Snel antwoord op al je vragen over werk en inkomen

Loon naar werken in de nieuwe cao

Werken mag best leuk zijn, maar het moet ook wat opleveren. We horen veel berichten dat de loonontwikkeling achterloopt. Daar willen we wat aan gaan doen. In de cao Beroepsgoederenvervoer komen we aardig wat beperkingen tegen.

Beperkingen cao Beroepsgoederenvervoer

We noemen een paar beperkingen in de cao beroepsgoederenvervoer:

  • Vakantiegeld wordt alleen betaald over je basisloon + ploegentoeslag + persoonlijke toeslag;
  • Ziekengeld krijg je over maximaal 7 overuren per week;
  • Ook voor je pensioenopbouw tellen maximaal 7 overuren per week mee;
  • Overuren krijg je pas als je meer dan 40 uur per week hebt gewerkt.
  • Het vakantieloon kent een aftopping op 90% voor de toeslagen en 22,75% van het functieloon voor de overuren.

Waar willen we naar toe?

Geen beperkingen meer in de cao. Dat betekent onder andere:

  • Ziekengeld. Geen wachtdag meer bij ziekmelding. Ziekengeld moet over het gemiddelde loon betaald worden, dus geen aftopping op 7 overuren.
  • 8 urige werkdag moet de standaard zijn. Van maandag t/m vrijdag geldt dat alle uren boven de 8 uur per dag overuren zijn.
  • Vakantiegeld 8% over het in het voorafgaande jaar verdiende loon, dus ook vakantiegeld over overuren en over de toeslag vakantieloon.
  • Pensioenopbouw over het volledige loon, dus geen aftopping op 7 overuren per week.
  • De waarde van de vakantiedag moet berekent worden over het volledige bedrag van de toeslagen en alle overuren.
  • Omhoogtrekken van de loonschalen van de oud KNV medewerkers gelijk met de overige werknemers in de sector. Artikel 69D kan geschrapt worden.

Wat vind jij van deze ideeën?

Hieronder kun je reageren op onze ideeën. Vergeet niet ook op de ideeën van jouw collega's te stemmen en te reageren en jouw eigen ideeën te delen. Dit doe je op de speciale ideeënpagina.

En heb je al op onze poll gereageerd?

  • Ben het met de boven gemoende punten eens maar mis nog de looneis waar we voor moeten strijden.

    Ik vind zelf dat er minimaal 5% bij moet. Dus ik zou hoog inzetten en je niet af laten schepen met een magere 2%.

  • Beste Lubmalestein,

    Ik heb expres geen looneis opgenomen. Bovenstaande voorstellen zullen veel geld kosten, veel meer dan een loonstijging van 5%. Natuurlijk is "the sky the limit" maar hoe reëel is het om aan werkgevers te vragen om naast bovenstaande voorstellen ook nog 5% loonsverhoging te betalen?

    Hoewel dit misschien raar klinkt uit mijn mond,  soms moeten we tevreden zijn met wat we bereikt hebben en niet alles in één keer willen regelen.

  • Tjitse

    Ik vind de meeste van bovenstaande punten niet meer dan normaal

    In de meeste sectoren is er geen wachtdag bij ziekte

    8 urige werkdag of minder is overal normaal

    Als je bijna dagelijks meer dan 8 uur werkt is het niet meer dan normaal dat je hier ook een vergoeding voor krijgt bij ziekte of verlof.

    De pensioenen in het vervoer zijn ook niet om over naar huis te schrijven, anders komen al die gepensioneerden niet meer werken zoals bij het bedrijf waar ik werk.

    Dus een behoorlijke loonsverhoging is wel toepasselijk ,volgens mij lopen we nog steeds achter op andere sectoren zeker gezien de onregelmatige werktijden mag hier wel wat tegenover staan.

    Een chauffeur kan nog steeds niet een behoorlijk salaris verdienen in 40 uur zoals in andere sectoren.

    Nu en in de toekomst is er een tekort aan chauffeurs , dus een  beter salaris trekt wellicht meer mensen aan

  • Beste A.R.,

    We kunnen het allemaal normaal vinden, maar je krijgt het pas nadat we daar afspraken over gemaakt hebben. En aangezien het nu nog steeds niet geregeld is, krijg je het tot nu toe niet.

  • Tjitze,

    Dan moeten we dat maar doen in de komende cao onderhandelingen.

  • Beste Tjitze,

    Prima punten .............voor de chauffeurs.

    Vergeet aub niet dat er veel kantoor- (planners, expediteurs, admins enz enz ) en logistiek personeel(warehouse personeel) "meeloopt" in deze CAO bij de diverse transport bedrijven en/of logistiek dienstverleners.

    Deze mensen hebben (helaas) niets aan de afspraken die voor chauffeurs gemaakt worden.

    Een degelijke looneis is dus wel zeer belangrijk voor deze groep mensen om er niet op achteruit te gaan