Let op: om een vraag te stellen moet je ingelogd zijn.
Als je deze optie kiest, komt je vraag niet op de community. De experts van Je Achterban zien je vraag wel en geven antwoord.
Log in of maak een account om je vraag te plaatsen. Let op: zodra je bent ingelogd, wordt je vraag automatisch geplaatst!
Controleer of je al een account hebt.
De meerderheid (75%) van de leden van CNV Vakmensen die heeft gestemd, ging akkoord met een ongewijzigde cao-verlenging tot 31 december 2020. De CNV-onderhandelaars blikken terug en kijken vooruit in deze video.
Dat wordt dus 9% loonsverhoging na niets dit jaar vergoedingen minimaal met inflatiecorrectie liever meer
Ik vraag mijzelf ook af hoe de nieuwe onderhandelingen gaan wat betreft loonsverhoging. Doordat wij zo laat begonnen zijn met onderhandelen lopen we nu een serieuze inflatiecorrectie/verhoging mis, mogen wij verwachten dat dit een belangrijk punt op de agenda gaat worden?
Beste Jack en Jan,
De inflatiecorrectie over je verblijfskostenvergoeding (per 1-1-2020 was dat 2,6%) ben je nu kwijt en die ga je ook niet meer inhalen. Dat is een verhaal dat speelt met de belastingdienst. We moeten kijken wat de inflatie over 2020 is en die toepassen op de verblijfskostenvergoeding in 2021.
Natuurlijk is het loon een belangrijk onderdeel van de cao onderhandelingen. Vergeleken met andere sectoren lopen de lonen in het beroepsgoederenvervoer nog steeds achter. Doordat er nu een ongewijzigde verlenging van de cao is tot 1-1-2021 wordt die achterstand alleen nog maar groter.
Daarnaast zal het je niet ontgaan zijn dat vanuit werkgeverskant geroepen wordt om loonmatiging en zelf loonsverlaging.
Dat betekent dat de onderhandelingen over meer loon alleen maar moeilijker zullen worden.
Veel steun van jou en je collega's kunnen we daarbij goed gebruiken. Dus zorg dat je collega's ook gemotiveerd zijn om actie te voeren voor meer loon als dat nodig is!
Gezien ons cruciaal beroep in barre tijden en de risico’s daarbij om besmet te raken of dit over te brengen op onze omgeving past er wel een fatsoenlijke vorm van waardering bij. De fatsoensnorm van de werkgevers zal wel beduidend lager zijn dan we wensen ben ik bang!
Beste Anne,
Tit nu toe bestaat de waardering uit een bedankje op een billboard langs de weg en een virtueel schouderklopje.
Laten we hopen dat werkgevers eindelijk eens het lef hebben om bij opdrachtgevers betere tarieven uit te onderhandelen en te stoppen met het schrappen van minuten van de tijd van werknemers.
Dankzij FNV en TLN is 2020 in materiele zin een verloren jaar voor werknemers in de transport en logistiek.
Het is bedroevend om dat te moeten constateren.
Geen speld tussen te krijgen.
Wel jammer dat dit zo is
Tjitze,
het is altijd en groot probleem om over een fatsoenlijk loon te praten met de werkgevers zal nooit niet veranderen denk ik , heb aan Tjeerd ook al een mail gestuurd en verteld dat de harde kern niet meer bij de vakbeweging zit.De nieuwe generatie wil geen dagen meer van huis een sociaal leven is belangrijker maar dit moet dan wel met een hoog loon en een auto waar meer bling op zit dan verf zolang die snotneuzen generatie niet mee willen werken aan een beter loon lachen de werkgevers
Jack,
Waarom zouden wij ons dan nog gaan inzetten voor de sector, het is een zinkend schip waarvan alleen niet bekend is wanneer het volledig ten onder gaat. Nu zijn we als leden bij diverse collega’s opruiers in hun ogen ondanks dat we ook voor hen willen strijden, het is dweilen met de kraan open en daar heb ik bijna genoeg van!!
A.J.
ik denk er ook weleens aan om me niet meer in te zetten,maar dat is nog een stap te ver voorlopig wil nog proberen de snotneuzen op andere gedachten te brengen maar als er na januari weer niets uitkomst dan denk ik er over om mijn eigen plan te gaan trekken
Als het schip zinkt dan met mij, niets doen of alleen is geen optie. Wel zou het mooi zijn dat het CNV meer zichtbaar en merkbaar aanwezig zou worden in de toekomst om zo de jongeren enthousiast te maken voor lidmaatschap van het CNV en ons als oudere leden het gevoel te geven dat er naar ons geluisterd wordt. Nu is het ook zo dat ik en nog 1 enthousiast (kader)lid te boek staan als de “bondsmannetjes” bij de collega’s. Dit is op zich geen probleem ware het niet dat WIJ te weinig voor elkaar krijgen als leden van de vakbond en derhalve meer lasten dan lusten ondervinden van ons lidmaatschap! Wat dat betreft is de aankomende CAO wel van groot belang voor het drijvende houden van ons schip!!
Deze week nieuwsuur gezien over de nieuwe lockdown kwam die trien van TLN ook even uitleggen dat de chauffeurs beter verdienen als ze dan eens begint met te zorgen voor een betere cao en niet samen met het FNV handje klap te doen door niet klakkeloos de cao te verlengen maar toch te onderhandelen, maar diegene die nu jammeren zijn de tankenpoetsers die nog niet weten hoe het echt in elkaar steekt spreekwoord van vroeger "een chauffeur die niet steelt of erft moet trappen tot hij sterft"nu hoeft hij allen nog maar te sterven van TLN dan zijn ze er van af hoeven ze nooit meer te onderhandelen en kunnen Pjotr en Igor gewoon verder uitgebuit worden met de hulp van Brussel
triest antwoord van TLN maar dit had ik al verwacht na de eerste keer, ze willen allen maar buitenlandse chaufeurs aan het werk houden blijft lekker goedkoop en wordt niet gecontroleerd.Deze week ook eens gelezen dat al de badslipperlanden nu tegen het nieuwe mobbilty pack gaan procederen en ik denk dat ze hulp gaan krijgen van TLN de nederlandse transportmaffia organisatie
Vul je e-mailadres in om te controleren of je al een account hebt.
Om een reactie te plaatsen moet je eerst inloggen of een account aanmaken.