Snel antwoord op al je vragen over werk en inkomen

Onderhandelingen cao Beroepsgoederenvervoer niet veel opgeschoten

Dinsdag 21 januari onderhandelden de vakbonden weer over jouw cao Beroepsgoederenvervoer. Een aantal voorstellen zijn besproken, maar werkgevers deden na verschillende keren vragen nog geen loonbod. Ook op het voorstel over het generatiepact is nog niet ingegaan.

Lees de voorstellen van de werkgevers (TLN) en de vakbonden (CNV Vakmensen, FNV en de Unie) nog eens door ->

Waar is wèl over gesproken?

  • tijd voor tijdregeling
  • arbeidsomstandigheden
  • waarde vakantie- en ziekengeld

Tijd voor tijdregeling

Werkgevers willen de tijd voor tijdregeling veranderen. Ze stellen voor dat je straks overuren boven de 200 uur per 4 weken opspaart in een verlofspaarpot. Voor elk overuur dat je maakt boven die 200 uur, gaat 1,3 uur in jouw spaarpot. Je mag zelf weten wanneer je de uren opneemt. Je kunt het geld ook uit laten betalen. Het voordeel daarvan is dat je het buiten het bedrijf kunt opsparen. Mocht jouw werkgever failliet gaan, dan gaat jouw geld niet verloren.

CNV Vakmensen vindt het belangrijk dat je je geld buiten het bedrijf kunt sparen, maar wil ook graag een extra bijdrage van de werkgever zien.

Arbeidsomstandigheden

CNV Vakmensen wil in de cao afspraken maken over jouw arbeidsomstandigheden. TLN vindt dat niet nodig. Zij stelt voor om deze punten tijdens de bespreking van de arbocatalogus te behandelen.

TLN gaat wel akkoord met een onderzoek naar rolcontainers, als zij daar ook bij betrokken wordt.

Waarde vakantie- en ziektedag

Om te voorkomen dat de cao weer opengebroken moet worden, zoals eerder gebeurde, willen de werkgevers de regeling aanpassen. Wel budget neutraal! Het voorstel is als volgt:

  • Om de waarde van de vakantiedag en de hoogte van het ziektegeld te berekenen worden àlle toeslagen en overuren meegenomen. Hier wordt dan 70% van meegerekend.

Als je 10 overuren maakt, tellen dus 7 mee voor de waarde van de vakantiedag en het ziekengeld. Dit lijkt aardig op de regeling die nu geldt. De overuren die verplicht gespaard worden tellen hierin niet mee, want die heb je in de verlofspaarpot zitten en kun je opnemen wanneer jij dat wil (zie tijd voor tijdregeling).

CNV Vakmensen wil dit voorstel van de werkgevers graag uitwerkt op papier zien, inclusief een berekening of het daadwerkelijk kostenneutraal is.

Hoe verder?

De volgende onderhandelronde is op maandag 17 februari. CNV Vakmensen wil dan echt meer op tafel zien, want dit schiet niet op.

Heb jij een vraag en/of opmerking over het traject? Laat je hieronder horen!

  • Ik vind het treurig dat er na 3 x onderhandelen nog helemaal niets bereikt is

    Men wist al 3 jaar geleden dat de cao op 1 jan afliep

    Als je na afloop een nieuwe cao wilt hebben zul je toch wat eerder moeten beginnen met onderhandelen

    Anders moet dit in de cao worden opgenomen dat een half jaar voor afloop begonnen wordt

  • Ik kan mij ergens wel vinden in de opmerkingen van A.R.

    Het lijkt mij niet meer dan logisch dat CAO onderhandelingen geruime tijd voor afloop CAO plaats vinden.

    Kijkend naar de CAO moet ik zeggen dat het  geen enorme vetpot is voor de uren die de meeste chauffeurs maken. Daarnaast heb ik de indruk dat het kantoorpersoneel nagenoeg niet aanbod komt.

    Het lijkt erop neer te komen dat de lonen achterlopen op stijgende consumentenprijzen zoals dagelijkse boodschappen, benzine kleding etc. en dat op deze manier de koopkracht niet vooruit of gelijk blijft maar achteruit gaat.

