Snel antwoord op al je vragen over werk en inkomen

Is jouw functie anders dan 15 jaar geleden?

De kerntaken en werkprocessen van logistiek medewerker, chauffeur goederenvervoer en planner zijn de afgelopen jaren grotendeels hetzelfde gebleven. Toch zijn er veranderingen. Het Sectorinstituut heeft mede in opdracht van het CNV de veranderingen in de functies onderzocht.

De kerntaken en werkprocessen van logistiek medewerker, chauffeur goederenvervoer en planner zijn de afgelopen jaren grotendeels hetzelfde gebleven. Door technologische ontwikkelingen zijn er wel veranderingen ontstaan. Bovendien spelen toenemende klanteisen en regelgeving ook een grote rol. 

Dat betekent bijvoorbeeld voor chauffeurs dat ze minder vrijheid hebben dan voorheen. Bij planning en logistiek ontstaan er nieuwe beroepen, zoals tactische transportplanners en procesoperators die de robotisering in het warehouse begeleiden. Het onderzoek naar de wijziging van de functies in jouw sector zijn onderzocht. Via deze link kun je het onderzoeksrapport nalezen. Ook kun je hier drie nieuwe functieprofielen downloaden die laten zien wat de logistiek medewerker, chauffeur goederenvervoer en planner tegenwoordig inhoud. Jouw werkgever en ondernemingsraad kunnen deze gebruiken voor onder andere de functieproffielen en vacatureteksten. Voor de collega's die al gelange tijd dit schitterende vak uitoefenen is het mooi om te zien hoe de functie is gewijzigd. 

Eén van de vele stappen


De afronding van dit onderzoek en bijgewerkte functieprofielen is één van de stappen naar een beter zichts op alle verschillende functies in jouw sector. Als CNV willen we het inzichtelijker maken welke functies er allemaal zijn in de Transport en Logistiek en in hoeverre deze qua werkzaamheden van elkaar verschillen.

  • Tjitze

    De link om het onderzoeksraport door te lezen werkt niet

  • ik heb het gezien en doorgegeven, kan het zelf niet herstellen.

    www.stlwerkt.nl/.../herziene-beroepscompetentieprofielen

    via deze link moet het wel lukken.

  • Het werk van de chauffeur is wel degelijk veranderd,er worden steeds meer eisen gesteld.

    Ik ben nog begonnen in de tijd van het werkboekje,(zal voor velen een vreemd ding zijn)

    Daarna kwam de tachograaf met papieren schijven ,nu is het allemaal digitaal en boordcomputer.

    Er wordt niets over uitgelegd of een kleine cursus gegeven hoe het allemaal werkt,daar moet je zelf maar achter zien te komen.

    De werkdruk ligt totaal anders dan 15 jaar geleden,veel gaat op tijdafspraak ,en als je dan door wat voor reden dan ook te laat bent is je afspraak voorbij en kun je niet geholpen worden en moet je wachten tot er een gaatje komt of je kan helemaal niet meer lossen.

    De hele dag kun je gevolgd worden door track en trace.

    er wordt verwacht dat je buiten het Nederlands nog 3 vreemde talen kent,op veel bedrijven is alles in het Engels ,ik heb al die talen nooit geleerd op school ,zit vanaf mijn 18e op de vrachtwagen.

    Als je vroeger in het buitenland kwam ging het met gebaren en een beetje vreemde taal wal je gedurende de tijd geleerd had onderweg.

    En zo kun je nog wel even doorgaan

    Al met al is het wel veranderd in de bedrijfstak