Snel antwoord op al je vragen over werk en inkomen

Wat wil jij in de cao Beroepsgoederenvervoer (TLN)?

Eind 2019 loopt de cao Beroepsgoederenvervoer (TLN) af. Dat betekent dat de onderhandelingen wat ons betreft dit najaar weer gaan beginnen. We geven jou graag de gelegenheid om de voor jou belangrijke punten in te dienen. Dus ben je ergens tegenaan gelopen of wil je iets geregeld hebben? Zet het op Je Achterban.

Het cao traject is gestart

In het Noorden, Zuiden en Oosten van het land zijn cao bijeenkomsten met leden gehouden, of gaat dat binnenkort gebeuren. Nu kan het zijn dat je hier niet bij was en je toch je ideeën voor een nieuwe cao met ons en je collega’s wil delen. Of je bent nieuwsgierig naar wat de ideeën van collega’s zijn en wilt daar ook graag over meepraten.

Doe mee!

Zoals je ziet hebben we een speciale tijdlijn gemaakt waarin jij de cao onderhandelingen kunt volgen. Hier kun je nu jouw ideeën kwijt, reageren op voorstellen van anderen en discussiëren over belangrijke thema’s. Ook je collega’s mogen hieraan mee doen. Wij vinden dat de cao van jou en je collega’s is, daarom is het van belang dat je er ook wat over te zeggen hebt.

Niet alles tegelijk

Nu hoef je niet in één keer al je ideeën te spuien (mag wel). Je kunt dat ook in delen doen. Wij gaan je daarbij helpen. In de komende weken stellen we 3 thema’s aan de orde. Bij elk nieuw thema krijg je een nieuwsbrief en word je uitgenodigd je mening te geven.

3 mei          loon naar werken
17 mei        een leven lang leren
31 mei        eerder stoppen met werken*

*Vanwege de aankomende pensioenacties hebben we de thema's omgewisseld. We beginnen met pensioen, vervolgens bespreken we loon naar werken en daarna een leven lang leren.

De tekst van de nieuwsbrieven vind je ook in deze tijdlijn terug.

Wat doen we met deze ideeën

Op basis van de ledenbijeenkomsten, de ideeën op Je Achterban en de tussentijds ontvangen berichten wordt een lijst met voorstellen gemaakt. Op 15 juni komt de cao commissie van CNV Vakmensen (ruim 20 personen) bij elkaar om al deze voorstellen te bespreken en daaruit de definitieve voorstellen voor de onderhandelingen te kiezen.

Samen kunnen we veel bereiken!

Nodig daarom ook je collega’s uit om hieraan mee te doen. De cao is voor iedereen in het beroepsgoederenvervoer. Dus niet alleen voor chauffeurs maar ook voor planners, logistiek medewerkers, administratieve medewerkers etc. Stuur deze nieuwsbrief door naar al je collega’s in het bedrijf en/of vraag of ze hieraan mee willen doen.

En als je dan toch bezig bent, word lid van CNV Vakmensen. Samen staan we sterk! De eerste 6 maanden krijg je 50% korting.

Ben je zelf al lid? Vraag je collega's of ze lid willen worden van jouw favoriete vakbond, CNV Vakmensen dus! Ter ere van ons 125 jarig bestaan krijg je er dan ook nog twee cadeau bonnen van 25 euro bij als bedankje. Lees alles over de actie.

Kom maar op!

Ga snel naar de ideeënpagina en doe mee!

Tjeerd Orie en Tjitze van Rijssel
Onderhandelaars CNV Vervoer & Logistiek

  • Graag duidelijkheid over welke loonschaal en trede bij hoeveel jaar ervaring past!!! Zit zelf nu 12 jaar als vrachtwagenchauffeur op de weg en verdien D1

  • Beste Truckerbenzzz29,

    Als je al 12 jaar ervaring hebt als vrachtwagenchauffeur en je functie is ingeschaald in loonschaal D dan hoor je in D6 te zitten met een uurloon van € 15,36 bruto!

    Ga het gesprek aan met je werkgever en vraag om een nabetaling over de afgelopen periode.

    Je kan ook een mail sturen met de gegevens van het bedrijf naar naleving-bgv@cnvvakmensen, dan kunnen wij een onderzoek instellen of de cao wel goed wordt toegepast door dit bedrijf. Vaak kloppen er meer dingen als iemand in verkeerd is ingeschaald.

  • Beste Gea,

    Dat klinkt als een goed plan. Nu het pensioenakkoord is goedgekeurd door FNV en CNV liggen er meer mogelijkheden op tafel om hier iets mee te kunnen doen. We moeten even kijken wat de voorkeur heeft en de meeste mogelikheden op succes kan hebben.

  • hoeveel procent loonverhoging zouden we volgend jaar kunnen vragen?

  • Beste Anil,

    Naast het wegnemen van allerlei beperkingen (aftoppen overuren op 7 per week bij ziekte; vakantietoeslag alleen over basisloon etc.) wat op zich zorgt voor een stijging van je inkomen, stelt CNV Vakmensen voor dat het loon stijgt met de prijsindex (inschatting is 2,6%) en voor koopkrachtverbetering 3%. Dat komt per 1 januari 2019 uit op 5,6%.

