Snel antwoord op al je vragen over werk en inkomen

We herschreven de huidige cao met moderne veranderingen

CNV vindt dat de huidige cao voor werknemers in het beroepsgoederenvervoer nodig moet veranderen. Daarom heeft CNV de oude ‘retro-cao’ herschreven en biedt het als voorbeeld aan bij de werkgeversdelegaties TLN en VVT. Het is een voorbereiding op de onderhandelingen die later dit jaar beginnen. Lees hier de 'moderne' cao.

We staan stil

De huidige cao is vanwege de coronacrisis met een jaar verlengd, maar daarmee staan we wel stil in verbetering van de cao. Daarom vragen we de werkgevers aan om met ons mee te gaan in die modernisering. Daarmee doen we recht aan al die mensen die in een cruciale sector werken én maken we het beroep ook aantrekkelijk voor nieuwe instromers in de sector, waaronder ook vrouwen.

Betere balans tussen werk en privé

De CNV-versie van de cao heeft veranderingen die werknemers helpen om een betere balans te krijgen tussen werk en privé. Dat is echt nodig omdat werknemers die nieuw in de sector beginnen, echt niet dag en nacht op oproepbasis beschikbaar willen zijn. 

Cao-onderhandelingen

Andere onderwerpen die CNV Vakmensen tijdens het cao-traject met de werkgevers wil bespreken zijn:

·        een beter salaris;

·        duurzame inzetbaarheid, zodat werknemers later gezond met pensioen kunnen

·        mogelijkheden om eerder te kunnen stoppen met werken

 

Download de herschreven cao hieronder. Laat ons weten in een bericht onder deze blog wat je ervan vindt!

moderne-CAO_BGV-metbrief.pdf
  • Jammer dat CNV nog steeds denkt aan 40 uur per week ipv 8 uur per dag  ook die diefstalregeling van de pauzestaffel blijft in de versie van CNV gehandhaafd, triest

  • Dag Ger,

    Iedere keer proberen we het weer op een iets andere manier om verbeteringen in de cao te realiseren. Vorig jaar hadden we iets van 65 punten ingebracht bij de cao onderhandelingen. Toen zagen we dat de werkgevers het noodzakelijk vonden om met 30 verslechteringen te komen om, in hun gedachten , een beetje tegengas te kunnen geven. Een typisch geval van "oude politiek" maar voor werkgevers nog steeds realiteit.

    Wij begrijpen ook wel dat je niet alles in een keer kan regelen. Dit keer hebben we er voor gekozen om nu eens een moderniseringsslag te maken, in de hoop dat de cao daarmee ook wat aantrekkelijker wordt voor nieuwe doelgroepen, zoals jongeren en vrouwen.

    En uiteraard ook om er voor te zorgen dat je nu ook gewoon vaste dagen met je werkgever kan afspreken wanneer je werkt, waardoor je niet meer 6 dagen per week 24 uur per dag beschikbaar hoeft te zijn.

    Bij werkgevers duurt het wat langer voordat ze begrijpen dat je met je tijd mee moet gaan. 8 uur per dag kunnen ze nog niet bevatten. De pauzestaffel is geen diefstalregeling als je gewoon je pauzes houd.

    Het is toch iedere keer weer een kwestie van keuzes maken en prioriteiten stellen. Samen met onze kaderleden maken we die afweging en worden de speerpunten benoemd.

  • Beste Tjitze

    De staffel is zowat de enige regel in de Cao die de werkgever graag en zonder discussie naleeft.

    Gewoon je pauze houden zodat je werk niet afkomt of je niet meer thuis kunt komen binnen je uren. Het klink zo gemakkelijk uit jou mond maar vele collega's zitten er mee, gelukkig heb ik er geen last van, ik krijg net als jij mijn uren die ik werk gewoon betaald, ook als ik geen pauze kan maken, maar dat wil niet zeggen dat ik maar mijn mond hou of blijf roepen dat je gewoon je pauze moet pakken dat werkt namelijk voor velen niet. Het is een gedrocht in de cao waar nooit mee ingestemd had mogen worden  we hebben toch een rijtijdenwet.

    Een modernisering van de cao om het aantrekkelijker te maken voor jongeren?ik zou beginnen met betere (jeugd)lonen en daar heb je hem weer 8 uur per dag in plaats van 40 uur per week of zelfs zo als de werkgever zo graag wil 160 uur per 4 weken zodat ze in slappe tijden je nog eerder onbetaald naar huis kunnen sturen.

    Tjitze volgens mij zijn de vakbonden al een tijdje de weg kwijt en dat blijkt ook wel uit het leden aantal en het animo van jongeren om zich te organiseren, er wordt niet meer nagedacht over de praktijk.

  • Helemaal mee eens, de staffel pauze is gewoon diefstal, ik weet niet van te voren of ik boven de 13,5 uur uit ga komen, als ik 15 uur gewerkt heb gaat er 2uur vanaf, gewoon max 1 uur pauze per dag, staffel is bedoeld voor de internationale chauffeurs, die redden het wel met de staffel.

    Ander probleem is het adr, zorg dat in het cao word opgenomen dat als je adr hebt, je in een hogere loonschaal komt, ik heb wel mijn adr, maar ik zit in de zelfde loonschaal als mijn collega zonder adr, het kost mij 3 zaterdagen, plus een hoger risico om aangehouden te worden

  • Ook wij krijgen gewoon de uren betaald die wij werken en hoeven ons niet druk te maken om de staffel, feit is wel dat als een baas het wel doet en je het niet naleeft je een dief van jezelf bent en de baas spekt!! Zet de auto aan de kant, laat de planning in het honderd lopen en de bazen zullen vanzelf terug willen naar wat wij als chauffeurs willen. Ook hierin moeten we een collectieve houding aannemen net als voor een goede nieuwe CAO. De ketting is zo sterk als de zwakste schakel, SAMEN STERK ben je alleen met elkaar. Dat we hiervoor eerst moeten investeren zullen we ook met elkaar moeten doen, erg jammer dat de meeste “collega’s” meer hebben met witte sturen en andere poespas!!