Snel antwoord op al je vragen over werk en inkomen

Werkgevers transport laten ultimatum verlopen

De werkgevers in de transport hebben niet gereageerd op het ultimatum van het CNV. Er komt nu geen cao met een redelijke loonsverhoging, verbetering van arbeidsomstandigheden en een regeling om eerder te kunnen stoppen met werken voor de 150.000 werknemers in de sector. Tijd om in actie te komen.

Natuurlijk wil jij ook een goede cao… Dan moet je er wel wat voor doen!

Blijf op de hoogte van alle acties die we kunnen houden. Denk en help mee of doe gewoon mee aan acties die door je collega’s worden gehouden? Wil je dat?

Meld je dan aan voor de WhatsApp groep Actie CNV Vervoer. CNV Vakmensen gebruikt de app om je op de hoogte te houden van acties die worden gehouden, zodat je daar aan deel kan nemen. Ook je collega’s mogen meedoen, deel de WhatsApp groep ook met hen! De eerste WhatsApp groep liep al snel vol, vandaar hierbij nog een paar linkjes, Is er een vol, pak dan de volgende! Makkelijkste is om dit bericht op je telefoon te openen dan werkt de link meteen in WhatsApp, je kun de linkje ook mailen aan jezelf.

WhatsApp groep 2: https://chat.whatsapp.com/KJrlz8jHmCTFRtIPhYJigb

WhatsApp groep 3: https://chat.whatsapp.com/DxdP4ZQzt6pLH8sq69z1FT

WhatsApp groep 4: https://chat.whatsapp.com/GyIJM3FZUNDEdm3pwAA5lZ

Reageren op berichten in de groepen kan hier op Je Achterban of persoonlijk aan Linda of ondergetekende.

Geweldig dat de belangstelling zo groot is!

Wat zijn de eisen waar we voor gaan?

  • Eerder stoppen met werken mogelijk maken vanaf 1 juli 2021. Werknemers met zware beroepen moeten de mogelijkheid hebben om 3 jaar voor de AOW-gerechtige leeftijd te kunnen stoppen met werken.
  • De lonen en alle bruto toeslagen worden per 1 januari 2021 verhoogd met 3,5%;
  • De loondiscount van 0,75% voor oud KNV bedrijven komt per 1-1-2021 te vervallen;
  • Tijd voor tijdregeling. Zowel de verplichte als de vrijwillige tijdvoortijdregeling wordt afgeschaft. Per bedrijf kan met vakbonden een tijd voor tijdafspraak gemaakt worden.
  • Persoonlijk Keuze Budget (PKB) afschaffen, maar als bedrijven dit wensen te behouden dan kan dat in overleg en na instemming van de ondernemingsraad;
  • Arbeidsomstandigheden
    • Rolcontainers; onderzoek naar het verbeteren van de arbeidsomstandigheden bij het werken met rolcontainers. Hierbij kan de hele keten betrokken worden. De uitkomsten van dit onderzoek opnemen in de Arbocatalogus en invoering van de verbeteringen per 1 januari 2022;
    • Standkachel en standairco worden verplicht in nieuwe voertuigen als de dagelijkse rust in de cabine wordt doorgebracht. Ingangsdatum voor nieuwe voertuigen is 1 juli 2021. Bij bestaande voertuigen met een economische levensduur van 3 jaar of meer is inbouw verplicht als de dagelijkse rust in de cabine wordt doorgebracht. De inbouw vindt plaats uiterlijk bij de eerstvolgende APK keuring van het voertuig. Ook in mobiele kranen moeten de standkachel en standairco verplicht worden waarbij de inbouw plaatsvind uiterlijk bij de eerstvolgende APK keuring. Deze regeling wordt opgenomen in de cao en in de Arbocatalogus. Zolang in een bestaand voertuig geen standkachel en standairco is ingebouwd, zorgt de werkgever voor een overnachtingsplek op een geschikte, daarvoor ingerichte locatie, waarbij de chauffeur een eigen kamer heeft en de kosten door de werkgever worden betaald;

Actiecentrum CNV Vakmensen staat klaar!

Door CNV Vakmensen is een actiecentrum voor het beroepsgoederenvervoer ingericht. Hier kun je terecht met vragen, opmerkingen, goede ideeën voor acties en steunbetuigingen. Het actiecentrum is bereikbaar per mail actiebgv@cnvvakmensen.nl

Vragen en/of opmerkingen?

Heb je vragen en/of opmerkingen over deze blog? Deel het met ons in een reactie hieronder of in de WhatsApp groep. We reageren zo snel mogelijk!

  • Raar dat de werkgevers een soortgelijke reactie naar buiten brengen.

    Er is dus een partij die niet de waarheid spreekt.

  • Dat klopt en dat is TLN. Op 5 november, 14 december en 11 februari wilden wij onderhandelen en een cao afsluiten. Zoals he weet is dat niet gelukt en hebben vakbonden FNV en CNV een ultimatum gesteld. vorige week gaven werkgevers aan dat zij een significante stap wilden zetten, zonder inhoudelijk in td gaan op het ultimatum. Dan zeg ik 3 x is scheepsrecht, je hebt je kans gehad maar niet voldoende gebruikt.

    Maar je mag de werkgevers best geloven, maar dan blijf he feloven in sprookjes. Die tijd heb ik gehad Sjoerd.

  • Dat we een nieuwe cao moeten hebben, ben ik het helemaal mee eens.