    Daarnaast moeten we kijken wat de loonachterstand is ten opzichte van andere sectoren en daar ook een inhaalslag in maken. Op de website van CNV Vakmensen staat een beleidsnotitie vervoer en logistiek met daarin al veel concrete cao voorstellen voor de komende onderhandelingen. Je kan die lezen maar ook downloaden. www.cnvvakmensen.nl/.../cao-beroepsgoederenvervoer

  • Ik vind het een raar gegeven, overal in de wereld is er sprake van vraag en aanbod, in welke tak van sport dan ook.

    Dit bepaalt "de prijs" van een product.

    In dit geval zijn wij de chauffeurs "het product" waar veel vraag naar is.

    Maar hoe kan het dan, dat wij als chauffeurs nog steeds moeten " sabbelen" om er een paar cent per uur erbij te kunnen krijgen?

    Terwijl de transportondernemers/werkgevers wel hogere prijzen/offertes neer leggen bij de klant.

    Met als reden "er zijn te weinig chauffeurs, en dat bepaalt de km/rit prijs)…..

    Vatte wie het vatten kan, ik niet ieder geval....

  • Beste HRJ,

    Jij gaat er van uit dat de transportondernemers hogere prijzen neerleggen bij de klant. Ik zie juist dat er wel hogere omzetten zijn bij de bedrijven, maar dat de marges (winst) nog steeds achterblijven. Tegen werkgevers en hun vakbond TLN roep ik al een tijd dat zij de transporteurs moeten leren onderhandelen! Dan stijgen de marges, daar heeft de ondernemer profijt van, maar ook de werknemers! dan wordt het voor ons makkelijker om meer loon te krijgen.

    Maar voor het zover is zullen er wel weer een paar maanden voorbij gaan. tenzij jij en je collega’s laten merken dat zonder transport de economie stil staat!

    Maar dat zal waarschijnlijk niet gebeuren en dan blijft je loon achterlopen op andere sectoren.

  • Wanneer gaan jullie eens beginnen met onderhandelen? het jaar loopt op zijn einde en er is nog geen woord met elkaar gesproken. Als dat zo doorgaat er er weer niet op tijd een nieuwe cao en moeten we weer lang wachten.

  • Beste Chris en André,

    Hieronder mijn reactie op jullie bericht.

    Chris:

    Helaas is het niet anders en zul je nog wel even moeten wachten op een nieuwe cao. Begin juli heb ik al een nieuwsbrief gemaakt en aangegeven dat het CNV klaar is voor de onderhandelingen. Helaas zijn de werkgevers TLN en VVT nog niet zover en willen zij Prinsjesdag afwachten om te horen wat het kabinet voor ons in petto heeft voor volgend jaar. De FNV heeft 5 oktober uitgeroepen als dag van de cao. Op die dag maken zij  hun voorstellen bekend voor de cao beroepsgoederenvervoer.

    Ik ga er vanuit dat wij eind oktober of in november gaan beginnen met de cao onderhandelingen.

    Het is niet zo dat er niet met elkaar gesproken wordt. Ik spreek regelmatig de onderhandelaars van TLN, VVT en FNV. Dan laat ik ook iedere keer weten dat wij klaar zijn voor de onderhandelingen en wat onze voorstellen zijn. Alleen gebeurd er officieel nog niets.

    André:

    Voor de 2-ploegendienst willen wij 15% toeslag en voor 3-ploegen 25%.

    In  het beroepsgoederenvervoer werken we met een functiewaarderingssysteem. Op basis daarvan worden de functies gewogen en wordt gekeken in welke slarisgroep jouw functie thuishoort. Als je al een poosje aan het werk bent en steeds meer taken krijgt wordt het tijd dat je om een nieuwe functiebeschrijving vraagt waar al die extra taken in opgenomen zijn.

    Dan kun je op basis daarvan opnieuw kijken of jouw functie wel in de juiste salarisgroep is ingedeeld.

    Eén transport cao voor alle vrachtwagenchauffeurs en buschauffeurs zal er niet komen. Er zijn bedrijven die zelf chauffeurs in dienst hebben die niet onder de cao beroepsgoederenvervoer vallen. Voorbeelden daarvan zijn supermarkten zoals Jumbo, Hoogvliet en DEEN.

    Ook zijn er groothandels die eigen chauffeurs in dienst hebben, zoals de groothandel in Fruit en Groenten.

    Deze werkgevers willen zelf over de arbeidsvoorwaarden van hun eigen personeel afspraken maken en willen dat niet over laten aan een club zoals TLN.

    Dat geldt ook voor de buschauffeurs. Ook die werkgevers willen niet dat anderen (zoals TLN) afspraken maken over "hun" chauffeurs.

    We moeten dus roeien met de riemen die we hebben. Soms is het wel goed dat andere cao's betere regelingen hebben en er wat concurrentie is. Dan is het soms ook makkelijker om betere afspraken te maken.

    Voor het pensioen hebben we in de CNV voorstellen al staan dat alle looncomponenten mee moeten tellen voor het pensioen. Dan ga je wel meer pensioenpremie betalen, maar moet je ook een hogere uitkering krijgen.