Snel antwoord op al je vragen over werk en inkomen

Bellende klant is asociaal

door Tessa Spraakman

Enkele dagen geleden plaatste het AD een artikel over Jorien, een kassamedewerker bij een tankstation. Ze werd gek van mensen die bellend aan de balie kwamen. Zelf heb ik ook wel eens te maken met zulke klanten. Om eerlijk te zijn ben ik ook wel eens zo’n klant geweest.

Als klant verwacht je dat de kassière jou met respect behandelt, echter moet het andersom ook zo zijn. Wanneer er bellende klanten voor mijn neus staan ben ik als kassière soms geneigd om er wat over te zeggen. De klant is koning, dat weet ik. De irritatie wanneer je tegen een muur praat is echter groot. 

Jorien heeft de oplossing

Ze heeft het niet helemaal zelf bedacht, maar hé beter goed gejat dan slecht bedacht. Bij de balie van Jorien hangt nu een briefje met “In verband met uw privacy helpen wij u niet tijdens uw telefoongesprek. Wij helpen u graag verder na uw telefoongesprek.”

Nog meer asociale klanten

Niet alleen bellende klanten zijn asociaal. Zelf kom ik gelukkig niet verder dan klanten die het niet met mij eens zijn. Klanten die willen dat ik de prijs voor ze verander bijvoorbeeld. Mevrouw, sorry, maar ik heb de prijzen niet bedacht en kan ze ook niet aanpassen. Ja maar je kan voor mij toch wel een uitzondering maken. Nee mevrouw dat kan echt niet. Vervolgens komt er een opmerking dat ik niet klantvriendelijk ben, of “de klant is toch koning”.  Sommige dingen kan ik echter niet veranderen, de prijs die de computer aangeeft is de prijs die ik in de kassa moet hebben. Ook al is de klant koning, ik kan er niks aan veranderen.

Sommige winkels hebben acties, bij besteding van een bepaald bedrag krijg je een cadeautje. Wanneer een klant het dubbele besteed ontstaat vaak de discussie, krijg ik nu twee cadeautjes? Vaak geven kassières dan het antwoord dat één per klant de regel is. Discussies die hierdoor ontstaan zijn vaak vermoeiend. Ergens heeft de klant natuurlijk ook wel een punt, als ze hun aankopen in meerdere keren deden, dan kregen ze vaak wel meerdere cadeaus. Maar wij (kassières) kunnen de regels niet veranderen.

Wat zijn jouw ervaringen met asociale klanten? Laat je reactie achter onder deze blog