    Maar ik kan je uit eigen ervaring vertellen, dat de huidige cao naleven al een groot probleem is voor veel bedrijven.

    Ik werk al 17 jaar in de nacht.

    Ze willen je geen nachttoeslag betalen, vooral de bedrijven die voor de pakketdiensten werken.

    Ik krijg geregeld het antwoord, de opdrachtgever betaald ook geen nachttoeslag. Dat ik toch niet mijn probleem? ik ga een contract met jou aan, niet met je opdrachtgever.

    Ze bieden je d4 max d5, en dat is in vele takken van de transport, van grote en kleine bedrijven. Al zo vaak te horen gekregen.

    Of de overtreffende variant, is me ook meerdere keren aangeboden, rond de 50 uur per week in de nacht werken voor 1950 euro. Maar het is mooi werk zeggen ze dan. Ik kom op me werk voor me geld, niet voor me plezier, zucht.

    Wachttijd zien ze als pauze, nee ik sta voor me plezier op een afgelegen parkeerplaats of industrie terrein te wachten tot ik mag laden.

    Uren per 4 weken bekijken. Bijv. 1ste week 45 uur, 2de week 35 uur, 3de week 20 uur en 4 de week 60 uur. Oh dat is precies 160 uur per 4 weken. Volgens mij staat er iets anders in de cao....

    En het ergste is, ook als je er wat van zegt, ze doen toch waar ze zin in hebben. ze gaan gewoon door met hun eigen koers varen.

    En in de media maar huillie huil doen. Niemand wil meer chauffeur worden, we kunnen niemand krijgen. Ik vind het niet zo gek geloof ik.

    veel mensen die omgeschoold worden zetten het al snel op een lopen, die denken waar ben ik in beland.

    Niet alleen de cao moet op de schop, maar de hele transport sector.

  • Dag Chico,

    Je hebt gelijk, de hele sector moet op de schop. Dat geldt ook voor de werknemers die in die sector werken. Zolang er chauffeurs zijn die accepteren dat ze D4 of D5 betaald krijgen terwijl D6 de norm is, zullen die werkgevers niet veranderen.

    Ons team van naleving cao krijgt weinig meldingen over dit soort bedrijven. Willen we dit gedrag uitbannen dan moeten werknemers die bedrijven bij ons melden zodat wij ze kunnen aanpakken. Voor de werknemers valt er dan nog veel te halen. Loon kun je tot 5 jaar terug vorderen, en met een verschil tussen D6 en D5 van € 0,59 per uur is op jaarbasis toch al snel € 1.200 bruto, dus over 5 jaar gaat het wel ergens over. Dit nog afgezien van alle toeslagen die ook meegerekend moeten worden.

    Maar blijkbaar hebben veel chauffeurs geld zat en zitten ze niet te wachten op het geld waar ze recht op hebben.

    De andere manier is om elk bedrijf te controleren op een juiste loonbetaling, zoals dat in bijvoorbeeld de taxisector wordt gedaan. Dan wordt ieder bedrijf elk jaar gecontroleerd of het juiste loon betaald wordt. Is alles goed, dan is de volgende controle over 3 jaar. Is het niet goed dan moet het bedrijf een nabetaling doen en komt er volgend jaar weer een controle, die dan ook door het bedrijf betaald moet worden. Kijk zo kan het ook. Maar helaas ook daar willen de werkgevers niets van weten. Zij houden het verrotte systeem liever in stand.

    En dan krijg je de situatie dat niemand iets doet en er dus ook niets verbeterd/veranderd.

    Maar wel blijven huilen dat het zo slecht gaat in de sector. Tja dat krijg je als je al je tijd besteed aan het schrappen van uren van chauffeurs en niet gebruikt om een hoger tarief bij je klant/opdrachtgever af te spreken.

    Ofwel je krijgt wat je toekomt!

  • Die link naar de whatsapp actiegroep werkt niet bij mij.

    Meer mensen hier last van?

    Groet Guido

  • Met alle respect, maar ik heb niet de indruk dat er veel animo is voor "je achterban". Zie vaak reacties van een paar (vaak dezelfde) personen voorbij komen.

    Ook de cao-perikelen leven blijkbaar niet onder de chauffeurs/leden.

    Je achterban opheffen?

  • Mijn idee Sjoerd, het is trekken aan een dood paard wat betreft het in beweging krijgen van de werknemers in de transportsector. Op de app waren dan wat reacties maar “je achterban” heeft helaas niet de gewenste uitwerking volgens mij!

  • Voor mij hoeft het niet opgeheven te worden. Je kan ook proberen het forum te verbeteren en meer mensen te trekken.

    Waarom steeds zo negatief??

  • Negatief of realistisch?

    Er zijn steeds minder die reageren!

  • We blijven zoeken naar manieren om werknemers te bereiken.

  • Heren ik denk dat het beter is om achter elkaar te staan ipv elkaar afzeiken wat nergens opslaat

    Wees ervan bewust dat niet iedereen heel de dag door digitaal online is

    Wat we wel moeten realiseren is dat we zonder harde aktie,s geen goede cao zullen krijgen niet dat ik daar voor ben hoor maar ik realiseer wel dat het nodig is willen we nu eens een goede cao afsluiten

    Werkgevers roepen wel dat ze ons waarderen doordat we doorgaan tijdens de Corona maar een goed cao gunnen ze ons niet en dat de diesel prijsen omhoog schieten daar hoor je niemand over maar een paar € voor ons kan er blijkbaar niet vanaf

  • Ps de Whatsap link werkt bij mij ook niet