar gaan medewerkers van defensie aan de slag bij Jan de Rijk. Mocht er oorlog uitbreken kunnen dan sneller chauffeurs naar defensie en als het straks weer rustiger word kan het andersom ook.