Snel antwoord op al je vragen over werk en inkomen

Standaard een standairco!

Voor vrachtwagenchauffeurs is het zes maanden per jaar hittegolf! CNV-bestuurder Tjitze van Rijssel en vrachtwagenchauffeur Aschwin Cannoo leggen op Radio 1 uit waarom hitte in de cabine zo'n enorm probleem is.

Luister naar Spraakmakers

Slechte slaap in snikhete cabine

Overnachten in een snikhete cabine en de volgende ochtend moe de weg weer op? Je bent niet de enige. Veel chauffeurs slapen slecht bij erge hitte en zitten daardoor niet uitgerust achter het stuur.  

Gebroken nachten en minder concentratie

Uitrusten en slapen in de hete cabine. In onze enquête vragen we jou hoe jij daarover denkt. In de eerste reacties laten veel chauffeurs weten dat ze geen standairco hebben en weleens in een te hete cabine moeten slapen. Dit is wat zij zeggen:

‘Het duurt lang voordat je in slaap valt en midden in de nacht word je wakker. Dan ben je niet uitgerust.’

‘Slapen doe je bijna niet omdat je wegdrijft in bed van je eigen zweet. De volgende dag word je gebroken wakker en dat zorgt voor minder concentratie op de weg.’ 

‘Het is eigenlijk niet te doen. Het sloopt je en dat merk je de rest van de week. Je bent minder oplettend.’

‘Laatst was het 44,8 graden in de cabine. Ik stond niet in de zon. Je slaap slecht en verliest veel water.’

‘Je staat vaak 10 uur of langer stil, maar doet geen oog dicht. Na het douchen stap je in een snikhete cabine waar je weer uit zweet. In de ochtend voel je je nog moe door te weinig slaap. Daardoor willen je ogen nog weleens dichtzakken onder het rijden. Terwijl je door moet. Je reageert ook minder vlug. Dat vind ik erg gevaarlijk.’  

‘Overdag zit ik te knikkebollen achter het stuur.’ 

'Je slaapt niet goed. Alle ramen staan open, dus alle geluiden uit de omgeving zijn duidelijk aanwezig.’

‘Je wordt om het uur wakker. Of je ligt met een nat, bezweet kussen onder je hoofd. Daar lijden je oplettendheid en helderheid onder. Meer kans op fouten dus, om nog maar niet over ongevallen te spreken.’

Standairco voor iedereen 

Vrachtwagens zouden altijd een standairco ingebouwd moeten hebben. Dat is een van onze voorstellen in de onderhandelingen voor de nieuwe cao Beroepsgoederenvervoer. Met een standairco blijft je cabine koel als de motor niet draait. Zo slaap je beter en ga je uitgerust de weg op.

Wat vind jij daarvan? Dit zijn de eerste reacties op de stellingen uit de enquête.

  • 94% vindt dat alle nieuwe vrachtwagens standaard een standairco moeten hebben
  • 77% vindt dat vrachtwagens zonder standairco er alsnog een moeten krijgen. De baas moet daarvoor zorgen.
  • 83% vindt dat het in Europa verboden moet worden om in een vrachtwagen zonder standairco te slapen.

Geef ook jouw mening 

Wat zijn jouw ervaringen met de hitte in je cabine? En hoe denk jij over de standairco? Doe mee met de enquête en maak kans op een standairco*.

Geef je mening over uitrusten in de hete cabine →

*Deze actie geldt voor leden van CNV Vakmensen. Als je nu lid wordt, maak je hier meteen ook kans op. Ben je geen lid of wil je geen lid worden? Geen probleem, je kunt natuurlijk wel gewoon de enquête invullen! 

  • Ten eerste een compliment aan het CNV; ik vindt dat jullie prima bezig zijn deze voorstellen!

    Ik mis er trouwens één en dat is standaard een koelkast in elke vrachtauto! Bij ons is dat niet het geval (Peter Appel).

    Eigenlijk te gek voor woorden dat er tegenwoordig nog nieuwe trucks worden afgeleverd zonder koelkast, vleeswaren tussen het brood bederven en kaas wordt smeerkaas om maar een paar voorbeelden te noemen. Ik weet niet wat een nieuwe truck kost maar is een paar honderd euro extra dan te veel, de chauffeur heeft er de levensduur van de auto plezier van en het is trouwens geen overbodige luxe.

  • Beste Bert,

    Dank voor je compliment dat we goed bezig zijn met deze voorstellen. Het overgrote deel van de voorstellen is afkomstig van echte werknemers (waaronder veel chauffeurs) uit de transportsector. Wij van de vakbond CNV hoeven alleen maar te luisteren en op te schrijven wat we horen.

    Als er een standairco in elke auto komt kan het eigenlijk geen probleem zijn om er ook een koelkast in te zetten. Je gaat toch al koelen. En gelet op de lage bedragen van je verblijfkostenvergoeding is eten kopen in een wegrestaurant steeds moeilijker, dan is een koelkast waarin je eigen eten mee kan nemen een aardige optie.

    Een beetje werkgever die graag personeel wil hebben en houden zorgt er uit zichzelf al voor dat dit soort zaken geregeld worden. Een prima manier om je te onderscheiden van al die andere transportbedrijven. Misschien is dit iets om te bespreken met de OR van Peter Appel?