Snel antwoord op al je vragen over werk en inkomen

Loon naar werken in de nieuwe cao

Werken mag best leuk zijn, maar het moet ook wat opleveren. We horen veel berichten dat de loonontwikkeling achterloopt. Daar willen we wat aan gaan doen. In de cao Beroepsgoederenvervoer komen we aardig wat beperkingen tegen.

Beperkingen cao Beroepsgoederenvervoer (TLN)

We noemen een paar beperkingen in de cao beroepsgoederenvervoer:

  • Vakantiegeld wordt alleen betaald over je basisloon + ploegentoeslag + persoonlijke toeslag;
  • Ziekengeld krijg je over maximaal 7 overuren per week;
  • Ook voor je pensioenopbouw tellen maximaal 7 overuren per week mee;
  • Overuren krijg je pas als je meer dan 40 uur per week hebt gewerkt.
  • Het vakantieloon kent een aftopping op 90% voor de toeslagen en 22,75% van het functieloon voor de overuren.

Waar willen we naar toe?

Geen beperkingen meer in de cao. Dat betekent onder andere:

  • Ziekengeld. Geen wachtdag meer bij ziekmelding. Ziekengeld moet over het gemiddelde loon betaald worden, dus geen aftopping op 7 overuren.
  • 8 urige werkdag moet de standaard zijn. Van maandag t/m vrijdag geldt dat alle uren boven de 8 uur per dag overuren zijn.
  • Vakantiegeld 8% over het in het voorafgaande jaar verdiende loon, dus ook vakantiegeld over overuren en over de toeslag vakantieloon.
  • Pensioenopbouw over het volledige loon, dus geen aftopping op 7 overuren per week.
  • De waarde van de vakantiedag moet berekent worden over het volledige bedrag van de toeslagen en alle overuren.
  • Omhoogtrekken van de loonschalen van de oud KNV medewerkers gelijk met de overige werknemers in de sector. Artikel 69D kan geschrapt worden.

Wat vind jij van deze ideeën?

Hieronder kun je reageren op onze ideeën. Vergeet niet ook op de ideeën van jouw collega's te stemmen en te reageren en jouw eigen ideeën te delen. Dit doe je op de speciale ideeënpagina.

En heb je al op onze poll gereageerd?

  • Ben het met de boven gemoende punten eens maar mis nog de looneis waar we voor moeten strijden.

    Ik vind zelf dat er minimaal 5% bij moet. Dus ik zou hoog inzetten en je niet af laten schepen met een magere 2%.

  • Beste Lubmalestein,

    Ik heb expres geen looneis opgenomen. Bovenstaande voorstellen zullen veel geld kosten, veel meer dan een loonstijging van 5%. Natuurlijk is "the sky the limit" maar hoe reëel is het om aan werkgevers te vragen om naast bovenstaande voorstellen ook nog 5% loonsverhoging te betalen?

    Hoewel dit misschien raar klinkt uit mijn mond,  soms moeten we tevreden zijn met wat we bereikt hebben en niet alles in één keer willen regelen.

  • Tjitse

    Ik vind de meeste van bovenstaande punten niet meer dan normaal

    In de meeste sectoren is er geen wachtdag bij ziekte

    8 urige werkdag of minder is overal normaal

    Als je bijna dagelijks meer dan 8 uur werkt is het niet meer dan normaal dat je hier ook een vergoeding voor krijgt bij ziekte of verlof.

    De pensioenen in het vervoer zijn ook niet om over naar huis te schrijven, anders komen al die gepensioneerden niet meer werken zoals bij het bedrijf waar ik werk.

    Dus een behoorlijke loonsverhoging is wel toepasselijk ,volgens mij lopen we nog steeds achter op andere sectoren zeker gezien de onregelmatige werktijden mag hier wel wat tegenover staan.

    Een chauffeur kan nog steeds niet een behoorlijk salaris verdienen in 40 uur zoals in andere sectoren.

    Nu en in de toekomst is er een tekort aan chauffeurs , dus een  beter salaris trekt wellicht meer mensen aan

  • Beste A.R.,

    We kunnen het allemaal normaal vinden, maar je krijgt het pas nadat we daar afspraken over gemaakt hebben. En aangezien het nu nog steeds niet geregeld is, krijg je het tot nu toe niet.