  • Dat  er gesproken wordt over arbo vind ik een goede zaak. Maar waarom wordt er gesproken over rolcontainers?  Is dit als vervanging van vervoer op pallets?  Volgens mij kan er beter gesproken worden over verplicht stellen van elektrische pompwagens en gewoon op pallets blijven vervoeren. Op deze manier hoeft er  ook niets geregeld worden bij de opdrachtgevers. En tevens is het gesjor met rolcontainers ook niet erg arbo vriendelijk.

    Jan Boer

  • Tijd voor tijd ??  Nou, eerst liever goeie basis dan valt misschien over praten. Overuren is heel belangrijk voor chauffeurs bv hypotheken

  • Wat het tijdstip van de start van de onderhandelingen betreft moeten we natuurlijk TLN bedanken maar ook zeker het FNV, aan ons ligt het beslist niet!! Dat het een stelletje droeftoeters zijn moge duidelijk zijn bij TLN, voor de tijd die we voorbij zijn zonder nieuwe CAO straks voor elke maand maar een %  erbij om gederfde inkomsten te compenseren!!

  • Ik krijg andere verhaal van FNV via “groepsapp”... beetje tegenstrijdig gevoel als ik jullie verhalen lezen. Dus misschien teveel kapiteins op 1 bootje. Dat profiteert TLN juist echt.

  • Kappen met onderhandelen en breed inzetten op acties. Ik snap werkelijk niet dat erin gegaan wordt op het voorstel van TLN w.b. sparen met uren >200, dit kwam niet uit ons concept cao-voorstellen. Ook w.b. waarde vakantie- en ziektedagen wat TLN ter discussie plaatst oftewel naar beneden wil bijstellen is niet van toepassing en staat lijnrecht t.o.v. onze cao-voorstellen. Al met al zeer teleurstellend, tijd om het over een andere boeg te gooien, polderen brengt ons niets. Aan de slag zou ik zeggen.

  • Ik heb een beetje het idee dat de werkgevers het de bonden lastig willen maken zodat de leden teleurgesteld en gefrustreerd raken,en hun lidmaatschap opzeggen zodat zij (de werkgevers) het voor het zeggen krijgen.

    Dan kunnen ze doen wat ze willen.

    De bonden zouden alleen voor de leden op moeten komen, dan zal het ledenaantal snel oplopen.

    En Leen Droger,ik ben het helemaal met je eens wat betreft aktie voeren, om te beginnen een week niet werken,niets blokkeren maar gewoon de auto een week aan de kant,helpt dit niet, dan nog maar een weekje erbij, al zijn het alleen de leden maar, alle anderen zijn welkom

    Er zal langzamerhand toch wel wat in de stakingskas zitten

  • Ik zag al diverse berichten over uitspraken over het vakantieloon. Ik begreep van de CNV jurist dat het helemaal niet mogelijk is om de overuren en toeslagen tijdens vakantie te korten. Dat het dwingend recht is en je een ongeldige cao regeling via de rechter kunt laten ontbinden?

  • Overuren vanaf 200 uur in een pot? Nu kan ik ze al amper opnemen, hoe moet het dan straks? En als ik ze wil laten uitbetalen, mag ik ze dan 5 jaar sparen en dan laten uitbetalen tegen het dan geldende uurloon?

  • Dat aftoppen is per definitie een verslechtering van de huidige regeling. Ik ben benieuwd hoe dat kostenneutraal kan zijn? Overigens jammer dat CNV ook maar overweegt daar over na te denken. De wet is de wet en dat is met een reden! Aan de ene kant in Den Haag en Brussel regels bedenken ten gunste van de werknemer en dan in een CAO weer lekker verslechteringen afspreken... liever geen CAO dan een slechte CAO!

  • Die arbocatalogus, waar vind ik die en kan ik daar keiharde rechten aan ontlenen? De Arbo geldt ook al niet voor chauffeurs... alleen maar Amerikaanse indektoestanden bij fabrieken. Geel hesje oke, maar een helm op tijdens laden van melk???? En bij geen 2 handen aan trapleuning ?waarschuwing! Binnen de hekken niet op de tank. Loodjes erop hoe dan? Allemaal voor de veiligheid uhu. Maar 15 uur op, 9 uur 'rust'  waarvan misschien 5 uur slapen en dan weer 15 uur op is supergezond.

  • Overuren en toeslagen zijn gewoon 100% waard. Dat is gewoon  Europees  recht. Dus daar valt  niet  over te onderhandelen.