Snel antwoord op al je vragen over werk en inkomen

Raad jij jouw vrienden en familie aan vrachtwagenchauffeur te worden?

Jij bent vrachtwagenchauffeur. Kun jij je het moment nog herinneren dat hiervoor koos? Wat maakte het toen voor jou aantrekkelijk? En geldt dat nog steeds?

Het lijkt er in ieder geval niet op. Nieuwe vrachtwagenchauffeurs zijn niet aan te slepen. Typ je het woord 'Vrachtwagenchauffeur' in op Google, dan krijg je een pagina vol met vacatures.

Wat zou jouw vak mooier maken?

Er moeten meer vrachtwagenchauffeurs bij komen. Als het tekort blijft groeien, wie brengt dan bijvoorbeeld levensmiddelen naar de supermarkten? Stel je voor, een lege supermarkt, omdat er geen vrachtwagenchaffeur was die de voorraad kon aanvullen.

Goed, het probleem is duidelijk, maar hoe kan dit? En hoe lossen we het op? Wat moet er veranderen om ervoor te zorgen dat jij tegen iedereen in je omgeving kunt zeggen: "Ik ben vrachtwagenchauffeur, het mooiste beroep dat er is, dat moet je ook worden!"

Ook werkgeversorganisatie TLN is op zoek naar dit antwoord, dus laat je horen! Reageer op de poll (helemaal naar beneden scrollen als je dit op je telefoon opent) en laat een reactie achter onder deze blog.

  • Betere beloning en betalingsachterstand wegwerken

    Over leg over werktijden

  • Loon naar werken, hiermee bedoel ik ook dat ze ons zuur verdiende geld niet weer van ons af stelen zoals nu wel gebeurt met de 30% van de overuren bij de eerste 40 uur in een week van “tijd voor tijd”!!

  • Meer parkeerplaatsen met gratis toiletten en douches. Nu is het vechten om een gratis plekje. Op betaalde parkeer plaatsen moest ik laatst nog bij betalen omdat ik te weinig had gegeten. Dit is dus schandalig, dat ik vrijwillig moet meewerken aan mijn eigen obesitas. De meeste chauffeurs hebben dan ook een te hoog BMI gehalte. De betaalde plaatsen ook via de mout of tol kasten laten lopen en niet via de onkosten vergoeding van de chauffeur. Dan wel overal een gelijke prijs. Als een medewerker ergens moet overnachten is hij van alle gemakken voorzien. Waarom onze cabines niet. Dat mag van mij best wel eens wettelijk worden vast gelegd. Er mag ook een sanitaire voorziening op de vrachtwagen komen. Dan hoeven wij niet de parkeerplaatsen onder te zeiken of bij het tandenpoetsen op de parkeerplaatsen te spugen.  

  • Op de vraag of ik mijn vrienden of familie aanraadt om vrachtwagenchauffeur te worden kan ik kort zijn, mijn advies is NEE,!,!

    Of je moet ervan houden om zonder enige vorm van regelmaat te willen werken,vandaag begin je om 3 of 4 of 5 uur s’nachts en ben je een uur of 10 - 12 of meer later klaar,en de andere dag is het totaal anders.

    Werken in weekenden,zondag vertrekken hoort er allemaal bij,dikke mist sneeuwval gladheid,er wordt van je verwacht dat je er door gaat.

    Om een fatsoenlijk salaris te verdienen,moet je een fiks aantal overuren maken.

    Je wordt de hele dag gevolgd door track en trace, en bent altijd berijkbaar.

    Als je hiervan houdt moet je het vooral doen,maar er zijn leukere banen.

  • nee ik zou het niet aanbevelen, je krijgt steeds meer op je bord en je krijgt er steeds minder voor terug.

    de verantwoording word op jou afgeschoven ook als je er totaal niets aan kan doen zoals een ongeval krijgen en dan word er als 1e gezegd jij bent professional dus jij had dat moeten zien, ze vergeten dat een chauffeur ook een mens is en een mens kan nu eenmaal een fout maken hoe erg dan ook.

    en als je niet meer kan doen wat je opgedragen word door ziekte of ongeluk of gebrek word je eruit gegooid als of je een stuk vuil bent, dat komt ook voor in andere beroepen maar het is extreem in het transport.

  • Goh,daar overvallen jullie me wel mee zeg met deze vraag?

    Net nu de CAO weer op z'n transports wordt toegepast/uitgelegd door de broeders van TLN en consorten. Misschien eens bij de basis beginnen?

  • -Staffelpauzes afschaffen, specifiek in de cao benoemen dat alle wachttijd altijd betaald hoort te worden! Ja het is echt nodig komt nog steeds voor!