  • Tjitze,

    Dan moeten we dat maar doen in de komende cao onderhandelingen.

  • Beste Tjitze,

    Prima punten .............voor de chauffeurs.

    Vergeet aub niet dat er veel kantoor- (planners, expediteurs, admins enz enz ) en logistiek personeel(warehouse personeel) "meeloopt" in deze CAO bij de diverse transport bedrijven en/of logistiek dienstverleners.

    Deze mensen hebben (helaas) niets aan de afspraken die voor chauffeurs gemaakt worden.

    Een degelijke looneis is dus wel zeer belangrijk voor deze groep mensen om er niet op achteruit te gaan

  • Beste DavidD,

    En daar heb je een punt. Geef maar aan wat we moeten regelen in de cao voor de groepen die jij opnoemt. Want het zijn vaak en veel chauffeurs die reageren.

    Voor deze groepen een x% loonsverhoging en maar weer een extra periodiek in het loongebouw er bij, is dat wat?

  • Beste Tjitze,

    Uitkomst vorige CAO onderhandeling is de 3x2% , 1-7-17, 1-1-18 en 1-1-19 geweest (4% "extra" in de periodiek had geen invloed op kantoorpersoneel, alleen in de chauffeurs schalen) .

    Gezien het feit dat het steeds beter gaat met de logistieke bedrijven, en naar mijn mening de toekomst er ook best rooskleurig uit ziet mag er best wat hoger ingezet worden.

    Vraag is even wat de insteek wordt qua verlenging, maar voor bijvoorbeeld een 2-jarige afspraak zou er denk ik best ingezet mogen worden op 3,5%-4% per jaar,ter onderhandeling. Uiteraard kan de periodiek meegenomen worden, dat is positief voor de chauffeurs ook.

    Weet even niet wat nu de algemene tendens is in andere CAO's die nu in onderhandeling zijn of afgesloten zijn.

    mvg

    David

  • Beste DavidD,

    Dat je stelt dat de extra periodiek geen gevolgen had voor het kantoorpersoneel verbaast mij wel een beetje. Volgens mij zitten er aardig wat kantoormensen in de loonschalen t/m schaal H. Ik neem aan dat niet iedereen boven cao betaald wordt.

    Meestal formuleren we een looneis gebaseerd op een 1-jarige cao. Als het na bespreking toch een meerjarige cao wordt, zal ook de looneis daaraan aangepast moeten worden.

    Het CPB schat in dat de inflatie in 2020 1,5% zal zijn.

    Een algemene tendens voor de cao's is nu nog moeilijk te geven. De meer recent afgesloten cao's zitten tussen de 2 en 3,3%. Het blijft een beetje afhankelijk in wat voor sector je zit.

    Ik hoor ook al weer geluiden dat er een nieuwe crisis aankomt, dat de omzet terugloopt etc. In de tussentijd blijft er een tekort aan arbeidskrachten. Kortom het inschatten van de toekomst blijft ingewikkeld. Klagen hoort er ook bij, zeker als er straks weer onderhandelt moet worden. Werkgevers zijn toch snel bang dat ze teveel gaan betalen.

    Jouw voorstel van 3,5-4% komt mij niet onredelijk voor.

    Moet er nog wat anders dan loon geregeld worden? Of ben je al tevreden?

  • Goedemiddag Tjitze,

    Met betrekking tot de periodiek kan ik alleen uit eigen ervaring praten natuurlijk, bij ons hanteren ze andere schalen denk ik, niet de chauffeursopbouw voor het kantoorpersoneel, dus daar bleef het bij de totaal 6% over 3 jaar.

    Andere zaak is misschien de hele discussie AOW en doorwerken tot straks misschien wel 70 of 71 jaar voor de jongeren onder ons. Ook werkgevers zitten daar volgens mij niet op te wachten. Geef de jongeren een kans, zorg voor voldoende scholing, en maak dit financieel aantrekkelijk voor een werkgever, zodat men genoeg instroom kan creëren . Maak het voor de ouderen onder ons mogelijk eerder te stoppen, zonder boeteclausules e.d. Overigens is eruit gaan met 65 jaar nu al eerder stoppen!? . Laten we proberen vast te houden aan de 66 jaar.

