Snel antwoord op al je vragen over werk en inkomen

We gooien de onderhandelingen over een andere boeg

Dinsdag 17 december stond een tweede ronde onderhandelingen over de cao Beroepsgoederenvervoer op de planning. Onderhandelen had naar ons idee alleen nog geen zin. De voorstellen van de werkgever staan loodrecht tegenover die van de vakbonden. Als we daarover onderhandelen lopen we het risico dat we de cao niet verbeteren.

Andere aanpak

Laten we eerst kijken naar welke thema's de werkgevers en bonden belangrijk vinden. De drie vakbonden aan tafel zijn het met elkaar eens. De thema's die wij belangrijk vinden zijn:

  • beloning
  • terugdringen overwerk/meer zeggenschap over arbeidstijden
  • arbeidsomstandigheden
  • gezond, eerder stoppen met werken

De thema's die de werkgevers belangrijk vinden zijn:

  • waarde vakantiedag deel uit laten maken van de beloning
  • sociale innovatie
  • pakketdiensten
  • internationaal transport
  • bouwgerelateerd vervoer

Dinsdag 21 januari 2020 onderhandelen we verder. We houden je op de hoogte.

Wat vind jij van deze aanpak? En welke thema's vind jij het belangrijkst?

  • Alle vier de voorstellen van de bonden zijn zeer belangrijk

    Waarvan ik gezond eerder stoppen en de beloning het belangrijkst vind

    De hoogte van het loon is toch al jaren belachelijk , ben nou eens eerlijk.

    Ik blijf erbij , iedereen 14 dagen de auto aan de kant, dan wordt er snel gepraat

  • Ik heb de voorstellen van de vier bonden eens naast elkaar gelegd. De unie komt met een praatstuk waar ik niets mee kan. Geen concrete voorstellen maar ( voor mij ) een te vrijblijvend verhaal.

    FNV en CNV doen beide voorstellen voor het terugdringen van het overwerk.  Maar realiseer je dan wel dat de verdienste van menig werknemer teruglopen en denk niet dat daar iedereen daarover staat te juigen als ze aan het einde van de maand met D6 thuiskomen.  Inzetten op een verhoging daarvan lijkt mij in dat geval een eerste vereiste.

    CNV doet onder punt 54 een voorstel de tekst van Art. 10 zodanig te wijzigen dat  de gehele CAO daarop van toepassing is.  Dat lijkt mij niet wenselijk.  Het flexibele karakter van het oproepkracht zijn valt daarmee grotendeels weg.  Per 1 januari is de werkgever in het kader van de Wetswijziging verplicht de oproepkracht ( onder voorwaarden ) een part-time contract aan te bieden.  Alsdan heeft de oproepkracht de keuze daarop in te gaan of niet. met als neveneffecct dat hij dan onder de gehele CAO valt.

    TLN doet een aantal voorstellen waarvan ik de rijkwijdte niet kan inschatten. Maar de eerste mbt. de 40 uurs garantie is er een die ervoor gaat zorgen dat de overuren wel gemaakt gaan worden maar niet als zodanig verloont worden.

    Hakken in het zand zou ik zeggen.

  • Onderhandelingen over een andere boeg.

    Ik sta er wel achter, met elkaar hebben we er het meeste aan dat er op het einde van dit traject een CAO ligt waar we allemaal mee verder kunnen.

    Waar ik wel erg van baal is dat we wederom achter het net vissen wat loonsverhoging betreft, graag zou ik in de afspraken gaan terugzien dat de loonsverhoging met terugwerkende kracht gaat gelden vanaf 1-1-2020. Het is al vele malen achter elkaar dat de werkgevers het vertragen en ze onze loonsverhoging voor hun eigen portemonnee gebruiken, het mes moet hiervoor figuurlijk op de keel gezet worden bij de werkgevers om dit in de toekomst tegen te gaan!!

    Verder ben ik het eens met de punten waar WIJ als CNV voor staan en willen strijden!!

    Groet, Anne

  • Waarom  wordt er nu pas op het laatste  moment  onderhandelt.  De cao loopt over een week al af.

  • Cao metaal bijna 8 % erbij

    Cao ziekenhuizen 8 % erbij

    Dan wij met onze eis van 5 % waar waarschijnlijk de helft van weg onderhandeld wordt

    Actie voeren loont !!!!!

  • ik stel voor een direkte loonsverhoging  per 1 jan 2020 en dus ook de nachtvergoeding. dan heeft men verder de rest van het jaar om te onderhandelen.komt er een hogere loonsverhoging uit de bus dan deze verrekenen dmv een eenmalige uitkering die gelijk is aan het verschil met 1 januari. ik maak al 30 jaar ruim mn overuren en voor mij is het een manier van leven.ik weet niet beter en van mij hoeft er niet gesleuteld te worden aan de overuren.er moet ook plaats zijn voor mensen die graag zo werken!! daarbij is er nu al een tejort aan chauffeurs,laat staan als we met zn allen nog korter gaan werken.wat word dan de volgende stap?  ik hoorde al iets over oekraieners die hier een jaar op kontrakt mogen werken...in het kader van chauffeurs tekort etc....gooi geen oude schoenen weg etc.....

