Snel antwoord op al je vragen over werk en inkomen

Dilemma: Iedereen laten weten dat je GEEN klantentoilet hebt OF iedereen vertrekt

Deze week weer een nieuw dilemma in de detailhandel. Maar voordat we beginnen, heb je de vorige al beantwoord?
Puinhoop in de winkel of overdreven service

Het dilemma van deze week:

Klantentoilet

Natuurlijk heeft iedere winkel een toilet. Als jij van 9.00 tot 19.00 in de winkel aanwezig bent, zal dat toch wel moeten. Dat snappen klanten natuurlijk ook. Dus soms krijg je de vraag of de klant daar misschien gebruik van mag maken.

In veel winkels zal het antwoord nee zijn. Simpelweg omdat het toilet zich bijvoorbeeld in het magazijn bevind. "Je mag wel met me meelopen hoor, dan weet je zeker dat ik niks steel!" Leuk bedacht, maar daar heb ik geen tijd voor. Het antwoord is dus nee. Je verwijst de klant naar de HEMA of McDonalds aan de overkant van de winkelstraat.

Ondanks dat veel klanten dit begrijpen en je vriendelijk bedanken, weet je dat er ook klanten zijn die minder begrip hebben voor deze situatie. En soms begrijp jij dat ook. Die moeder met dat kleine kindje die het bijna in haar broek doet bijvoorbeeld.

Vind jij het vervelend als mensen vragen of ze in jouw winkel naar het toilet kunnen? En stennis schoppen als dat niet kan? Of kies je toch voor de linker optie van het dilemma. Niemand krijgt de kans om je te vragen want je schreeuwt iedere klant die je tegenkomt in het gezicht: "WILT U NAAR DE WC? NOU, DAT KAN LEKKER NIET!"

Oogcontact

Als je een klant ziet is het belangrijk om oogcontact te maken. Niet alleen om de klant te laten weten dat je hem of haar hebt gezien om diefstal te voorkomen, maar ook omdat de klant zich hierdoor welkom voelt. 

Maar wat als iedere klant waar je vriendelijke naar lacht en gedag zegt, meteen doei zegt, zich omdraait en de winkel weer verlaat? De rest van je leven met je rug naar de klant staan dan maar?

Wat kies jij? En waarom?