    Ook voor de chauffeurs, want ik heb respect voor die vrouwen en mannen, daar kan je toch niet verwachten dat die doorwerken tot hoge leeftijden. Veelal kost dit de werkgever alleen maar geld doordat er veel ziekte verzuim is.

    Maak het meer meer flexibel voor een ieder.

  • Dag DavidD,

    Nu wordt ik wel nieuwsgierig naar jullie loongebouw. Misschien wil je dit naar mij mailen? Kan ik gelijk checken of het past binnen de cao.

    DE AOW en eerder stoppen met werken speelt erg op dit moment. Niet voor niets gaat het openbaar vervoer op 28 mei staken. De rest van Nederland kan op 29 mei meedoen aan de 4 regionale bijeenkomsten die door de vakbonden zijn georganiseerd. Jammer dat de werkgevers onze inspanningen om te komen tot een pensioenakkoord nog niet volop steunen, terwijl zij er ook geen belang bij hebben dat werknemers steeds langer moeten doorwerken.

    Jij en je collega's mogen op 29 mei ook naar één van de vier bijeenkomsten gaan.

    Jongeren geven we graag een kans. We hebben niet voor niets een opleidings- en ontwikkelingsfonds. Als werknemers door willen stromen binnen het bedrijf of de bedrijfstak zijn daar al mogelijkheden voor. Kijk maar eens op de website van het Sectorinstituut Transport & Logistiek bij pitstop. Ook proberen we veel chauffeurs op te leiden.

    Ook voor planners en ander kantoorpersoneel komen er steeds meer mogelijkheden om door te groeien.

    Je kan nu al stoppen met werken op 55 jaar. Alleen is het gat naar de AOW veel te groot, waardoor niemand hier gebruik van maakt. Om eerder te kunnen stoppen met werken is extra geld nodig. Hoe meer geld in je pensioenpot hoe meer mogelijkheden je krijgt om eerder te kunnen stoppen. Ook deeltijd pensioen (1 of 2 dagen per week met pensioen end e overige dagen gewoon werken) is een mogelijkheid om het langer vol te houden.

    Er zijn dus al veel mogelijkheden, maar vaak is het geld een probleem. Dus meer geld in de pensioenpot!

  • Tjitse

    Hoe staat het met onze loonachterstand waar bij de vorige cao onderhandelingen zoveel aandacht aan werd besteed

    Ik neem aan dat de laatste 3 jaar de lonen in andere sectoren ook gestegen zijn.

    Zijn wij de achterstand al teboven,of lopen we nog steeds achter de feiten aan?

  • Hallo Tjitse.

    Het loon en pensioen blijven natuurlijk de belangrijkste punten in de onderhandelingen.

    Maar ik mis vaak ook de praktische zaken. Bijvoorbeeld in de distributie. Ik zie nog steeds chauffeurs martelen met handpompwagens in winkelcentra met grote, zware pallets.

    Hier moet ook wat aan gedaan worden. Voor distributie moeten elektrische pompwagens verplicht gesteld worden. De afschrijving van een el. pompwagen is vele malen lager dan een chauffeur in de ziektewet met rugklachten.

    Gr Jan

  • Hallo Tjitse,

    De huidige cao is niet meer van deze tijd. Er werken veel mensen flexibel 40 uur per week.

    De gedachte om per dag 8 uur basissalaris en dan per dag berekening overuren is een prima uitgangspunt.

    Dit betekend dan wel de 40 uur per week los te laten en dit een gegarandeerde 4 wekelijkse periode van 160 uur basis salaris te laten worden. Dit past beter in de flexibele werkroosters per week en per werknemer.

    Groet, Leen.

  • Lees niets over de 18 extra dagen (oud KNV) moeten wij dit nu vergeten? Is wel heel belangrijk om je pensioen te halen.  

    Gr. Teus