    -Overuren beginnen vanaf 8 uur per dag, niet pas bij 40 uur per week. Overuren progressiefstel omhoog per dag! boven de 8 uur 135% boven de 10 uur 150% boven de 12 uur 175% boven de 13 uur 200%.

    -Vakantiegeld 8% over al jouw verdiende bruto salaris, alle toeslagen zaterdag, zondag, overwerk alles.

    -Aantal vakantie naar 38 dagen per jaar, en extra naarmate je meer uren werkt. Werkt iemand gemiddeld 60 uur in de week dan heeft hij meer vakantie nodig om te herstellen dan krijg je 57 vakantiedagen.

    -2, 3 of 4 daagse werkweek,

    -Afspraak dat elk jaar Code 95 wordt vergoed!

    -Alle uren dat je aanwezig bent voor code 95 betaald krijgen x brutouurloon, ook voor uitzendkrachten! niet die onzin dat we op zaterdag cursus moeten volgen en dan niet betaald krijgen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    -Afspraak dat werkgever minimaal 1 keer per jaar code 95 betaald, want nu werk je 2 jaar bij werkgever A, deze stelt jouw code 95 cursus steeds uit omdat deze nog wel even geldig is. Je gaat naar werkgever B en je bent niet interresant omdat je code 95 bijna afloopt en hem dan nog 35 uur cursus gaat kosten.

    -Langere salaris schalen van D0 tm D15.

    -Extra vergoeding per uur van 3 euro bruto per uur per dag als je meer dan een uur per dag met LZV rijdt.

    -Als charter in de supermarkt winkel distributie verdien je maximaal D6, maar je vrachtwagen staat op dezelfde parkeerplaats als het eigen personeel van de supermarkt, je hebt dezelfde opleggers, dezelfde ritten die je moet rijden, dezelfde planning waar je moet melden, dezelfde docks, ritten dag.  oftewel je doet 100% precies hetzelfde werk als de chauffeurs van de supermarkt zelf. Alleen omdat op jouw vrachtwagen met kleine letters de naam van de charter staat mogen ze jou tln cao loon betalen inplaats van hun eigen cao dat 3 euro hoger ligt per uur met extra vergoedingen er nog bij.

    Waarom hebben wij geen recht op ploegentoeslag en hun wel? Ik heb elke dag ook een andere starttijd dat kan tussen 03:00 en 10:00 liggen.

    -Bij andere beroepen is het normaal dat je ook nog een prive en sociaal leven hebt in de transport niet. minder dan 5 dagen per week werken is nog vaak niet nodig ook al werk je in die 5 dagen soms wel 65 uur.

    -Uitzendkrachten moeten ook recht krijgen op vergoeding van bestuurderskaart, jullie zeggen dan daar hebben ze al recht op, nou 99% krijgt het niet, het is dus nodig om het nog HEEL DUIDELIJK EXTRA MET HOOFDLETTERS in jip en janneke taal in de cao te zetten.

    -Het blijft gewoon ook dat consumenten niet willen betalen voor transportkosten, gratis verzenden overal! Niemand wil betalen voor transport, het is ze niks waard. Misschien verplichten dat verzendkosten overal voortaan apart vermeld moet staan om bewustzijn te creëren?

  • En als je dan per ongeluk ook nog eens een paar km te hard rijd omdat je even niet op de snelheid let en je wordt bekeurd,kun je dat ook nog betalen

  • Laat die bazen eerst. Maar eens een normaal salaris betalen als je een foutje maakt pakken ze gelijk alles van je af als een chirurg die 10 keer zoveel verdiend een foutje maakt kost hem dat niets wie een beetje verstand heeft gaat niet meer in het transport werken!!!!

  • NEE!

    Ik ben zelf gestopt met de opleiding.

    Het is heel erg onaantrekkelijk,

    - Max snelheid 80-90 km/h overal in Europa en begrenst op max 90 km/h

    - Kilometerheffing in meeste landen in Europa en op schema in Nederland voor 2023 (via OBU)

    - Digitale tachograaf die alles registreert

    - Max 9 uur rijtijden wet

    - Teveel concurrentie uit Oost-Europa

    - Reputatie van vrachtwagenchaufeurs is verslecht

    - Code 95 bijscholing elke 5 jaar

    - Europese trucks en trailers naar mijn mening zijn (bijna allemaal lelijk)

    Het is veel beter geregeld in de VS/Canada waar vrachtwagenchauffeur maximaal 11 uur mogen rijden, geen rare dingen als kilometerheffing met OBU, maximumsnelheid gemiddeld 65-75 mph (105-121 km/h) in de meeste staten voor personenauto's zowel voor vrachtwagens en in Canada 100-120 km/h.

    kortgezegd....... wees geen vrachtwagenchauffeur!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!