  • 1. verplicht de ondernemer om maximaal 10% uitzendkrachten aan te nemen t.o.v. het vaste personeel.

    2. 6 maanden in dienst als uitzendkracht? dan verplicht een contract voor een jaar bij de vervoerder.

    3. uitzendkracht het zelfde loon als een collega, geen kromme constructies meer.

    4. loon per direkt 8% omhoog, nachtwerk van 21.00 tot 06.00, extra belasten met 20%, bij continu-auto's, een toeslag op je loon van 27,5% (ploegenauto's dus, verplichtstellen, nu nog veel te veel ruimte voor de ondernemer om er onderuit te komen.

    5. op alle loonschalen er 2 extra loonschalen bij. bij het bereiken van de in jou werk maximum loonschaal, verplicht naar de volgende schaal.

    6. koffiegeld, 50% omhoog, een bakje koffie kost je onderweg al gauw 2,5 tot 3 euro, laat staan wat te bikken onderweg.

    7 koffiegeld en nachttoeslag op zaterdag met 50% omhoog, en op zondag met 100% omhoog per uur.

    8 minimale dienst is 6 uur. maximale dienst is 14 uur, werk je in ploegendienst? dan maximaal 12 uur per dienst, nachtdienst beginnend of eindigend tussen 21.00 en 06.00 max 11 uur

    9 weekuren naar 38, daarna overuren, die kunnen naar 35%

    10 toeslagen doorrekenen op je vakantiedagen, dit ook op loonstrook vermelden.

    11werken op feestdagen? zoals kerst, pasen pinksteren, nieuwjaarsdag? extra toeslag van 50%, dus 250%

  • ow ja, en natuurlijk de oostblokkers meer aan banden leggen, zag op eerste kerstdag ook weer een paar van die gasten rijden en kamperen op een aantal parkeerplaatsen. de handhaving doet daar ook geen barst mee. weekendrust, verplicht in hotel (kunnen aantonen dmv van rekening op naam van chauffeur van het hotel). niet kunnen tonen, dan torenhoge boete. niet betalen, dan vrachtwaggel achter slot en grendel tot er betaald is. leren ze het vanzelf

  • Ik zie dat de werkgevers de waarde vakantiedag deel willen laten uit maken van de beloning. Wat hebben wij daar als collega's op kantoor aan die bijn nooit overuren krijgen betaald? Dat zou betekenen dat wij als kantoor personeel weer

    "achtergesteld" worden ten opzichte van de laatste CAO. Dus nogmaals de oproep om niet alleen naar het rijdend personeel te kijken maar zeker ook naar de mensen die op kantoor zitten.

  • hartelijk dank voor jullie reacties. Even een paar opmerkingen van mijn kant:

    @Dan lee ; in een eerdere nieuwsbrief is al uitgelegd waarom het zo lang duurt voordat de onderhandelingen zijn begonnen. www.cnvvakmensen.nl/.../cao-beroepsgoederenvervoer-wij-zijn-er-klaar-voor

    @A.R. Leuk dat je er andere cao's bij haalt, maar je vergeet erbij te vertellen dat het in de metaal gaat om een cao van 28 maanden, waardoor de loonstijging uitkomt op 3,4% terwijl het CNV voor 2020 5,6% loon heeft gevraagd. Ook bij de ziekenhuizen is er 8% loon afgesproken, waarvan er 5% in 2020 betaald wordt en 3% in 2021. Dus als je dan toch gaat vergelijken, doe  het dan wel goed.

    @Anco Prima als je tevreden bent met je overuren. Maar wij merken dat jonge mensen daar meer problemen mee hebben en ook iets anders willen doen behalve werken in een week. Daar willen we ook graag rekening mee houden. En minder werken kan er ook voor zorgen dat je het werken langer vol houdt.

    @ truckert Uitzendkrachten horen nu al net zoveel loon te krijgen als de werknemers die onder de cao vallen. Jouw punt 10 hebben we al geregeld. De toeslag die je op een vakantiedag betaald moet krijgen hoort ook op je loonstrook te staan.

    @ Karel  Als werknemer op kantoor heb je er niets aan dat werkgevers de waarde van de vakantiedag deel uit willen laten maken van de beloning. Het CNV let ook heel bewust op de mensen die niet rijden en in de loods od op kantoor werken.

  • Tjitze

    Onze cao liep 36 maanden

    Jaarlijks 3,3% erbij dus weet ik niet hoeveel wij dan van onze loonsachterstand inlopen

    En dan kunnen wij voor 2020 wel 5,6% vragen jij gelooft toch ook niet dat dit gegeven wordt

    Jij kent de werkgevers net zoals ik toch ook al een tijdje

    Ik ben reuze benieuwd waar jij vandaag mee thuiskomt

    Gr Ad

  • Tjitse,

    Graag duidelijkheid over hoeveel loonachterstand we zijn ingelopen

    Als je zegt dat ik goed moet vergelijken wil ik ook antwoord over onze loonachterstand

    En de ziekenhuizen in 2020 5% in een jaar,kan mij niet herinneren dat ik dat weleens heb gehad in een jaar